Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomentakaa selkokielelle lause: "THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä julkisessa liikenteessä ja julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä."

Vierailija
19.10.2021 |

Viittaaka lopun sivulause a) julkiseen liikenteeseen ja julkisiin sisätiloihin vai b) ainoastaan julkisiin sisätiloihin? Voiko tuon tulkita kahdella tavalla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi tulkita tuon miten haluaa.

Tulkitse vaikka, että ei tarvitse käyttää...

Kuinka selkosuomeksi tarvitset tuon suosituksen?

Vierailija
2/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka selkosuomeksi tarvitset tuon suosituksen?

Niin selkeäksi, että sen voi tulkita vain yhdellä tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei tarvitse käyttää.

Vierailija
4/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän tuon lauseen siten, että hallitus on ottanut besservisserin aseman ja ohittanut asiantuntijatahot.

Vierailija
5/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Vierailija
6/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relatiivipronomini "joka" viittaa asiaan, joka on juuri pilkun edellä.  Toisin sanoen: THL suosittaa maskin käyttöä aina julkisessa liikenteessä, sekä julkisissa sisätiloissa silloin kun siellä on paljon ihmisiä. Esimerkki: Tyhjällä rautatieasemalla ei tarvitse käyttää, täydellä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsen sen vaihtoehdolla B eli julkisessa liikenteessä suositellaan käyttämään, vaikka sen ”sisätilassa” ei olisi paljon ihmisiä. Ilmeisesti suojelemaan bussikuskeja.

Kielinerot: Pitäisikö lauseen ”ja” vaihtaa sanaan ”sekä” että tulkitseminen olisi helpompaa?

Vierailija
8/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Relatiivipronomini "joka" viittaa asiaan, joka on juuri pilkun edellä.  Toisin sanoen: THL suosittaa maskin käyttöä aina julkisessa liikenteessä, sekä julkisissa sisätiloissa silloin kun siellä on paljon ihmisiä. Esimerkki: Tyhjällä rautatieasemalla ei tarvitse käyttää, täydellä kyllä.

Sieltähän se kielinero tuli. Kiitos tästä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka selkosuomeksi tarvitset tuon suosituksen?

Niin selkeäksi, että sen voi tulkita vain yhdellä tavalla.

Tuon voi tulkita vain yhdellä tavalla.

Vierailija
10/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas! Siellä on ja sana ja joka relatiivipronomini, niin miten sekaisin pitää olla, jos tuon tulkinnassa on vaikeutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee usko ihmiskuntaan kun lukee tämän aloituksen kaltaisia aloituksia. Ehkäpä olisi hyvä jos korona veisi meidät kaikki, valitettavasti se ei kuitenkaan poimi mukaansa noita ap:n kaltaisia, joilla aivot ovat surkastuneet palstalla roikkuessa.

Vierailija
12/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miten tulkitsee, se on vain suositus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Näin minäkin sen näkisin. Työpaikallani tätä on tulkattu niin, että töissä ei tarvitse käyttää maskia. Jatkan siis etätöitä...

Vierailija
14/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.. minä en käytä maskia missään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Näin juuri eli pelkästään sisätiloja. Ei siis koske julkista liikennettä.

Vierailija
16/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Näin juuri eli pelkästään sisätiloja. Ei siis koske julkista liikennettä.

Avoautoillako teilläpäin julkinen liikenne toimii?

Vierailija
17/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että henkilö joka haluaa tehdä asiasta vaikean tekee sen oli kysymys mistä tahansa.

Syy voi olla esim koronasta johtuvien ohjeiden tulkitseminen.

Vierailija
18/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

= maski naamaan!

Vierailija
19/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Esim. bussi, metro ja ruokakauppa?

Vierailija
20/23 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täss selkokielellä:

THL suosittaa jatkamaan maskin käyttöä tiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Näin juuri eli pelkästään sisätiloja. Ei siis koske julkista liikennettä.

Missä tuossa lukee, että EI koske julkista liikennettä 🧐?

Miten niin PELKÄSTÄÄN sisätiloja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän