Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka sanoo äitille et haluun olla isän luona joulun?

Vierailija
19.12.2014 |

Nii oon 13v tyttö ja mun isä ja äiti on eronnu aikaa sitte ja haluisin viettää joulun isän luona koska siel on mun sisko ja äitipuoli. En tykkää isäpuolesta ja sen suvusta ja ne on tulossa meille. Nii en oo kehdannu sanoi äitille et haluisin olla isän luona ja tiiän et isä on mut sinne pyytäny. Täällä äitin luona on ihan tarpeeks muutaki porukkaa niin ei äiti yksin ois mut se on sanonu ettei joulu oo joulu ilman mua.. Nii jotenki tuntuis et äitille tulis paha mieli jos se tietäis et haluisin mennä isälle. En oo koskaa ollu isän luona jouluna.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan suoraan, niin munki lapsi teki. Mulla on 10-vuotias tyttö ja nyt on ensimmäinen vuosi kun hän saa itse päättää onko joulun mun vai isänsä kanssa. Tyttö haluaa mennä isälleen. Aiemmat joulut on ollu vuorotellen mun ja isänsä luona. Mulle se on ihan ok, että tyttö menee isälleen, vaikka minä olenkin joulun yksin. Tietysti on haikea olo, kun en voi olla tytön kanssa, mutta tiedän että tytöllä on ihana joulu isän, siskon, äitipuolen, isovanhempien ja kummitädin kanssa.

Vierailija
2/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Nyt kun sinulla on lupa mennä, niin ainoa mitä kannatta äidillesi sanoa on "minä rakastan sinua". Tai jos tuntuu liian juhlavalta, niin " mä tykkään susta". Ja muista lähettää sama tekstarilla jouluaattona hyvissä ajoin. Äitisi reagoi nyt vähän (no aika paljon) yli, mutta jos homma kerran sujuu joten kuten, niin seuraavalla kerralla on jo helpompaa.

Hyvää joulua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suora puhe on parasta. Vanhempien tulisi ottaa myös sinun toiveesi ja mielipiteesi huomioon. Yritä vielä keskustella vielä äitisi kanssa. Koittakaa löytää kaikille sopiva kompromissi asiaan.

Hyvää Joulua. :)

Vierailija
4/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos ehdotat, että olet joka toinen vuosi isän ja joka toinen äidin luona? Tasapuolista ja mukavaa. Ei äiti voi omia sinua aina jouluksi. ...niin ja sivumennen sanottuna olet ajatellut että aloitatte tämän käytännön isän luota tänä vuonna.

Vierailija
5/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeks ku sanoin mun äitille et tahtoisin olla isälläoliks vissii joku juhannus niin se suuttu ja alko itkee ja soitteli sitte mun isälle kokoajan ja kaikki oli sen jälkee pahalla tuulella. Nii haluisin et äiti ei loukkaantuis tai suuttuis:/

Vierailija
6/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiiän et isä on ehdottanu tota jo sillo ku olin pienempi ni äitille mut äiti ei suostunu. Oon aina kaikki juhlat äitin luona ja musta ois kivempi olla useemmin isän luona koska mulla on siellä sisko. Ja on siis täällä äitinki luona sisko ja velipuoli mut haluisin joskus olla vaa siskonki kanssa.

Vierailija
7/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:56"]

Viimeks ku sanoin mun äitille et tahtoisin olla isälläoliks vissii joku juhannus niin se suuttu ja alko itkee ja soitteli sitte mun isälle kokoajan ja kaikki oli sen jälkee pahalla tuulella. Nii haluisin et äiti ei loukkaantuis tai suuttuis:/

[/quote]

Sano äidillesi, että odotat häneltä aikuismaista käytöstä ja -suhtautumista asiaan. Et halua loukata ketään, tai pahoittaa kenenkään mieltä, mutta tämä on sinulle hyvin tärkeää ja sinun mielpidettäsi pitäisi  kuunnella.

