Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottaako teitä riskiryhmäläiset edelleen korona?

Vierailija
19.10.2021 |

Itseä alkoi taas pelottaa, kun luin tämän jutun:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/35a746af-e1df-4212-8680-2a26e463…

Tuossahan vaikuttaa siltä että tehohoidossa joudutaan priorisoimaan ja perusterveet on aina monisairaiden edellä. Esimerkissä on että perusterve 85-vuotias menee monisairaan 50-vuotiaan edelle. Eli toisinsanoen sehän tarkoittaa sitä, että kaikki rokottamatttomat perusterveetkin on sitten rokotettujen riskiryhmäläisten edellä. Niitä rokottamattomiahan oli joku miljoona. Entä jos omat rokotteet ei toimikaan? Ei ois ensimmäinen kerta, kun joku rokote ei mun kohdalla tehoakaan. Vaikkei mulla ole tutkittua immuniteettipuutosta, niin kroonisia tulehdussairauksia on sen verran paljon, että elimistö ei ehkä jaksa muodostaa mitään vasta-aineita. Ainakin kaikki taudit tarttuu aina vähän liiankin helposti. Astmakin löytyy, joten se varmaan edesauttaa sitä mahdollista hengityskoneeseen joutumista, jos korona iskee. Tuntuu että tässä pitää edelleen pysytellä kotona ja käyttää jotain ffp2-maskia kaupoissa kaiken varalta. Ainakin niin kauan että kaikki rokottamattomat on sairastaneet ja teho-osastoilla on vähemmän ruuhkaa. Millaiset fiilikset muilla riskiryhmäläisillä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei pelota vaikka riskiryhmään kuulunkin. Rokotetta en ole ottanut.

Vierailija
22/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kannattaa olla liikenteessäkin erittäin varovainen. Jos joutuu johonkin onnettomuuteen, josta normaalisti selviäisi teho-osaston kautta, niin nyt voi käydä niin ettei sinne teholle pääse kun se on täynnä koronapotilaita. Sitten kuolee sellaisiin vammoihin, joista normaalisti ois selvinnyt hengissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useampi rokotevastainen on kyllä varmasti mieleltään sairas, vaan tuskin ovat koskaan psykiatrilla käyneet. Heistä on ihan tervettä uskoa rokotteessa oleviin siruihin ja kaikenmaailman salaliittoihin. Tyypillistä psykoottiselle tuo sairaudentunnottomuus. Mieleltään siis saattavat olla hyvinkin sairaita, mutta se ei näy siinä hetkessä kun potilailta valitaan tehohoitoon. Siinä sitten mielummin tapetaan vaikka se henkisesti terve työssäkäyvä astmaatikko, jotta yksi papereissa terveeltä vaikuttava harhainen saa jatkaa harhailua.

Itse ne usko noihin vaikka rokotekriittinen. Kunhan tulisi tietoa lisää niin sitten otan

Siis oletko riskiryhmäläinen etkä silti ole ottanut rokotetta?

Tietääkseni en vielä, vaikka tulinkin tähän ketjuun kommentoimaan. Olen kuitenkin melkein kaikille antibiooteille allerginen ja jollekin särkylääkkeelle (en saanut henkeä ja oksentelin ja en tiedä mekat vai lääke)

Vierailija
24/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottavat ennen kaikkea nuo disinformaation levittäjät ja se yhteiskunnallinen sekasorto, johon he tähtäävät. Itse koen toistaiseksi olevani koronalta suojassa kahden rokotuksen turvin ja kolmas piikki tulossa joulukuussa. Terveydenhuollon kuormittuminen kyllä todella pelottaa, koska se voi vaikeuttaa tarpeen tullen itseni ja läheisten sairauksien hoitoa.

Vierailija
25/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että tartunnat leviävät, kun meillä on vielä yli 700 000 rokottamatonta, virusvariantti, joka leviää helpommin kuin mikään aiempi ja rajoituksia on purettu. Ja silti jotkut väittävät, etteivät rokotukset tehoa vedoten siihen, että tartunnat lisääntyvät nyt rajusti. Ne lisääntyvät rokottamattomien vuoksi!

