Pelottaako teitä riskiryhmäläiset edelleen korona?
Itseä alkoi taas pelottaa, kun luin tämän jutun:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/35a746af-e1df-4212-8680-2a26e463…
Tuossahan vaikuttaa siltä että tehohoidossa joudutaan priorisoimaan ja perusterveet on aina monisairaiden edellä. Esimerkissä on että perusterve 85-vuotias menee monisairaan 50-vuotiaan edelle. Eli toisinsanoen sehän tarkoittaa sitä, että kaikki rokottamatttomat perusterveetkin on sitten rokotettujen riskiryhmäläisten edellä. Niitä rokottamattomiahan oli joku miljoona. Entä jos omat rokotteet ei toimikaan? Ei ois ensimmäinen kerta, kun joku rokote ei mun kohdalla tehoakaan. Vaikkei mulla ole tutkittua immuniteettipuutosta, niin kroonisia tulehdussairauksia on sen verran paljon, että elimistö ei ehkä jaksa muodostaa mitään vasta-aineita. Ainakin kaikki taudit tarttuu aina vähän liiankin helposti. Astmakin löytyy, joten se varmaan edesauttaa sitä mahdollista hengityskoneeseen joutumista, jos korona iskee. Tuntuu että tässä pitää edelleen pysytellä kotona ja käyttää jotain ffp2-maskia kaupoissa kaiken varalta. Ainakin niin kauan että kaikki rokottamattomat on sairastaneet ja teho-osastoilla on vähemmän ruuhkaa. Millaiset fiilikset muilla riskiryhmäläisillä?
Kommentit (40)
Tuskin nyt rokottamattomia päästetään rokotettujen edelle. Niiden oma valinta on ollut olla ottamatta rokotetta ja siitä pitää joutua maksamaan oma henki eikä jonkun toisen henki.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nyt rokottamattomia päästetään rokotettujen edelle. Niiden oma valinta on ollut olla ottamatta rokotetta ja siitä pitää joutua maksamaan oma henki eikä jonkun toisen henki.
Ei sairaanhoidossa katsota, onko jokin itseaiheutettua vai ei. Jos hoitopaikoista on pulaa, paikan saa se, joka todenäköisemmin hyötyy eniten saamastaan hoidosta. Ts se, joka todennäköisimmin tulee toipumaan mahdollisimman hyväkuntoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaanhoidossa katsota, onko jokin itseaiheutettua vai ei. Jos hoitopaikoista on pulaa, paikan saa se, joka todenäköisemmin hyötyy eniten saamastaan hoidosta. Ts se, joka todennäköisimmin tulee toipumaan mahdollisimman hyväkuntoiseksi.
Kyllä ainakin perusterveydenhuollossa katsotaan, että onko itseaiheutettua. Jos olet omalla tolloilullasi aiheuttanut jonkun ongelman, vaikkakin tietämättömyyttäsi, niin eipä tunnu saavan tutkimuksia eikä hoitoa, pelkkää buranaa ja huutoa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin perusterveydenhuollossa katsotaan, että onko itseaiheutettua. Jos olet omalla tolloilullasi aiheuttanut jonkun ongelman, vaikkakin tietämättömyyttäsi, niin eipä tunnu saavan tutkimuksia eikä hoitoa, pelkkää buranaa ja huutoa.
-eri
Mä puhuinkin tehohoitopaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö psykiatri tutki päätä?
Hyi kamala! Vois kyllä itekin käydä ostaan noita kunnon maskeja. Ei kiinnosta kuolla jonkun rokottamattoman takia.
Syön sytpja, puoliso on keuhkosairas. Molemmilla 2 rokotetta, saatu ikäluokan mukana, eli ei ekojen joukossa. Käyn lähityössä, josta irtisanouduin jo kerran liian suurten riskien takia, tarvittaessa teen sen toistekin. En ole erityisen huolissani mistään kauppareissuista, juuri muualla ei käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö psykiatri tutki päätä?
Tuskin ketään siinä hetkessä ehditään tutkia kun mietitään, että pääseekö tehohoitoon vai ei. Siinä on kiire. Toki vanhat mt-diagnoositkin kyllä varmasti painaa. Eli jos on vaikka nuoruudessa sairastettu masennus, niin katsotaan varmasti ettei ole yhtä hyvässä työkunnossa kuin se jolla ei ole mt-diagnooseja papereissa. Siis noin, vaikka se toinen saattaa olla parhaillaan vaikka psykoottinen ja on voinut jo vuosia olla, vain ilman hoitoa.
