Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Vierailija
20.12.2014 |

Moikka
Mulla on ollu jonkinaikaa kauheeta väsymystä, hiustenlähtöä ja aloitekyvyttömyyttä ynnä muuta mikä viittaisi kilpparin vajikseen. Kävin testeissä ja tulokset seuraavat : tsh 4.63 ja t4v 15.2
Ovatko normaalit? Lääkäri sanoi että viitearvoissa ovat.

Ap

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö vitamiineja? Vitamiinien puutos aiheuttaa väsymystä ja hiustenlähtöä. Raudan puutos aiheuttaa väsymystä. Kannattaa ottaa testit laajasti. Jos on anemiaa niin voi olla syöpä tai sitten runsaat vuodot voi aiheuttaa myös väsymyksen.

kilpisrauhasen vajaatoiminta voi myös aiheuttaa ko. oireita. Käy erikoislääkärillä. Älä usko terveyskeskuslääkäreitä. Ovat valelääkäreitä.

Vierailija
2/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruukki on ostoksena hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruukki on ostoksena hyvä

Vierailija
4/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä hakeutua asiansa osaavalle lääkärille jota tapaamasi lääkäri ei ole. Asiansa osaava lääkäri antaa sinulle koelääkityksen (Thyroxin) noilla kilppariarvoilla. Vaikka arvosi ovatkin ns. viitealueen sisällä, eivät ne kyllä täysin normaalit ole. Etenkin kun asiantuntijat suosittelevat koelääkityksen aloitusta jo siinä kohtaa kun TSH on 2.5.

Kuten #2 kirjoitti, kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi moni muu asia (ei tarvitse olla mitään vakavaa) voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Minulla oli samanlaisia oireita ja diagnooseiksi tuli kilpirauhasen vajaatoiminta, käytännössä tyhjät rautavarastot, aivan liian alhainen B12-vitamiinitaso ja aivan liian alhaiset hormonitasot. Että vaikea sanoa mikä noista nyt sitten oireet aiheutti... 

Vierailija
5/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet läski niin kyllä sulla sitä vajaatoimintaa täytyy olla?!

Vierailija
6/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 16:10"]Moikka
Mulla on ollu jonkinaikaa kauheeta väsymystä, hiustenlähtöä ja aloitekyvyttömyyttä ynnä muuta mikä viittaisi kilpparin vajikseen. Kävin testeissä ja tulokset seuraavat : tsh 4.63 ja t4v 15.2
Ovatko normaalit? Lääkäri sanoi että viitearvoissa ovat.

Ap
[/quote

Ilman muuta koelääkitys noilla arvoilla. Itse sain paremmilla. Onneksi.

Vierailija
7/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi selvää vajista on. Ehdottomasti koelääkitys. Vaivaan ja arvoihin liittyy niin monenlaista huomioitavaa, että kannattaa alkaa selvittää asioita itsekin. Esim. facebookissa on hyviä kilpirauhasryhmiä, joista löytyy kokemuksia ja tietoa. Ravinnolla suuri merkitys. Mm. seleeni ja jodi tärkeitä. Jodilisä tarvitsee seleenin toimiakseen. Mutta joo, ala selvittää ja pyydä se lääkitys! :)

Vierailija
8/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Muuten 15v/40kg vaikuttaako paljoa?
Ap

Vierailija
9/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooops syö flikka vitamiineja <3

Vierailija
10/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko läski?

Vierailija
11/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, ihan normaalirajoissa 152cm/42kg tuli virhe tohon ylempään.

Vierailija
12/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian korkea tsh, hakeudu yksityislääkärille jos terv keskus ei anna lääkettä.

Vierailija
13/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käymään erikoislääkärillä. Minulla aika lailla samat arvot kuin sinulla, ja työterveyslääkäri kuittasi asian vain, että normaalia on. Oireet kuitenkin jatkuivat.
Menin sisätautien erikoislääkärille, joka määräsi koelääkityksen. Oloni on kohentunut huimasti. Jopa rytmihäiriöt ja nivelkivut kaikonneet.
Olen sitä mieltä, että Suomessa ei osata tunnistaa ja hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
14/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxin on semmonen lääke että se parantaa ihan kenen tahansa vointia. Väsymys vähenee ja virtaa riittää. sitten on vaan kurja juttu jos niitä syöttää ihmiselle, jonka kilpirauhasen toiminta on normaalia, mut potilas on lääkettä vaatinut. Seurauksena voi olla hypertyreoosi. Kalevan tietojen mukaan pohjois-suomessa 3 on tämmösestä johtuen sairaalaan joutunu. Siihen on olemassa hyvä syy, miksi normaaleilla arvoilla lääkettä ei aloiteta.

Vierailija
16/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki normaaleilla arvoilla aloitetakaan, vaan kun esim. TSH on kohonnut. Ja arvoja seurataan labrakokeilla.

Vierailija
17/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus tuosta Kalevan jutusta:
"Yhä useampaa kilpirauhaspotilasta hoidetaan erikoislupaa vaativilla lääkkeillä."
Tyroksiini ei vaadi erikoislupaa, joten siitä ei ole ollut tuossa tapauksessa kyse.