Toinen asia, jolla perustellaan rokotteiden tehottomuutta on se, että Israelissa rokotettujen osuus sairaalahoidossa on kasvanut. Tottakai rokotettujen osuus kasvaa rokotekattavuuden myötä! Tässä esimerkkejä: Kuvitellaan, että rokotetuista 10 % saa oireisen tartunnan ja heistä 10 % joutuu sairaalaan, ja rokottamattomista 20 % saa oireisen tartunnan ja heistä 20 % joutuu sairaalaan. Pandemian alussa kukaan ei ole rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 100 % on rokottamattomia. Rokotukset etenevät ja puolet väestöstä on rokotettu. 1000 ihmisen joukosta 500 on rokotettu, joista 50 saa oireisen tartunnan ja 5 joutuu sairaalaan. 500 rokottamattomasta puolestaan 100 saa oireisen tartunnan ja 20 joutuu sairaalaan. Näin sairaalassa on 25 ihmistä, joista 5 on rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 20 % on rokotettu. Mutta lasketaanpa, mikä on tilanne, kun rokotuskattavuus nousee vaikkapa 90%:Iin:

1000 ihmistä-> 900 rokotettu -> 90 oireista tartuntaa -> 9 sairaalaan joutunutta rokotettua. 100 rokottamatonta -> 20 oireista tartuntaa -> 4 sairaalaan joutunutta rokottamatonta. Sairaalassa yhteensä 13 potilasta, ja enemmistö onkin nyt rokotettuja.

Johtopäätös: älkää tuijottako vain prosentteja. Kun 100% väestöstä on rokotettu, sairaalaan joutuneista 100 % rokotettuja, vaikka sairaalaan joutuneiden määrä olisi vain 1.

(Palstan moderaattori on rokotuskielteinen. Olen yrittänyt aloittaa ketjun tällä viestillä tai sen versioilla monta kertaa, mutta se poistuu ennenkuin kukaan ehtii kommentoidakaan. Siksi postaan tätä nyt rokotuskielteinen ketjuihin. Ja katsokaapa tarkasti. Välillä näkee rokotusmyönteisen aloituksen, mutta sellaiset eivät koskaan ehdi saamaan kuin ehkä yhden kommentin, jos niissä oikeasti on järkevästi perusteltuja asioita. Pelottavaa.)

Näin juuri. Kiitos, että viitsit yrittää vääntää rautalangasta heille, jotka eivät tätä millään tunnu ymmärtävän.

Vierailija
26/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elinsiirtopotilas, yli kymmenen lääkettä päivässä, kolme niistä tarkoituksella immuniteettia heikentävää, jotta elinsiirre pysyy hengissä.

Otsikon kysymykseen. Ei enää pelota varsinaisesti. Ihminen tottuu kaikkeen, useimmat jollain lailla esim. rintamalla oloon tai toiset kaupunkien vuosikausien pommituksiin. Omassa viiteryhmässäni joka kymmenes tartunnan saanut kuolee. Onhan se iso riski.

Veikkaan, että tästä on tullut pysyvä elämäntapamuutos. Kaiken välttämisestä. Mutta olen perheellinen, puolison ja etenkään lasten menoja ei voi ikuisesti rajoittaa.

Arvelen toisaalta, että virus hiljalleen heikkenee mutaatioiden myötä. Elämä on nyt. Ei kannnata pilata sitä liikaa murehtimalla.

Vierailija
27/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoito tarvis kyllä kipeästi rahaa. Miksi Suomessa on noin vähän tehohoitopaikkoja? Miksi täällä laitetaan verorahat kaikkeen paljon typerämpää, kuten vaikka sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin ja henkilötunnuksiin ja ruokapakettien "rasististen" nimien muutoksiin ja m a m u jen tukiin ( ne käyttää sitä vain hyväksi ja tulevat tarkoituksella nauttimaan ilmaisesta rahasta) Eikö oman väen terveyden hoitaminen ois tärkeämpää?

Sairaanhoito on ollut jo pitkään aliresurssoitu Suomessa. Tässä tilanteessa ongelma ei silti ole varsinaisesti siinä. Kopion alle oman viestini toisesta ketjusta:

Korona ei ole ainoa sairaanhoitoa vaativa asia. On monenlaisia muitakin sairauksia, on onnettomuuksia jne.

Normaalisti näiden määrä ei juurikaan vaihtele isossa mittakaavassa, joten kapasiteetti on mitoitettu normaalitilanteeseen, joka kestää _hetkelliset_ suuremmat hoidon tarpeet (kuten isompi onnettomuus, kausi-influenssan muutaman viikon huippu jne.).

