Kalasta ja päästä eläinrääkkäystä
Catch and release -kalastus, jossa ei kalasteta syödäkseen, vaan huvitellakseen on eläinrääkkäystä. Kyseisen sadismin muodon esikuva Peltsi Pee voisi mennä kanalaan kokeilemaan perhostelua. Kun kana tarttuu suupielestään koukkuun, P vetäisi sen kelaamalla syliinsä, poistaisi koukun verisestä nokasta ja vapauttaisi rampana kanalaan. Sitten ei kun uusi heitto ja seuraava kana. Ja sitten P voisi kertoa miten upea luontokappale kana on.
Kommentit (7)
Kyllä.
Kalastin aikuisiällä muutaman kauden, mutta lopetin, koska en kestänyt sitä ihmisten harjoittamaa eläinrääkkäystä.
Joella oli kahden kirjolohen päiväkiintiö. ”Pro”-kalastajat nappasivat kaksi, ja jäivät loppupäiväksi ja kalastivat ja pyytivät ja päästivät. Uudelleen ja uudelleen, tuntikausia.
”Urheilukalastusta.” Kalojen hyvinvoinnin kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kalasta ja vapauta tai pyydystä ja vapauta olisivat minun mielestä parempia nimiä suomeksi.
Samaa mieltä ap:n kanssa, tuohan on ihan sairasta. Tykkään käydä kalalla ja metsästysreissuilla (en itse osaa ampua), mutta kyllä se saalis syödään.
Ja pisteet siitä, että käytit suomen kieltä eikä englantilaista termiä ensin. Se mikä toimintaa parhaiten kuvastaa, on sitten toinen juttu.
Itse kalastan aktiivisesti ja vapautan vain jos on ihan pakko (esim. alamittainen kala). Muutoin on kyllä aikamoista eläinrääkkäystä.
Kummallista, että yksikään eläinsuojelija ei piittaa kaloista. Useimmat kaloista ymmärtävät tietävät, että kala voi vahingoittua niin että se kuolee. Ei siksi, että suu repeää vaan siksi, että pintalimaa lähtee niin että sienitaudit ym. iskevät siihen. Eri asia, jos kala putoaa suoraan veteen niin, että siihen ei kosketa käsin. Siksi selvästi alamittaista kalaa ei edes nosteta vedestä, jos vaan on mahdollista irrottaa muuten.
Mutta nämä pyydä-ja-päästä-kalastaja mittailevat, punnitsevat ja räpivät muutenkin käsin kaloja, joille se on kuolemantuomio.
Näille leikkikalastajille pitäisi kehitellä lasten onkileikkikaluista aikuisten versio, niin ei tarvitisi leikkiä ruualla.
Jo on hipeillä taas murheet. Kalastus ja vapautus on ihan normitoimintaa.
Myös matokin tykkää koukkuunlaitosta, kun se niin iloisesti tanssahtelee.
Miksi viattomasti pulikoivista kaloista on tehty näin lainsuojattomia :(( Miksi niitä pitää kiusata?
Kalasta ja vapauta tai pyydystä ja vapauta olisivat minun mielestä parempia nimiä suomeksi.