-2

Vierailija
8/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan äidillesi että ajattelit olla tänä vuonna isän luona. Äitisi tulisi huomioida sinun tuntees ja hyväksyä valintasi. Olen itsekin ollut samassa tilanteessa teininä ja tuntui kamalan vaikealta sanoa sitä vanhemmalle. Näin aikuisena ajattelen, että vanhempieni olisi pitänyt tehdä asiasta minulle helpompi eikä ainakaan syyllistää lasta siitä, että joutuu (pakosta) valitsemaan kumman luona on jouluna. Älä siis kanna huolta vanhemmistasi, he ovat aikuisia ja pitävät huolta itsestään, ja vaikuttaa siltä että äidilläsikin on seuraa jouluna. 

Hyvää joulua sinulle!

Vierailija
9/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äitinä olen sitä mieltä, että sulla on täysi oikeus nauttia juhlista kummankin vanhemman kanssa ja siitä sua ei saa syyllistää. Aikuisena ihmisenä äitisi pitisi ymmärtää ja kannustaa sua olemaan myös isäsi kanssa, isä on sulle ihan yhtä tärkeä ihminen kuin äiti.  Äitisi ja isäsi ovat eronneet, sinä et ole eronnut kummastakaan. Rakkautta on se, että antaa lapsen itse päättää.

ugh, olen puhunut

Vierailija
10/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:56"]

[/quote]

Taas yksi ihana äityli, jolle lapsen paras on aina tärkein... Eiku mites se nyt oikein menikään... Miten palstalaiset vastaavat?

Vierailija
11/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli sanoin äitille niin se suuttu ja soitti isälle ja huusi ja käski pakata tavarat ja sano et huomenna meen todistusten jaon jälkee isälle ja oon siel ens vuotee asti ku kerta nii kovasti sinne haluan ja sit sano et antaa mun lahjat mun pikkusisarille. No en usko et antaa mut paha mieli tuli silti koska en tietenkää halunnu et äitille tulis paha mieli vaan et olisin päässy isille

Vierailija
12/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:46"]

Nii oon 13v tyttö ja mun isä ja äiti on eronnu aikaa sitte ja haluisin viettää joulun isän luona koska siel on mun sisko ja äitipuoli. En tykkää isäpuolesta ja sen suvusta ja ne on tulossa meille. Nii en oo kehdannu sanoi äitille et haluisin olla isän luona ja tiiän et isä on mut sinne pyytäny. Täällä äitin luona on ihan tarpeeks muutaki porukkaa niin ei äiti yksin ois mut se on sanonu ettei joulu oo joulu ilman mua.. Nii jotenki tuntuis et äitille tulis paha mieli jos se tietäis et haluisin mennä isälle. En oo koskaa ollu isän luona jouluna.

[/quote]

sano vaan että haluat vaihtelua. sano suoraan että rakastat äitiäsi mutta et viihdy niin luontevasti isäpuolen ja sen suvun kanssa. 

sano kauniisti mutta jämäkästi. 

Vierailija
13/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:57"]

Joo eli sanoin äitille niin se suuttu ja soitti isälle ja huusi ja käski pakata tavarat ja sano et huomenna meen todistusten jaon jälkee isälle ja oon siel ens vuotee asti ku kerta nii kovasti sinne haluan ja sit sano et antaa mun lahjat mun pikkusisarille. No en usko et antaa mut paha mieli tuli silti koska en tietenkää halunnu et äitille tulis paha mieli vaan et olisin päässy isille

[/quote]

No, jos olet tosissasi etkä trollaa, niin sanon vaan että tervetuloa maailmaan. Tällaista se on: joku aina haluaa manipuloida sut tekemään oman mielensä mukaan ja käyttää siihen halpamaisia keinoja, kuten marttyyriutta ja syyllistämistä. Nyt sun oma äiti sattuu olemaan se kuspiä joka näitä keinoja käyttää. Ikävä juttu.