Ilman koronaa tehohoidon tarve on itseasiassa varsin vähäinen, siksi paikkoja on vain vähän, eikä mitään maagista tehohoitajien ja -lääkärien varastoa ei ole olemassa ja koulutus on pitkä eli nopeaa muutosta ei saada.

Korona on valitettavasti liian suuren osan kohdalla pitkää tehohoitoa vaativa sairaus, joten mitkään edes etäisesti realistiset kapasiteetit eivät riittäisi. Lisäksi, vaikka potilas selviäisi pitkästä tehohoitojaksosta hengissä, hän on pitkään tai pysyvästi mm. työkyvytön. Tämä ei ole tavoiteltavaa eikä halpaa.

Vierailija
28/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useampi rokotevastainen on kyllä varmasti mieleltään sairas, vaan tuskin ovat koskaan psykiatrilla käyneet. Heistä on ihan tervettä uskoa rokotteessa oleviin siruihin ja kaikenmaailman salaliittoihin. Tyypillistä psykoottiselle tuo sairaudentunnottomuus. Mieleltään siis saattavat olla hyvinkin sairaita, mutta se ei näy siinä hetkessä kun potilailta valitaan tehohoitoon. Siinä sitten mielummin tapetaan vaikka se henkisesti terve työssäkäyvä astmaatikko, jotta yksi papereissa terveeltä vaikuttava harhainen saa jatkaa harhailua.

Itse ne usko noihin vaikka rokotekriittinen. Kunhan tulisi tietoa lisää niin sitten otan

Siis oletko riskiryhmäläinen etkä silti ole ottanut rokotetta?

Tietääkseni en vielä, vaikka tulinkin tähän ketjuun kommentoimaan. Olen kuitenkin melkein kaikille antibiooteille allerginen ja jollekin särkylääkkeelle (en saanut henkeä ja oksentelin ja en tiedä mekat vai lääke)

Sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää ibuprofeenia

Vierailija
29/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä kannattaa olla liikenteessäkin erittäin varovainen. Jos joutuu johonkin onnettomuuteen, josta normaalisti selviäisi teho-osaston kautta, niin nyt voi käydä niin ettei sinne teholle pääse kun se on täynnä koronapotilaita. Sitten kuolee sellaisiin vammoihin, joista normaalisti ois selvinnyt hengissä. 

Niin. Asun Alankomaissa, jossa on lähes koko pandemian ajan ollut huono tai todella huono tilanne. Keväällä uutisoitiin, että täällä on viime vuonna kuollut (pääasiassa pyöräily)onnettomuuksissa 400 ihmistä enemmän kuin olisi kuollut jos teholle olisi mahtunut. Lisäksi mm. nopeaakin reagointia vaativia syöpäleikkauksia on jouduttu siirtämään – jokainen varmaan ymmärtää mitä tämä näille potilaille ja heidän läheisilleen tarkoittaa.

Älä sairastu. Älä joudu onnettomuuteen.

Helpommin silti sanottu kuin tehty.

Vierailija
30/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran ainakin, ettei ole pienintäkään kiinnostusta saada tartuntaa edes rokotettuna.

Jatkan siis edelleen etäisyyden pitämistä muihin ihmisiin ym enkä aio edes ladata tuota rokotepassia, koska mihinkään ryysiksiin en ole jatkossakaan menossa. Ja vielä vähemmän sitten kun tartuntatilanne on niin huono, että tarvitaan rajoituksia jotka passilla voi kiertää.

Vierailija
31/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Asun Alankomaissa, jossa on lähes koko pandemian ajan ollut huono tai todella huono tilanne. Keväällä uutisoitiin, että täällä on viime vuonna kuollut (pääasiassa pyöräily)onnettomuuksissa 400 ihmistä enemmän kuin olisi kuollut jos teholle olisi mahtunut. Lisäksi mm. nopeaakin reagointia vaativia syöpäleikkauksia on jouduttu siirtämään – jokainen varmaan ymmärtää mitä tämä näille potilaille ja heidän läheisilleen tarkoittaa.

Älä sairastu. Älä joudu onnettomuuteen.

Helpommin silti sanottu kuin tehty.

Onneksi kuitenkin rokotteen ottaminen on tehty helpoksi!