-eri vastaaja
Useampi rokotevastainen on kyllä varmasti mieleltään sairas, vaan tuskin ovat koskaan psykiatrilla käyneet. Heistä on ihan tervettä uskoa rokotteessa oleviin siruihin ja kaikenmaailman salaliittoihin. Tyypillistä psykoottiselle tuo sairaudentunnottomuus. Mieleltään siis saattavat olla hyvinkin sairaita, mutta se ei näy siinä hetkessä kun potilailta valitaan tehohoitoon. Siinä sitten mielummin tapetaan vaikka se henkisesti terve työssäkäyvä astmaatikko, jotta yksi papereissa terveeltä vaikuttava harhainen saa jatkaa harhailua.
Ei ihme, että tartunnat leviävät, kun meillä on vielä yli 700 000 rokottamatonta, virusvariantti, joka leviää helpommin kuin mikään aiempi ja rajoituksia on purettu. Ja silti jotkut väittävät, etteivät rokotukset tehoa vedoten siihen, että tartunnat lisääntyvät nyt rajusti. Ne lisääntyvät rokottamattomien vuoksi!
Toinen asia, jolla perustellaan rokotteiden tehottomuutta on se, että Israelissa rokotettujen osuus sairaalahoidossa on kasvanut. Tottakai rokotettujen osuus kasvaa rokotekattavuuden myötä! Tässä esimerkkejä: Kuvitellaan, että rokotetuista 10 % saa oireisen tartunnan ja heistä 10 % joutuu sairaalaan, ja rokottamattomista 20 % saa oireisen tartunnan ja heistä 20 % joutuu sairaalaan. Pandemian alussa kukaan ei ole rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 100 % on rokottamattomia. Rokotukset etenevät ja puolet väestöstä on rokotettu. 1000 ihmisen joukosta 500 on rokotettu, joista 50 saa oireisen tartunnan ja 5 joutuu sairaalaan. 500 rokottamattomasta puolestaan 100 saa oireisen tartunnan ja 20 joutuu sairaalaan. Näin sairaalassa on 25 ihmistä, joista 5 on rokotettu, joten sairaalaan joutuneista 20 % on rokotettu. Mutta lasketaanpa, mikä on tilanne, kun rokotuskattavuus nousee vaikkapa 90%:Iin:
1000 ihmistä-> 900 rokotettu -> 90 oireista tartuntaa -> 9 sairaalaan joutunutta rokotettua. 100 rokottamatonta -> 20 oireista tartuntaa -> 4 sairaalaan joutunutta rokottamatonta. Sairaalassa yhteensä 13 potilasta, ja enemmistö onkin nyt rokotettuja.
Johtopäätös: älkää tuijottako vain prosentteja. Kun 100% väestöstä on rokotettu, sairaalaan joutuneista 100 % rokotettuja, vaikka sairaalaan joutuneiden määrä olisi vain 1.
(Palstan moderaattori on rokotuskielteinen. Olen yrittänyt aloittaa ketjun tällä viestillä tai sen versioilla monta kertaa, mutta se poistuu ennenkuin kukaan ehtii kommentoidakaan. Siksi postaan tätä nyt rokotuskielteinen ketjuihin. Ja katsokaapa tarkasti. Välillä näkee rokotusmyönteisen aloituksen, mutta sellaiset eivät koskaan ehdi saamaan kuin ehkä yhden kommentin, jos niissä oikeasti on järkevästi perusteltuja asioita. Pelottavaa.)
Ei ole pelottanut missään vaiheessa.
Terveydenhoito tarvis kyllä kipeästi rahaa. Miksi Suomessa on noin vähän tehohoitopaikkoja? Miksi täällä laitetaan verorahat kaikkeen paljon typerämpää, kuten vaikka sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin ja henkilötunnuksiin ja ruokapakettien "rasististen" nimien muutoksiin ja m a m u jen tukiin ( ne käyttää sitä vain hyväksi ja tulevat tarkoituksella nauttimaan ilmaisesta rahasta) Eikö oman väen terveyden hoitaminen ois tärkeämpää?
Ei pelota, joskus täältä kuollaan. Itse riskiryhmässä ja mies varsinkin
V****ttaa vaan kakaran asenne. Ei ole ottanut rokotuksia. On sairastanut koronan alkuvaiheessa. Sitä käyttää perusteen rokotuksista kieltäytymiseen ja väittää, että alle 30 vee ei ole Suomessa kuollut koronaan. Mitenkä takoa järkeä päähän idiootille?
Vierailija kirjoitti:
V****ttaa vaan kakaran asenne. Ei ole ottanut rokotuksia. On sairastanut koronan alkuvaiheessa. Sitä käyttää perusteen rokotuksista kieltäytymiseen ja väittää, että alle 30 vee ei ole Suomessa kuollut koronaan. Mitenkä takoa järkeä päähän idiootille?
