Univaikeudet treenaamisen aloittamisen jälkeen
Onko muilla treenaajilla ollut samaa, että unen laatu on heikentynyt ja heräilee yöllä tai aamulla liian aikaisin? Unet on villejä koko yön ja 6h jälkeen herään enkä saa enää unta.
Olen noin kk sitten aloittanut liikunnan ensin kevyellä jumpalla, rauhallisilla kävelylenkeillä ja nyt jo ihan salitreenillä ja juoksulla. Musta tuntuu, että unen laatu heikkenee sitä mukaa, kun treeni kovenee.
Pidän kyllä lepopäiviä riittävästi. Viikossa on 3 treenipäivää ja skippaan treenit jos tuntuu vähänkään siltä. Voisiko tämä olla vain tällaista alun natinaa kun keho ja aivot tottuu säännölliseen treenaamiseen?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Treenaatko kovin myöhään illalla?
Monilla se ei sovi, kroppa käy kierroksilla nukkumaan mennessä.
Luultavasti treenaan nyt kun ajattelee. Treenikaverini, eli puolisoni, on vapaa treenaamaan vasta illalla kanssani.
Kuulostaa ylikuormitustilalta. Unihäiriöt ovat jo suht vakavia oireita. Ja ylikuormitus tila voi tulla vaikkei omasta mielestään treenaa edes kovin paljoa, kokonaiskuormitukseen ja palautumiskykyy vaikuttaa niin asia.
Sulla tulee kertomasi mukaan nyt aika paljon kovasykkeistä tai hermostoa kuormittavaa menoa. Kannattaa hidastaa juoksulenkeillä tahtia ja jos teet niitä viikkoon useamman, kannattaa vaihtaa vähintään yksi kokonaan kävelyksi. Pk1-alueella tehtävä liikunta palauttaa, jos se kestää alle tunnin. Jos taas painelet lenkeillä vk-sykkeillä, ei ylikuormitustila ole mikään ihme. (Jos et tiedä mitä nämä pk- ja vk-alueet tarkoittaa, on korkea aika ottaa selvää.)
Myös salilla kannattaa tehdä muutoksia. Joko jätä yksi treeni kokonaan pois, tai tiputa sarjoista yksi sarja pois.
Tarkista myös, syötkö riittävästi. Jos et saa riittävästi ravintoa et palaudu etkä siis kehity vaan ajat itsesi pahempaan tilttiin ennen pitkää.
Vähemmän on treenissä usein enemmän. Voit treenata vain niin paljon kuin voit palautua. Usko minua, takana vakava ylikuormitustila ja kroppa vetää helposti ylikuormituksen puolelle pienestäkin ylilyönnistä.
Käyt ylikierroksilla ja leposykkeesi on liian korkea. En tiedä, mihin treenaamisellasi pyrit, mutta tällä tavoin et laihdu eikä kuntosi parane.
Uni tahtoo heiketä, jos keho joutuu korjaamaan lihaskudosvaurioita. Eilen tuli juostua kymppi nyppyläisellä kuntoradalla normaalia reippaammalla vauhdilla ja heti tuli nukuttua heikommin.
Vierailija kirjoitti:
Käyt ylikierroksilla ja leposykkeesi on liian korkea. En tiedä, mihin treenaamisellasi pyrit, mutta tällä tavoin et laihdu eikä kuntosi parane.
Leposyke alkaa vitosella. En pyri laihtumaan tms vaan olen aloittanut aktiivisen elämän. Tykkään treenata.
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että 1-jakoinen treeni, yksi juoksu ja yksi jumppa/jooga/pilates on liikaa? Eli 3 treeniä viikossa. Lepopäivinä kävelyä (teen toimistoduunia kotona eikä hyötyliikuntaa ole).
Liian myöhäistä treeniä minäkin epäilen. Kroppa ei ehdi rauhoittua ennen nukkumaanmenoa.
