Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tie koulunkäynninohjaajaksi?

Vierailija
19.12.2014 |

Elikkä yli tusinasta koulusta on etsitty harjoittelua, oppisopimusta ja työpaikkaa ja mitään ei ole jäänyt käteen paitsi tyhjiä lupauksia. Koulutus tuohon hommaan alkaisi vasta ensi syksynä ja siihen mennessä pitäisi olla jo jotakin kokemusta, että voi edes hakea. Työkokeilu ehkä kävisi. 

Mahdollisuus olisi opiskella myös viittomakielen ohjaajaksi suurinpiirtein samassa ajassa ja lain mukaan hekin voivat toimia koulunkäynninohjaajana. 

Mikähän tässä olisi ammatillisen kehityksen kannalta järkevämpää? Opiskeluaika tulee olemaan melkein sama, pääsi sitten kumpaan tahansa. Lukio on jo takana ja vaikka kuinka paljon muuta opiskelua, joista on hyötyä ennen kaikkea aineiden opettamisessa avustamisessa sun muussa. Onko tuo aamu- ja iltapäivänohjaajan tutkinto enemmän maalaisjärkeä ja muuta vähän epämääräistä hubbabubbaa vai onko siinä mitään kilpailuetua erikoisempaan ammattitutkintoon nähden?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:41"]

Koulunkäynnin ohjaajille on oma koulutuksensa, entinen nimike koulunkäyntiavustaja. Joka ei ole sama kuin kouluavustaja johon on päässyt vaikka just sen lukion -tai peruskoulun- jälkeen ilman mitään opiskeluja.

[/quote]Joo, sekosin tuossa vähän itsekin. Esim.viittomakielen ohjaajan tutkinto antaa kuitenkin pätevyyden koulunkäynninohjaamiseen siinä missä aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan tutkinto myös. 

Vierailija
2/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ammatiltani iltapäivätoiminnan vastuuohjaaja ja aamupäivät koulunkäynninohjaajana. Koulutukseltani olen nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja. 5 vuotta samassa paikassa töissä määräaikaisena, kokoajan saa pelätä millon lentää pellolle.
Meidän työ on tärkeä ja meitä on liian vähän, mutta taloustilanne on perseestä ja kokoajan lomautetaan/irtisanotaan. Kurjaa. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmin työllisyys ja korkein palkka kaikilla etuuksilla olis somalin kielen tulkki.

Vierailija
4/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tässä rikastumaan pääse! Täysiä tuntejakin on vaikea saada. :/ monet tienaa jotain tonnin luokkaa...

-8

Vierailija
5/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tullaan poistamaan työmarkkinoilta vuosien aikana. Jatka viittomakielen opintoja, hyvät tienestit vaikka yrittäjänä.

Vierailija
6/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:29"]

Näitä tullaan poistamaan työmarkkinoilta vuosien aikana. Jatka viittomakielen opintoja, hyvät tienestit vaikka yrittäjänä.

[/quote]No vasta oli uutinen, että yli puolet tulkeiksi valmistuneista oli työttöminä tänä vuonna ja minä puhuin pelkästä ohjaajan koulutuksesta; tuo tulkin koulutus vaikuttaa liian pitkältä, stressaavalta ja yksipuoliselta, kun minulla ei niin hirveää himoa siihen kieleen ole. Ohjaajan perustutkinnossa keskitytään enemmänkin opettelemaan useiden eri ihmisryhmien parempaa avustamista ja ohjaamista mm.viittomien avulla. Lähinnä mietin sitä siltä kannalta, että vaikka viittomakielen perustaito ei olisi mahtava valtti, olisi se silti lisäarvoa pelkkään perusohjaukseen verrattuna, jonka tyyppistä työtä on vissiin ainakin ennen tehty lukiopohjalta. 

Vierailija
7/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:29"]

[/quote]No vasta oli uutinen, että yli puolet tulkeiksi valmistuneista oli työttöminä tänä vuonna ja minä puhuin pelkästä ohjaajan koulutuksesta; tuo tulkin koulutus vaikuttaa liian pitkältä, stressaavalta ja yksipuoliselta, kun minulla ei niin hirveää himoa siihen kieleen ole. Ohjaajan perustutkinnossa keskitytään enemmänkin opettelemaan useiden eri ihmisryhmien parempaa avustamista ja ohjaamista mm.viittomien avulla. Lähinnä mietin sitä siltä kannalta, että vaikka viittomakielen perustaito ei olisi mahtava valtti, olisi se silti lisäarvoa pelkkään perusohjaukseen verrattuna, jonka tyyppistä työtä on vissiin ainakin ennen tehty lukiopohjalta. 
[/quote]

Anteeksi alapeukku, piti yläpeukuttaa! :)

Vierailija
8/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltei mikä tahansa sosiaalialan ammatti antaa pätevyyden tuohon työhön. Itse olen lähihoitaja koulutukseltani.

Vierailija
9/9 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynnin ohjaajille on oma koulutuksensa, entinen nimike koulunkäyntiavustaja. Joka ei ole sama kuin kouluavustaja johon on päässyt vaikka just sen lukion -tai peruskoulun- jälkeen ilman mitään opiskeluja.