Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi nielurisaleikkaukseen. Miten jakaisit vapaat?

Vierailija
19.12.2014 |

Lapsemme on menossa keväällä nielurisaleikkaukseen. Mieheni on johtavassa asemassa ja hänellä on parisenkymmentä alaista ja tietysti oman alan johto siihen päälle. Itse olen opettajana.

Olemme arvioineet, että lapsen nielurisaleikkauksesta tulee yhteensä 9 poissaolopäivää töistämme. Miten te jakaisitte tilanteessamme tuon ajan? Minä tarvitsen itselleni sijaisen ja minun pitää kirjoittaa sijaiselle ohjeet. Mikäli leikkaus peruuntuu lapsen sairauden vuoksi, niin minun järjestelyistä tulee ehkä hivenen hankalampia, mutta eipä tuon esimiesasemassa olevan miehenikään tilanne ole ihan hirmuisen helppo. Olisiko järkevää, että mies on pois ensimmäisen viikon eli 5 päivää yhteensä ja minä seuraavalta viikolta 4 päivää? Mieheni palkka on kyllä huomattavasti suurempi kuin minun, joten taloudellista tappioa tulee tästä järjestelystä enemmän, koska palkatontahan tuo vapaa on.

Lasta ei lääkäriaseman ohjeiden mukaan saa jättää ulkopuolisille vahdittavaksi vaan vahtija täytyy olla huoltaja, koska riski on, että lapsi alkaa nielusta vuotaa verta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaata tulee vain äkillisistä sairastumisista, joten turhaan olette laskeneet.

Vierailija
2/5 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tarpeellinen tuo leikkaus oikeasti on? Minä vaatisin erittäin painavat perusteet, että lapsen suostuisin siihen päästämään. Itseltäni valitettavasti poistettiin nielurisat lapsena aivan järjettömän syyn vuoksi, ja on elämäni hirveimpiä ja traumatisoivimpia kokemuksia edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa ei pysty kyllä mitään vuosilomia enää säästämään helmikuulle. Opettaja ei tietystikään pysty lomiaan siirtämään.

Sinä, joka sanoit, että vapaata tulee vain äkillisistä sairastumista, niin tottakai sen ymmärrän, mutta silti lapsen kanssa pitää jäädä kotiin, vaikka palkka ei juoksisikaan.

Minkä ikäisenä nelonen sut leikattiin? Perusteena meillä se, että koko perhe on syönyt nyt vuoden sisällä jo 20 ab-kuuria, kun lapsi kantaa koulusta angiinoita kotiin. Lapsi itse ei ole saanut syksyllä olla kuin puolella liikuntatunneista. 12 kertaa kestäneestä uimakoulusta hän sai käytyä vain 4. Hän on itsekin tosi harmissaan, kun ei pääse liikkumaan ikinä, kun aina on sydänlihastulehduksen riski, kun on angiina.

Vierailija
4/5 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
5/5 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi pystyy varmaan ottamaan vuosilomaa leikkausajankohtaan, ja/tai käyttämään liukamavapaita tai tekemään osittain etätyötä. Niillä ainakin saisi osan tarvittavista hoitopäivistä järjestettyä. Tämmöiset ovat ainakin minun työpaikallani yleisiä järjestelyitä vastaavissa tapauksissa.

Me tehtiin niin, että minä säästin vuosilomaa lapsen nielurisaleikkausta varten ja sen lisäksi otin palkatonta vapaata. (meillä minun on huomattavasti helpompi ottaa töistä vapaata sillä minulla ei ole asiakaskontakteja eikä juuri lainkaan pakollisia palavereita).

Vaikka komplikaatiot nielurisaleikkauksen jälkeen ovat hyvin harvinaisia, kannattaa varautua siihen että se 9 päivää ei riitä. Lähes aina se toki riittää. Mutta ei kannata varata heti sairasloman jälkeiselle viikolle isoja ja tärkeitä juttuja. Meillä lapsen nielu alkoi vuotamaan n. 7 päivää leikkauksen jälkeen ja hän joutui uuteen leikkaukseen josta toipuminen kesti 2 viikkoa. Tästä uudesta toipumisajasta osa oli palkallista vapaata, sillä kyseessä oli lapsen äkillinen sairastuminen eikä etukäteen suunniteltu operaatio.