Jotka olitte 70-80 luvuilla päiväkodissa töissä
Olen itse syntynyt 70-luvulla ja olin päiväkodissa 8-kuukuden ikäisestä. Itselläni on pelkästään positiiviset muistot sen verran kun päiväkodista muista, vauva-ajoilta en kuitenkaan luonnollisesti muista mitään. Olen siis pääosin päivänkodin tätien kasvattama ja siksi olenkin utelias tietämään, että minkäköhänlaisia olivat päiväkotipäiväni kun olin vielä vauva?
Jos olit 70-80 luvuilla päiväkodissa töissä, onko sulla jotain kerrottavaa miten vauvoja tuolloin hoidettiin? Miten vauvan tarpeisiin vastattiin? Pidettiinkö paljon sylissä? juteltiinko vauvoille paljon? Oliko ilmapiiri yleensä myönteinen ja tykkäsivätkö hoitajat/avustajat/lastentarhanopettajat kovasti vauvoista?
Kommentit (6)
En ollut tuolloin töissä, mutta 1970-luvulla kunnallinen päiväkotipaikka edellytti jotain erityistä syytä kuten yksinhuoltajuutta, vanhempien sairautta tms. muutoin oli ainut vaihtoehto yksityinen hoito. Näin ainakin kaupungeissa. Päivähoitopaikoista oli huutava pula. Alle 1-vuotiaat hoidettiin seimen puolella jossa oli yleensä 6-8 lasta ja 3-4 hoitajaa. Silloinen lastenhoitajan koulutus oli suuntauutnut enemmän sairaalan puolelle, mutta myös lastenseimeen eli päiväkotiin. Ilmapiiristä tms. en osaa sanoa mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:35"]
En ollut tuolloin töissä, mutta 1970-luvulla kunnallinen päiväkotipaikka edellytti jotain erityistä syytä kuten yksinhuoltajuutta, vanhempien sairautta tms. muutoin oli ainut vaihtoehto yksityinen hoito. Näin ainakin kaupungeissa. Päivähoitopaikoista oli huutava pula. Alle 1-vuotiaat hoidettiin seimen puolella jossa oli yleensä 6-8 lasta ja 3-4 hoitajaa. Silloinen lastenhoitajan koulutus oli suuntauutnut enemmän sairaalan puolelle, mutta myös lastenseimeen eli päiväkotiin. Ilmapiiristä tms. en osaa sanoa mitään.
[/quote]
No sitä en kysynyt, mutta nyt kun tuli puheeksi, niin en syntynyt yksinhuoltajaperheeseen eikä perheessä ollut sairautta. Molemmat vanhemmat kävivät töissä, joten päväkotiin mut oli pakko laittaa jo vauvana. Naapuruston muut lapset olivat myös samassa päiväkodissa, joten en tiedä kuinka vaikea oli saada päiväkotipaikka
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:52"]
[/quote]
No sitä en kysynyt, mutta nyt kun tuli puheeksi, niin en syntynyt yksinhuoltajaperheeseen eikä perheessä ollut sairautta. Molemmat vanhemmat kävivät töissä, joten päväkotiin mut oli pakko laittaa jo vauvana. Naapuruston muut lapset olivat myös samassa päiväkodissa, joten en tiedä kuinka vaikea oli saada päiväkotipaikka
[/quote]
70-luvun lopulla tilanne oli jo toinen, olit ilmeisesti silloin hoidossa? Kunnallisen paikan sai jo helpommin kuin 70-luvun alussa.
Opiskelin 80-luvulla lastenhoitajaksi. Tuolloin saattoi päiväkodissa olla muutaman kuukauden ikäisiä vauvojakin. Kyllä minun ymmärtääkseni lapsista tykättiin ja pidettiin hyvää huolta. Jotenkin päiväkodissa oli siihen aikaan rauhallisempaa kuin nykyisin. Ei niin kamalasti hössötetty ja kiidätetty lapsia virikkeestä toiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:52"]
[/quote]
[/quote]
Oisko tuo lainaamasi kirjoittajan tilanne ollut enempi 60-luvun puolella ja 70-luvun alussa. 70-luvulla kuitenkin moni asia muuttui paljon kohti nykyistä systeemiä (mm peruskoulu). 70-luvun alussa moni asia oli vielä kuin 60-luvulla, mutta 70-luvun lopulla oli jo moni asia toisin. Yhteiskunta muuttui ja kehittyi aimo harppauksin juuri 70-luvulla.
Itse olin päiväkoti-iässä 60-luvun lopulla, mutta lastentarhassa (sen aikainen nimi) en ollut päivääkään, vaan minua hoitivat hoitotädit. Ensimmäiset vuodet nuori naapurin tyttö ja kun muutettiin kaupungin toiselle laidalle itse rakennettuun uuteen omakotitaloon, niin naapurin rouva, jolla itseni ja kahden oman lapsensa lisäksi oli pari muutakin hoidossa. Kun kansakouluun menin 70-luvun alussa, niin kävelin aina lastentarhan ohi, joka oli kansakouluani vastapäätä. Muistan kuinka silloin kuvittelin niiden lasten olevan jotenkin rikkaammista perheistä, kun olivat "päässeet" tarhaan :)
Up