Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi (tai kolme) ihan eri tulosta vanhasta fyssan tehtävästä?

Vierailija
19.10.2021 |

Kaivelin tänään vanhoja papereita ja löysin kaappien kätköistä yhden fyssan tehtävän tehtynä kahteen kertaan samalle paperille. Näissä oli keskenään ihan erilaiset tulokset. Tehtävää ei ole siis tarkistettu. Laskin sen huvikseni nyt jälkikäteen vielä kerran ja sain (ylläri ylläri) jälleen kerran ihan erilaisen vastauksen. Nyt minua jäikin ihan oikeasti häiritsemään, että onko mikään näistä vastauksista oikein? Minulla oli aiemmin vähän huono motivaatio fysiikkaa kohtaan, mutta nyt se on alkanut kiinnostaa uudelleen. Löytyisiköhän täältä joku, joka osaisi sanoa miten tää tehtävä ois pitänyt mennä? En ole selkeästi tainnut sisäistää tätä tehtävää kunnolla. Nyt olisi oikeasti hauska tietää miten tämä menee.

"Avaruuslento:

Heti raketin toisen vaiheen irrottua jäljelle jääneen (ja myöhemmin kuuhun matkanneen) kolmannen vaiheen lentonopeus oli 25000 km /h. Raketin massa oli noin 123000 kg. Laske, kuinka suuri oli kineettinen energia raketin kolmannessa vaiheessa?"

Tänne oli raapustettu tällaista.
Ek = 1/2 mv^2

25000 km/h -> 6944,444m/s
1/2 * 123000 kg * (6944,444m/s)^2
= 2965 856 101 851,864 J
--> 2965856101,851 kJ

Toiseen olin raapustanut saman kaavan Ek=1/2 mv^2 mutta laskelmien jälkeen olen jostain kumman syystä päätynyt vastaukseen 48 225 302 J = 48 225 kJ

Ja nyt olen ymmälläni mistä olen repinyt nuo luvut, koska nyt myöhemmin laskettua sain vastaukseksi 427 083 306 J. Ei takeita muuten tuostakaan, että tuo mun kaava olisi ollut oikea. Eli löytyykö palstalta fyssan osaajia, joka osaisi sanoa miten tää menee ja kuinka lähellä (vai kuinka kaukana) olin oikeaa vastausta? Onko nykyinen minä vai vanha minä oikeassa, vai onko edes tuo uudempi laskutoimitus kunnossa? :D

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha minäsi on oikeassa.

Vierailija
2/4 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok! Kumpi noista vanhoista vastauksista olisi ollut oikein? Perustelut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurempi. Toisessa olet laskenut vasta v^2, 1/2 * m puuttuu vielä.

Vierailija
4/4 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurempi. Toisessa olet laskenut vasta v^2, 1/2 * m puuttuu vielä.

Totta, niinpä! Nyt pääsin itsekin taas kärryille tästä. Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän