Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tietäisit kuolevasi pian, siivoaisitko asuntosi kaikista henkilökohtaisista papereista ja muista henkilökohtaisista asioista?

Vierailija
19.10.2021 |

Jos tietäisit olevasi lähdössä pian (sairaus tai oma päätös), siivoaisitko asuntosi niin, että eliminoisit kaikki henkilökohtaiset paperit, päivä- ja muistikirjat, ehkä esineet jne. pois niin, etteivät ne jäisi perillisten seulottaviksi ja siivottaviksi?

Oletetaan, että sinulla olisi vielä voimia tehdä tämä siivous, etkä makaisi kuolinvuoteella.

Vai onko kotisi aina siisti arkaluontoisista asioista? Pidätkö asunnon siistinä näistä asioista tietoisesti?

Ajatteletko, että mitä väliä niillä enää kuolemasi jälkeen on, vai haluatko säilyttää itsestäsi läheisten silmissä sellaisen muiston ja kuvan, jonka olet itse olemuksellasi ja puheillasi antanut?

Piilottaisitki siis salaisuutesi, vai onko sinulla sellaisia ollenkaan?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaisin pois negatiiviset kirjoitukset isästäni. Hän on ollut etäinen ja kylmä. Ei tulevan sukupolven tarvitse kärsiä sitä samaa mitä minä koin. Sitäpaisti, en halua antaa hänelle mitään mielihyvää (huomiosta). 

Vierailija
22/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kuolinsiivouksen viime kesänä. Kaikki kaapit ja laatikot kävin läpi. Ei löydy nurkista mitään, mikä hämmentäisi jälkipolvea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Siis sen vähän mitä enää on jäljellä. Valtaosin olen tämän siivouksen jo tehnytkin ja miettynyt joka esineen ja tiedoston kohdalla haluanko että se jää jälkipolvien ihmeteltäväksi.

Vierailija
24/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki pistäisin kaikki dildot ja työtodistukset yms. pois, joita nyt säästän ja tarvitsen, kun kuolema ei ole näköpiirissä.

Vierailija
25/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinivuosien päiväkirjat hävittäisin, ne on lähinnä noloja.

Mitään muuta ei ole tarvetta hävittää.

Mä en oikeastaan halua hävittää näitäkään, mutta olen miettinyt pitäisikö mun puhtaaksikirjoittaa ne. 

Kysyin joskus lapseltani lukisiko hän päiväkirjani kuoltuani, ja sanoi, että kyllä hän lukisi. Itse olen lukenut jotain kuolleen äitini ja mummini kirjeitä ja niistä olen tutustunut heihin vielä syvemmin, vaikka esim. äitini nuoruudenkirjeistä toki nuoruus paistaa. En haluaisi tuota lapseltanikaan riistää.

Vierailija
26/26 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään hävettäviä asioita. Elän minimalistisesti ja omaan korkean moraalin. En omista dildoa tms.