Itellä on puolestaan 80-vuotias äiti, joka ei suostu ottamaan rokotetta. Pelkää veritulppaa. Uskoo vakaasti ettei saa koronaa, kun pysyttelee vain kotona. Vieraitakin kuitenkin käy, esim. lapsenlapsia. Jotenkin on sellainen tunne ettei tuossa hyvin käy.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi tuollaista vanhempaa kuin sinä. Toivon lapsellesi valoisampaa tulevaisuutta.
Koronafaktaa | Pelastaako rokote koronataudilta alle prosentin vai 95 prosenttia? Lukuja tulkitaan monin tavoin, mutta rokotteen suojateho on erinomainen: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008324691.html?share=e1eb202dee6530f3…
Vierailija kirjoitti:
Useampi rokotevastainen on kyllä varmasti mieleltään sairas, vaan tuskin ovat koskaan psykiatrilla käyneet. Heistä on ihan tervettä uskoa rokotteessa oleviin siruihin ja kaikenmaailman salaliittoihin. Tyypillistä psykoottiselle tuo sairaudentunnottomuus. Mieleltään siis saattavat olla hyvinkin sairaita, mutta se ei näy siinä hetkessä kun potilailta valitaan tehohoitoon. Siinä sitten mielummin tapetaan vaikka se henkisesti terve työssäkäyvä astmaatikko, jotta yksi papereissa terveeltä vaikuttava harhainen saa jatkaa harhailua.
Itse ne usko noihin vaikka rokotekriittinen. Kunhan tulisi tietoa lisää niin sitten otan
Minua pelottavat eniten nuo mielipuoliset väitteet, joita tämä palstakin on täynnä kuten että rokotteet levittävät koronaa tai aiheuttavat uusia variantteja. Lisäksi pelottaa se, miten vahvasti rokotevastaiset ja koronankieltäjät uskovat noihin täysin älyttömiin juttuihinsa. Pelkään, että kun ihmiset eivät hae rokotteita, tulee pandemia tulee jatkumaan vielä pitkään ja se tulee vaikeuttamaan paitsi ihan jokapäiväistä elämää, myös mahdollisuutta saada hoitoa muihin sairauksiin. Ja toki pelkona on se, että pandemian pitkittyessä tulee variantti, johon rokotteet eivät enää tehoa. Rokotteiden tehoon tällä hetkellä omalla kohdallani luotan, vaikka vaikea astma onkin. Kohta onkin kolmas koronapiikki vuorossa, sitä ennen vielä influenssarokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ne usko noihin vaikka rokotekriittinen. Kunhan tulisi tietoa lisää niin sitten otan
Siis oletko riskiryhmäläinen etkä silti ole ottanut rokotetta?
Ei mua oikeastaan pelota. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja tiennyt potilaiden priorisoinnista jo ennenkin. Ei siis ollut mulle mikään yllätys tuo, mistä artikkelissa puhuttiin. Toisaalta mua ei pelota ehkä siksi, että teen etätöitä ja tilaan kaikki ostokseni kotiinkuljetuksella. Olen tehnyt niin jo ennen pandemiaakin. Joudun varsin vähän käymään missään. Lääkärin kontrollikäynnitkin onnistuu etävastaanotolla. Labrassa joudun käymään usein ja silloin kuljen bussilla, mutta käytän aina ffp3-hengityssuojainta. Kaikki läheiseni tietävät, että rokotteista huolimatta olen altis saamaan minkä tahansa infektion, koska käytän sytostaatteja ja veriarvoni ovat aika sekaisin. Eivät siis nk perseile ja tule sitten luonani käymään vaan pitävät omaehtoisen karanteenin ennen meille tuloa. Vain yhden ystäväni luona olen kyläillyt, mutta heidän perheessään on myös riskiryhmäläinen ja sen vuoksi elävät erittäin varovasti. Muihin ystäviin ja kavereihin pidän yhteyttä somen kautta.
Koska todennäköisyyteni sairastua koronaviruksesta vakavasti on melko suuri, elän varovaisesti. Mutta en koe kuitenkaan pelkoa. Ajattelen enemmän järjellä ja niin kivaa kuin olisikin mennä ravintolaan syömään tai käydä kahvilassa leivoskahveilla, järki sanoo, ettei kannata ottaa turhia riskejä. Mistä tulikin mieleen, että pitää lisätä perjantain ruokatilaukseen leivoksia :)
Viihdyn hyvin kotona, mulla on täällä paljon tekemistä. Lisäksi ulkoilen koiran kanssa. Pelkäsin keväällä 2020, kun hengityssuojaimia ei saanut mistään. Mutta kun niitä alkoi saada, hankin ison varaston ja kun pitää mennä jonnekin ihmisten joukkoon, käytän ffp3:sta. Löytyy multa suojalasejakin, mutta vielä toistaiseksi en ole tuntenut tarvetta käyttää niitä.