Rv31, en tiedä purskahtiko lapsivettä vai mitä.. auttakaa.
Äsken siis jotain ihan vetistä nestettä purskahti vessan lattialle. Sitä oli muutama ruokalusikallinen. Väritöntä, vetistä, en haistanut. Olikohan lapsivettä? Mitä pitää tehdä?
Kommentit (25)
Älä vaan mene näytille. Anna vaan vauvan saada infektio. T. 39 asteen kuumeessa synnyttänyt jolla oli sama tilanne ku sulla. Mulla oli korkea vedenmeno ja vettä ei tullut juuri ollenkaan. Luulin valkovuodoksi.
Synnytys voi käynnistyä yllättäen ja nopeasti lapsiveden menon jälkeen, kannattaako riskeerata rv 31? Parempi mennä turhaan kuin jättää menemättä syystä. Tulehdusriski on myös todella suuri. Mä kävin usein päivystyksessä, pieni vaiva itselle, mutta turvaa mahdollisesti vauvan hengen. Puhelnneuvoista ei ollut koskaan hyötyä, pelkkää arvailua. Esim neuvola täti julisti mulle keskenmenon tapahtuneen varmuudella ja neuvoi jättämään ivf tukilääkkeet pois turhina. Sitten menin päivystykseen ns kaavintalähetteeseen, yllättäen lääkäri totesi sikiön sydämen sykkivän ja että ota äkkiä ne hormonilääkkeet takaisin käyttöön...
Mene käymään. Rv 31 voi jo ihan turvallisesti syntyä (sairaalassa, missä heti lämpökaapit ym saatavilla), koska viikkojen puolesta jää henkiin 100%, jos yli rv 30. Kuolemat noilla viikoilla johtuu infektioista ja kehityshäiriöistä yms, ei liian pienistä viikoista enää tuossa vaiheessa. Jos jäät kotiin, jos se olikin lapsivettä ja vauva saa siksi infektion, sitten hän voi kuolla. Minulla on yksi vauva syntynyt rv 31, joutui olemaan teholla vain yhden päivän ja sairaalassa pari viikkoa. Toinen kuoli samoilla viikoilla kohdunsisäiseen infektioon, olisi pelastunut, jos infektio olisi huomattu ajoissa, mutta kun minulle ei noussut kuume eikä tullut oireita.
Mulla oli sama homma, joskin laskettu aika oli jo käsillä. Seksin jälkeen hulahti jotain ja soitin siitä synnärille, jolloin käskivät vain seurailemaan tilannetta. Sama toistui parin päivän päästä ja mukana seurasi myös limatulppa ja alkoi supistelemaan. Soitin uudelleen, menin käymään, todettiin että lapsivettä tihkui ja parin tunnin päästä tuli loputkin vesistä.
Soita siis, saatpahan ainakin mielenrauhaa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 14:22"]soitin ja sanoivat, että ei hätää, jos ei aamun jälkeen ole mitään tullut. Ap
[/quote]
Noin minullekin kätilöt vastaanotossa sanoivat kun menin näytille. Silmiään pyörittelivät kun lääkäri sanoi että testipuikko osoitti nesteen olleen lapsivettä.
Jäin siltä reissulta sairaalaan.
ÄLÄ ota riskiä, puhutaan sinun raskaudesta, kuka vaan ammattilainen voi ihmetellä kun ei oma arvio täsmää.
Minulla oli tullut pieni reikä kohdun yläosaan. Lapsi silti syntyi kolmen päivän kypsyttelyn jälkeen.
Jos se oli lapsivettä niin Tulehdus riski kasvaa, sinun kohdalla synnytystä ei vielä toivota hetkeen.
Asian tarkistaminen on helppoa. Pieni näyte kahvilaan alapäästä ja tulos tulee heti.