Vierailija
32/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan vaikeahoitoista astmaa ja eniten huolettaa se että saisin pysyviä keukovaurioita. Mietityttää myös rokotteen teho, kun sain ensin AZ ja sitten Pfizer. Ilmeisesti tällä yhdistelmällä jää heikommaksi suoja kuin jos olisi 2 mrna rokotetta. Mutta eiköhän tässä käy käsky kolmannelle piikille jossain vaiheessa. Käytän maskia kaikissa sisätiloissa joissa on vieraita ihmisiä joiden rokotesuojasta en tiedä mitään. Olen opetellut urheilemaan maskin kanssa, pitää vaan pitää pidemmät tauot. Kun käyttää maskia treeneissä niin ihmiset pitävät automaattisesti vähän enemmän suojaväliä. 

Vierailija
33/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, näin kolmikymppisenä korona on maksimissaan nuha. En ole muuttanut elämääni mitenkään, en käyttänyt maskeja enkä desinfioinut käsiä tämän pandemian aikana. En anna pelolle valtaa tässäkään asiassa.

Vierailija
34/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota, joskus täältä kuollaan. Itse riskiryhmässä ja mies varsinkin

V****ttaa vaan kakaran asenne. Ei ole ottanut rokotuksia. On sairastanut koronan alkuvaiheessa. Sitä käyttää perusteen rokotuksista kieltäytymiseen ja väittää, että alle 30 vee ei ole Suomessa kuollut koronaan. Mitenkä takoa järkeä päähän idiootille?

En haluaisi tuollaista vanhempaa kuin sinä. Toivon lapsellesi valoisampaa tulevaisuutta.

Oletko riskiryhmäläinen? Jos et, miksi tulet pilaamaan tämänkin ketjun rokotevastaisuudellasi. Yhtää ketjua ei saa olla rauhassa enää näiltä mänteiltä.

Eri

Vierailija
35/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että tartunnat leviävät, kun meillä on vielä yli 700 000 rokottamatonta, virusvariantti, joka leviää helpommin kuin mikään aiempi ja rajoituksia on purettu. Ja silti jotkut väittävät, etteivät rokotukset tehoa vedoten siihen, että tartunnat lisääntyvät nyt rajusti. Ne lisääntyvät rokottamattomien vuoksi!

Toinen asia, jolla perustellaan rokotteiden tehottomuutta on se, että Israelissa rokotettujen osuus sairaalahoidossa on kasvanut. Tottakai rokotettujen osuus kasvaa rokotekattavuuden myötä! Tässä esimerkkejä: Kuvitellaan, että rokotetuista 10 % saa oireisen tartunnan ja heistä 10 % joutuu sairaalaan, ja rokottamattomista 20 % saa oireisen tartunnan ja heistä 20 % joutuu sairaalaan. Pandemian alussa kukaan ei ole rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 100 % on rokottamattomia. Rokotukset etenevät ja puolet väestöstä on rokotettu. 1000 ihmisen joukosta 500 on rokotettu, joista 50 saa oireisen tartunnan ja 5 joutuu sairaalaan. 500 rokottamattomasta puolestaan 100 saa oireisen tartunnan ja 20 joutuu sairaalaan. Näin sairaalassa on 25 ihmistä, joista 5 on rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 20 % on rokotettu. Mutta lasketaanpa, mikä on tilanne, kun rokotuskattavuus nousee vaikkapa 90%:Iin:

1000 ihmistä-> 900 rokotettu -> 90 oireista tartuntaa -> 9 sairaalaan joutunutta rokotettua. 100 rokottamatonta -> 20 oireista tartuntaa -> 4 sairaalaan joutunutta rokottamatonta. Sairaalassa yhteensä 13 potilasta, ja enemmistö onkin nyt rokotettuja.

Johtopäätös: älkää tuijottako vain prosentteja. Kun 100% väestöstä on rokotettu, sairaalaan joutuneista 100 % rokotettuja, vaikka sairaalaan joutuneiden määrä olisi vain 1.

(Palstan moderaattori on rokotuskielteinen. Olen yrittänyt aloittaa ketjun tällä viestillä tai sen versioilla monta kertaa, mutta se poistuu ennenkuin kukaan ehtii kommentoidakaan. Siksi postaan tätä nyt rokotuskielteinen ketjuihin. Ja katsokaapa tarkasti. Välillä näkee rokotusmyönteisen aloituksen, mutta sellaiset eivät koskaan ehdi saamaan kuin ehkä yhden kommentin, jos niissä oikeasti on järkevästi perusteltuja asioita. Pelottavaa.)