Vastalääke näille on jämäkkyys. On turrutettava mielensä niiden syyllistämiselle ja sanottava selvästi ja suoraan, että he toimii epäreilusti ja väärin ja et aio heidän pillinsä mukaan tanssia. Se aiheuttaa riitaa ja pahaa mieltä kaikille, mutta se on pakko tehdä. Jos et sitä tee, saat aina nöyristellä ja alistua kohtuuttomiin vaatimuksiin. 

Rohkeutta, ap.

Vierailija
14/17 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeta se voi olla, onneksi me ollaan pystytty tappelemaan keskenämme isoimmat riidat. Toki sekin voi olla lapselle pahasta. Sanoisin kuitenkin, että pidä puolesi, vanhemmillasi ei ole oikeutta suuttua toiveistasi ja mielipiteistäsi koskien toista vanhempaa.

Meillä joulu on ollut aina jaettu, itse olisin toivonut vuorottaista joulua, mut koska lapsi on ollut tyytyväinen tähän järjestelyyn olen sen hyväksynyt (äitinsä suunnittelema).

iskä

Vierailija
15/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi laittoi sinut ikävään tilanteeseen, johon sinun ei olisi pitänyt joutua. Olen pahoillani siitä! Se ei ole mitenkään sinun syytä, vaan äitisi osaamattomuutta tilanteessa. Sinun ei myöskään tarvitse perustella sen kummemmin miksi haluat näin, sanot vaan, että haluat välillä viettää joulua isän kanssa. Luulen että äitisikin kyllä leppyy siitä ja varmaan häntä myöhemmin harmittaa oma purkauksensa. 

Et ole ainut lapsi joka joutuu tuohon ikävään tilanteeseen, mutta yksikin on liikaa! 

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:57"]

[/quote]

Vierailija
16/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastuussa äitisi tunteista. Sinulla on omat, äidistä erilliset tunteet, toiveet ja halut, ja olet riittävän vanha tietämään, mitä haluat tällaisessa asiassa. Jos vain menet isän luo niin ei äitisi sille mitään voi. Anna suuttua. Koska isä on vanhempasi ja todennäköisesti myös huoltajasi, äitisi ei saa esimerkiksi viranomaisten (kuten poliisin) tukea mahdolliselle halulleen noutaa sinut kotiin. Niinkin tasapainottomia äitejä on, että heille tulee sellainen mieleen.

Äitisi vaikuttaa sen verran ikävältä ihmiseltä, että et pysty mitenkään aikuistumaan aiheuttamatta hänelle pahaa mieltä. Tarvitset nyt paljon tukea isältä ja hänen perheeltään sekä muilta sukulaisilta ja ystäviltä. Ällä anna äidin lannistaa sinua! Sinulla on oikeus omaan elämään ja ajan myötä itsenäistymiseen. Se, mitä nyt elät, on vasta ensimmäinen askel. Tsemppiä!

Vierailija
17/17 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastuussa äitisi tunteista. Sinulla on omat, äidistä erilliset tunteet, toiveet ja halut, ja olet riittävän vanha tietämään, mitä haluat tällaisessa asiassa. Jos vain menet isän luo niin ei äitisi sille mitään voi. Anna suuttua. Koska isä on vanhempasi ja todennäköisesti myös huoltajasi, äitisi ei saa esimerkiksi viranomaisten (kuten poliisin) tukea mahdolliselle halulleen noutaa sinut kotiin. Niinkin tasapainottomia äitejä on, että heille tulee sellainen mieleen.

Äitisi vaikuttaa sen verran ikävältä ihmiseltä, että et pysty mitenkään aikuistumaan aiheuttamatta hänelle pahaa mieltä. Tarvitset nyt paljon tukea isältä ja hänen perheeltään sekä muilta sukulaisilta ja ystäviltä. Ällä anna äidin lannistaa sinua! Sinulla on oikeus omaan elämään ja ajan myötä itsenäistymiseen. Se, mitä nyt elät, on vasta ensimmäinen askel. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi