Mitäs teillä on tarjolla jouluaaton pöydässä :)
Kommentit (24)
Samoin meillä! Aattoaamun alelaareista mitä löytyy.
Kinkun ostin valmiiksi, oli edullinen kghinta pakasteena. Kotikalja tulee juomana edulliseksi kun itse teen. Paistan piirakoita, torttuja, kuivakakun, porkkanalaatikon.
Budjetti on pieni mutta kun malttaa aattoaamuun niin säästää.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 15:25"]Haemme kaupan ylijäämiä, riippuen siitä.
Rahaa olen säästänyt kinkkuun ja pipareita lapset halusivat: )
[/quote]
Vain kaloja ja siian- ja muikun mätiä. Emme pidä muista jouluruoista. Niin ja viiniä tietenkin juomana, miehelle myös viskiä. :)
punkkua, terästettyä glögiä, koskenkorvaa, viskiä, konjakkia.. ei mitään alle 20% löydy pöydästä
Aika perinteisesti mennään eli:
Luomukinkkua + kastike
Rosolli + vaaleanpunainen kastike
Vihersalaatti eli 2-3 vihreätä salaattia, tummaa rypälettä, macadamiapähkinää, juustoa pikkukuutioina, öljypohjainen kastike
Silliä
Loimulohta
Ehkä jotain graavia kalaa
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Lihaton makaroonilaatikko
Ehkä karjalanpaistia
Sienisalaattia
Riisipiirakoita
Ja tietty omenatäytteisiä torttuja, pipareita, maustekakkua, konvehteja, Fazerminttejä, Geishaa ja aaton jälkkärinä karpalokiisseli vaniljarahkasysteemillä. Niin ja aaton aamupala tai lounas pitkään muhinut riisipuuro mantelilla ja sokerikanelia.
Kinkku ja konjakkisinappia
Rosolli ja kastike
Porkkana-, lanttu, perunalaatikko
Silliä, savulohta, graavilohta
Karjalanpaistia ja perunoita
Chilimajoneesia (se on niin hyvää, oli pakko ostaa!), sinappikurkkusalaattia
Jälkkäriksi torttuja, pipareita, glögikakku, joulukahvia. Juomana ruuan kanssa miehellä ja lapsilla vesi/maito, mulla punaviiniä.
Iltapalaksi juustoja, keksejä, glögiä.
Ja sanomattakin on selvää, että joka välissä suklaata ihan hirmuisesti :D
Kinkku
Suolakala
Lanttulaatikko
maksalaatikko
rosolli
perunat
baby porkkanoita
jälkkäriksi juusto ja banaani-kinuski kakku.
tonttuja, pipareita ja suklaata naposteltavaksi
alkupaloissa:
erilaisia kaloja (graavilohi, savulohi, kylmäsavulohi, ravunpyrstöjä, mätiä, silakkaa), salaatteja, perunaa
pääruuissa:
kinkku, laatikot (peruna, lanttu, porkkana), punajuuripaistos, sienipaistos, savukalkkunaa, rosolli, sienisalaatti, erilaisia tuoresalaatteja, lisäksi kaikenlaisia kasvislisukkeita
jälkiruuissa:
suklaakakku, konvehteja, maustekakku, kahvi/ tee
myöhemmin vielä glögiä, pipapeita ja torttuja
juomana läpi ruuan kuohuviini, punaviini, vesi, lapsille maito
Meillä porkkana-, bataatti-, ja lanttulaatikot, lämminsavulohta, silliä, perunoita, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, salaattia, saaristolaisleipää ja jälkiruoaksi juustokakku ja tähtitorttuja. Ollaan oman perheen kesken, niin pöydässä on vaan ruoat joista itse tykätään.
Alkuruokana: miehen tekemää lasimestarin silliä. Venäläinen sillilautanen (siinä on vähän rosollin tapaiset lisukkeet, sinappikastike). Mätiä, smetanaa ja sipulisilppua. Savupallasta. Tavallista salaattia.
Pääruokana: kinkku ja kinkkukastike. Mysi Lahtisen homejuustoperunat. Sienisalaatti. Herneitä, oliiveja monta sorttia, kurpitsasäilykkeitä, hillosipuleita.
Juustoja.
Kahvihyytelöä.
Kahvia, käpykakkua, torttuja jne.
Valko- ja punaviinejä, calvadosta, vissyä ja maitoa.
Kinkkua
Joulusinappia
Lanttulaatikkoa
Maksalaatikkoa
Porkkanalaatikkoa
Perunalaatikko
Rosollia
Kermaviilikastike
Perunasalaattia
Makaronisalaattia
Tuoresalaattia
Punajuurisalaattia
Graavilohta
Joululimppua + voi ja juusto
Kotikaljaa
Jülmustia
Maitoa
Ruuat pääosin itsetehtyjä, maksalaatikkoa lukuunottamatta. Myös salaatit valmistetaan koko perheen voimin aatonaattona. Oih, kylläpä tulikin nälkä :D
- lanttulaatikkoa
- porkkanalaatikkoa
- imellettyä perunamuusia
Ei siinä muuta tarvitse.
Rosolli + kastike
Keitetyt uudet perunat
Mätivaahto
Graavattua lohta + kastike
Lohimousse
Kylmäsavulohta
Limesilakat
Kalaterriini
Pekonikalkkuna
Kinkku
Naudan sisäfilee
Lihapullat
Herneet
Bataattilaatikko
Imelletty perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko
Mallaslimppua, olutleipää
Jälkkärinä pannacottaa vadelmilla.
Tuossa päivällinen. Aamulla puuro lisukkeineen. Ja iltasella sitten juustoja lisukkeineen.
Pääruoka:
Kinkkua
Porkkanalaatikkoa
Lanttulaatikkoa
Perunalaatikkoa
Rosollia
Kastiketta
Perunaa
Tuoresalaattia
Lämminsavulohta
Kotijuustoa
Joululimppua
Herneitä
Juomana kotikaljaa, vettä, mehua.
Jälkiruoka:
Tähtitorttuja
Piparia
Alku-karkkeja ja suklaata
Juomana glögiä.
Joulua vietetään ihan vain perheen kesken. Minä, aviomies ja lapset.
Tomaatti-, sinappi- ja sipulisilliä. Kylmäsavulohta.
Italiansalaattia ja sienisalaattia.
Rosollia.
Maksa-, lanttu- ja porkkanalaatikkoa.
Keitetyt perunat ja kermakastiketta.
Paahtopaistia ja lientä.
Kinkkua.
Limppua, ruisleipää ja paahtoleipää. Erilaisia juustoja.
Julmustia, maitoa, piimää, Cokista, vettä.
Bataatti- ja lanttulaatikko, perunoita, silli- kananmunasalaatti, sienisalaatti, tuoresalaatti, uunijuurekset (punajuuri, porkkana), luumumousse...Loput harkinnassa vielä, mutta luulen että aika pitkälti tässä. Karkkia, juustoja ja punaviiniä unohtamatta.
Tähän mennessä olen ostanut/tehnyt suklaata, glögiä, kylmäsavulohta ja karjalanpiirakoita. Noitten lisäks ajattelin syödä pizzaa tai tortilloja ja jos jaksan väsätä, niin italiansalaattia. Käyn aattoaamuna kaupassa ja sillon päätän mitä syön ja juon jouluna. Joo, vietän joulun yksin niin ei huvita hirveesti panostaa jouluruokiin, kun en niistä oikein välitä.
En tiedä varmuudella tänä vuonna, mitä kinkun lisäksi on, mutta luulen, että on myös kalkkunaa, laatikoita varmaan, punajuuriaurapaistos melko varmasti. Faktaa on, että kalaa löytyy monessa muodossa, mutta en tosiaan tiedä tarkemmin :) Joku kuivakakku taatusti löytyy kaffepöydästä.
Pieni kalkkunan filerulla
Vahvaa sinappia
Kermainen kinkkukastike
Porkkanalaatikko
Mac'n'cheese laatikkoversiona
Uunikasviksia
Perunamuusia
Lihapullia
Graavilohta
Savusiikaa
Jotain silliä, en ole vielä päättänyt mitä
Vihersalaatti, jonka lisukkeina erilaisia juttuja (fetaa, oliiveja, porkkanasiivuja, sipulia, mitä nyt keksinkään), pöydässä monia allergisia niin pitää itse kunkin rakentaa salaatti sen mukaan mitä voivat syödä
Herneitä
Anoppi lupasi tuoda rosollia
Jälkkäriksi rahkaa, kahvin kanssa torttuja ja pipareita ja loppuillasta juustoja.
viina virtaa ja shotteja otan anopin navasta