Ei mode toimi noin. Jos israelhullu poistattaa aloituksesi, ne vain poistuvat.

Itse poistatan kaikkien jankuttajien spämmäykset, jos olen palstalla.

Hyvä, että jaksat yrittää kuitenkin.

Vierailija
36/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun riskiryhmään vaikean astmani takia. Ei pelota, olen kulkenut joka paikassa koko korona-ajan, kuten aika moni muukin ihminen paitsi ne, jotka kärsivät koronan aiheuttamasta massapsykoosista.

Vierailija
37/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska olen rokotettu.

Vierailija
38/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käymässä 69v. Olen 2x-rokotettu. Noudatan ohjeistus edeleen. Iän myötä elämä kaventunnut.Ystäviä kuollut paljon.En tupakoi en kapakoi.En käytä joukko liikenne.Oneksi on viellä jalat jotka kantaa kauppa reissut ymm.Kieltäydyn kohtaamasta eläkeläiset naiset jotka vastustavat rokote ja maskin käyttö.Heistä olen tyhmä. En arvostele itse heitä,asia ei kuulu minulle.Kunhan jättävät rauhaan ulkonakin!Ei tässä mitää enää tervettä tyttöä olla. Joten ilolla otan infulenssa rokoteenkin ja kolmanen korona rokote,kun saataville tulee.Ei tässä iässä enää pelota,tuleeko korona vai ei? Mutta kuten ilmasin itse noudatan yhä ohjeistukset!

Vierailija
39/40 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hirveästi pelottaa korona, juu. Pelottaa koko elämä. Miksi tänne edes synnyttiin kun aina saa vaan pelätä? Mitäs jos hyppäisi poteroon perunasäkin kanssa ja peittäisi itsensä käytetyillä maskeilla? Maskeja on kyllä niin paljon, että metrin kerroksen saa patjaksi ja toisen metri tulee peitoksi. Ei palellu ainakaan. Paleltumista en pelkää, mutta muuten korona ahdistaa ja pelottaa. Voisiko sen kahden metrin kerroksen maskeja pistääkin hengityssuojaksi? Tai riittäisikö metrin kerros, jos kuitenkin makuualustan haluaisi säilyttää?

Voiko korona tarttua kosketuksesta, sanokaa! Annoin kolme vuotta sitten käsipäivää kaukaiselle sukulaiselle, voiko siitä seurata korona? En silloin pöljä osannut vielä varoa kuten nyt, miksi silloin ei saanut päivittäin varotusviestejä lehdistä kuten nykyään.  Ahdistaa ihan hirveästi. Luin äsken kaikki päivälehdet, iltapäivälehdet sekä katsoin kolmelta kanavalta uutiset. Ne kaikki olivat sitä mieltä että tämä tauti tappaa ihan kaikki. Olen onnellinen siitä että olen niin hyvin informoitu. En tiedä miksi olen niin ahdistunut.

Vierailija
40/40 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveästi pelottaa korona, juu. Pelottaa koko elämä. Miksi tänne edes synnyttiin kun aina saa vaan pelätä? Mitäs jos hyppäisi poteroon perunasäkin kanssa ja peittäisi itsensä käytetyillä maskeilla? Maskeja on kyllä niin paljon, että metrin kerroksen saa patjaksi ja toisen metri tulee peitoksi. Ei palellu ainakaan. Paleltumista en pelkää, mutta muuten korona ahdistaa ja pelottaa. Voisiko sen kahden metrin kerroksen maskeja pistääkin hengityssuojaksi? Tai riittäisikö metrin kerros, jos kuitenkin makuualustan haluaisi säilyttää?

Voiko korona tarttua kosketuksesta, sanokaa! Annoin kolme vuotta sitten käsipäivää kaukaiselle sukulaiselle, voiko siitä seurata korona? En silloin pöljä osannut vielä varoa kuten nyt, miksi silloin ei saanut päivittäin varotusviestejä lehdistä kuten nykyään.  Ahdistaa ihan hirveästi. Luin äsken kaikki päivälehdet, iltapäivälehdet sekä katsoin kolmelta kanavalta uutiset. Ne kaikki olivat sitä mieltä että tämä tauti tappaa ihan kaikki. Olen onnellinen siitä että olen niin hyvin informoitu. En tiedä miksi olen niin ahdistunut.

Aamun paras 👍😀