Mulla menee yöunet helposti sekaisin, jos liian myöhän harrastan liikuntaa. Riippuu intensiteetistä, miten aikaisin pitäisi liikunnan päättyä, jotta se ei vaikuttaisi yöuniin. Esim. kovatempoinen tanssitunti, joka päättyy ennen kahdeksaa on saattanut vaikuttaa yöuniini, mutta kävelylenkiltä voin palata vielä yhdeksän maissa.
Kallistun itsekin liian myöhäiseen treeniin. Suorastaan aika ilmiselvä selitys, kun sen lisäksi vedin ison lautasellisen ruokaa päälle.
Voi tuo treenimäärä ollakin liikaa. Siis sinulle nyt tässä kunnossa ja elämäntilanteessa. JA ei pelkkä treeniMÄÄRÄ sano mitään, vaan se millä intensiteetillä ja kuormittavuudella ne tehdään. On ihan eri asia juosta matalilla sykkeillä 5km kuin tehdä maksimisykkeillä mäkivetoja. Selvästi jossain on vikaa, kun et palaudu kunnolla. Kannattaa oikeasti rakentaa perusta huolella ja keventää treeniä aluksi. Voit jopa tehdä kaksi salitreeniä viikkoon, jos jaat yhden treenin kahdelle päivälle. (Tässä pitää olla tarkkana, että oikeasti jakaa sen treenin eikä lisäile sinne mitään.) Voi jopa auttaa palautumista, kun yksi treeni ei ole niin kuormittava. Lisäksi kehitystä tapahtuu todennäköisesti paremmin, kun lihakset saavat useammin ärsykettä.
Ja muista syödä.
Minä olen vuosia treenannut paljon ja nukkunut huonosti. Erilaisten muiden ongelmien vuoksi olen nyt keventänyt reilusti parisen viikkoa, ja viime yönä nukuin heräämättä putkeen 7h. Yleensä herään kerran pari joka yö, joskus enemmänkin. Mieli tekee jo taas juoksemaan, mut koitan malttaa vielä hetken. Kävelyä, ratsastamista olen tehnyt juoksutauon aikana, en pystyisi vain makaamaan... mulla tuo unettomuus liittyy varmasti myös siihen että söin liian vähän kun treenasin kovaa.
Osta sellainen urheilu älykello, se on tosi hyvä, seuraa sun kulutusta, unen laatua ja sitä milloin oot tarpeeksi levännyt ja palautunut ennen kuin aloitat uuden treenin...
Annan esimerkin, 1,6 v aktiivista treeniä salilla 4-5 kertaa viikossa, treeni takkuaa välillä, ei meinaa jaksaa, ravintoa ilmeisesti liian vähän. Vastusten nosto ja treeni alkaa kulkea yhtä äkkiä tosi hyvin, otat mukaan alkukämmittelyn 30 min kuntopyöräilyä hikeen asti. Tuntuu, että menee tosi hyvin. Unet menevät täysin kuin salama kirkkaalta taivaalta. Keho täysin ylivirittynyt. Lihakset värisevät häiritsevästi. Painajaisia, joista ei herää kunnolla vaikka on hereillä, tunnelma jatkuu.
Ahdistusta ja unettomuus. Sairaslomaa 2 kk ja mt-diagnoosi. Lopetin treenin ja unet palautui 6 viikossa. Kesti hetken ymmärtää, että tosiaan riittämätön palautuminen treenistä aiheutti moisen episodin. Työterveyslääkärit ei tunnista ylikuntoa, jos ei itsekään osaa kertoa muusta kuin oireista. Kävin hierojalla joka kertoi, että keho tasaisesti jumissa ja tukossa ja näin pääsin unettomuuden jäljille. Liike ei aina ole lääke.
Treenaatko kovin myöhään illalla?
Monilla se ei sovi, kroppa käy kierroksilla nukkumaan mennessä.