Jouluruuat
Kommentit (14)
Osan teen itse, osan ostan. Syön vasta jouluna.
23pvä joulukuuta teen valmiiksi joitakin, kinkku menee yöksi uuniin että on valmis 24pvä jolloin syödään.
Osa itse, osa valmiina. Aloitellaan yleensä syys-lokakuun vaihteessa.
Kinkku paistetaan itse aaton aattona ja sitä iltaruoaksi lämpimänä paistamisen jälkeen. Aattona kinkku syödään jääkaappikylmänä. Laatikot kaupasta. Meitä 2, minä ja mies. Odotan jo innolla.
Saatan syödä joululounaan kerran ennen joulua, muuten sitten jouluaattona ja joulupäivänä syödään jouluruokia.
Kotiin en hanki paljon mitään perinteisiä jouluruokia, kun ei meidän kahden hengen taloudessa niitä oikein kulu, varsinkaan kun teinille ei suurin osa maistu (ei rosolli, ei kinkku, ei laatikot jne). Tapaninpäivänä syödään jo yleensä muuta kuin jouluruokaa.
Jouluruokaa tarjoo kunnon vääki - kunnon väääki...
Saarioisten laatikot parhaat , ei kannata tehdä itse . Kinkku syödään lämpimänä , tosi hyvää . Tekisi mieli maistella ruokia jo etukäteen , tiedä onko joulua näin huonoina aikoina .
Teen itse ja ostan valmiina, vähän fiiliksen mukaan. Jouluruokaa saa kuitenkin vetää aina kyllästykseen asti, joten yleensä joulu-tammikuussa niitä syödään ja muuten ei pahemmin.
Jouluruoat vasta jouluna, poikkeuksena itsenäisyyspäivän pikkukinkku ja mahdollisissa pikkujouluissa tarjottava jouluruoka. Valmiina voin ostaa silliä, kylmäsavulohta ja tietysti juustot.
Muuten itse tehdään (kinkku paistetaan, sienisalaatti, graavilohi, kinkun kastike, lihapullat, rosolli, laatikot ja jälkiruoka).
Jouluaattona, aika vähän teen itse. Kinkun paistan ja teen muutaman salaatin, muuten kaikki valmiina, joita sitten tuunailen sopivaksi.
Jouluaattona ja aikalailla kaiken teen itse.
Se joka väittää saarioisten laatikoita yhtä hyviksi kuin itsetehtyjä, ei ole osannut tehdä hyviä laatikoita itse. Ihan eri maailma. En myöskään suostu pakastamaan, kaikki tulee tuoreena joulupöytään.
Meille tulee tänä vuonna vähän suppeampi pöytä, koska vauva syntynee juuri ennen joulua. Meille tulee: perunalaatikkoa paljon, kinkku, kalkkunaa, rosollia ja kastike, vihersalaattia, italiansalaattia, lihapullia, joululeipää (itseleivottu), kalaa..
Jälkiruuassa oion tänä vuonna, piparkakkutalo, piparit ja tortut tehdään valmistaikinasta.
Itsenäisyys päivän aikoihin keitän suolaliemen viljapossukinkulle.Laatikkojen valmistus alkaa. Maksapasteija ja savulohifile ovat jo pakastimessa. Piiraat ja munavoi , sitten aattona rosollitarpeita on jääkaapissa valmiina. Tortut paistetaan itse ja täytekakku kuulluu joulupöytäämme. Lihahyytelönkin valmistan joulukuussa. Meitä on kaksi aikuista, noudatan perinne JOULUA. Tunnelmavalotkin syttyy 6.12 ikkunoihin , terassille ja muovikuusi valoineen , poroineen pihallemme. Ihanaa joulun odotusta , kukin viettää sen tavallaan ja herkkuja on monenmoista.
Söin laatikoita 3 päivää peräkkäin muutama päivä sitten. Ripotellen koko joulukuun.
🙂