olen tänä vuonna toimittanut joulupuu keräyksestä saatuja paketteja
ihmisten koteihin ja olen ollut aika ymmälläni kiittämättömyydestä,siis ihan oikeasti monet vanhemmat eivät edes kiittäneet lahjoista! saati sitten ihan kotiovelle toimittamisesta
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:38"]
No meillä teinipoika oli vähän aikaa viikot nuorisokodissa viereisessä kaupungissa koulupinnauksen takia ja sai Joulupuu-keräyksestä lahjan. Emme ole vähävaraisia ja joulut ovat aina olleet ylenpalttisia joten vähän ihmettelen ainakin noita nuorisolle tarkoitettuja lahjoja, voisiko ne kohdentaa oikeasti tarvitseville. Mutta ei siinä mitään, sai hyvän kirjan ja luki sen ja antoi kaverilleen.
[/quote]
Nyt harmittaa, kun menin ostamaan aika kalliit lahjat kahdelle teini-ikäiselle... Olen valitettavasti lukenut nyt tästä Joulupuusta niin paljon ikävää, etten enää ensi vuonna lahjoita. Olisi kiva, jos lahjojen kerääjä kirjoittaisi jonkin tiedotteen asioista ja mahd. oikaisisi väärinkäsityksiä.
Joka vuosi sama juttu Lahjat ja lahjakortit jaetaan hyvätuloisille tai niille jotka saavat muutenkin useammasta paikasta. Mutta sitten ilman jäävät apua oikeasti tarvitsevat. Mitä järkeä niitä antaa lastensuojelun asiakkaalle jolla on tulot 6000€/kk, mutta sitten pelkkä toimeentulotuen asiakas, yh-äiti kahden pienen lapsen kanssa jää ilman. Eli nämä "kunnolliset" köyhät jotka hoitavat asiansa hyvin köyhyydestä huolimatta, eivät jatkuvalla syötöllä ryyppää ja joiden lapsista on huolehdittu ja kasvatettu niin ettei lastensuojelun asiakkuutta ole syntynyt.
Eli näissä keräyksissä on voittajia kaikki sellaiset joille lahjoittajat eivät lahjoittaisi jos tuntisivat. Ahneet jotka haluavat kaiken joka keräyksestä tms.
Lopetin hyväjoulumieli keräykseen osallistumisen sen jälkeen kun minulle tyrkytettiin lahjakorttia neuvolassa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:49"]
Meille tuotiin myös diakonian paketteja pyytämättä. Meillä on toki paljon lapsia, mutta nettotulot kuitenkin n. 6000 kuussa, joten todellakaan ei tarvita köyhäinapua. Olen vähän loukkaantunut asiasta.
[/quote]
Mikähän provo tuokin on.
Kyllä on mielensäpahoittajia taas liikenteessä :D Onhan se suorastaan isku päin kasvoja, jos ovelle asti on lahja kehdattu tuoda. Paras vaan olla sitä ovea avaamatta. Ties mitä sieltä tulee seuraavalla kerralla!
Eli huijausta koko keräys. Se siitä sitten...
Kannattaa nyt muistaa kuitenkin että sen lahjan saa lapsi. Joka varmasti on lahjasta iloinen vaikka vanhempia ei kiinnostaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 21:26"]
Tulee paha mieli, kun lukee tätä ketjua. Olemme vähävarainen perhe ja monta kuukautta eletty jo lainarahalla. Takaisin maksustakaan ei ole tietoa, koska sairaus on yllättänyt tämän perheen. Neuvolassa sivusin vaikeaa tilannetta rahan ja jaksamisen kannalta. Silti ei mitään avustuksia mistää saada, enkä kyllä odottanutkaan. Meillä on vielä pieniä lapsia, eivätkä he niin ymmärrä, että joulu on melko ankea. Mutta silti surettaa, että meitä oikeasti avun tarvitsijoita kyllä olisi...
[/quote]
Voi että, mä olisin niin paljon mieluummin antanut mun joulupuukeräykseen laittamani viiskymppisen just vaikka teille, jos keräyslahjani menikin nyt jonnekin ihan hyvin toimeentulevaan perheeseen... Ensi jouluna, jos tilannne on edelleen sama, pyydätte kyllä reilusti teidänkin lapsille lahjat keräyksestä! Paha mieli tulee tällaisista tarinoista...
Mä meinasin ehdottaa tutulle yh:lle, että jos antaisin heille lahjakortin ruokakauppaan, mutten halunnut olla alentuva. Ajattelen kuitenkin, että köyhälläkin on oikeus ylpeyteensä.
[/quote]
Laita ensi jouluna lahjakortti postissa ja laita lähettäjäksi vaikka "Tonttu Torvinen".
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 11:07"]
Minä en ollut halunnut, lahjat annettiin 9-vuotiaalle lapselle. Ruoka ja lahja kassit ovat edelleen eteisen nurkassa, enkä tiedä mitä teen niille. Meillä ei ole rahasta tiukkaa, en asioi sossussa, lahjat ja ruuat on jo ostettu. Lähinnä olen jäi loukkaantunut.
[/quote]
On se hienoo, kun Suomessa jotkut voivat antaa ruuankin pilaantua eteisessä, kun ei ole tarvetta, eikä tiedä mitä tehdä niille. No helvetti laita kaappeihin/pakkaseen, kait niitä myöhemminkin voi käyttää (tai no OLISI pitänyt laittaa jo) Oksettavaa tuommoinen nuriseminen!!! Ja sitten jotkut joutuvat dyykkaamaan roskiksesta ruokaa itellensä, kun ei riitä rahat.
Mun veljen perheelle myös tyrkytettiin näitä "köyhänapupaketteja" Joo, heillä on kyllä 5 lasta ja vaimo kotiäiti mutta veljen vuositulot on kuusinumeroiset...!
Melkosia first world problemsseja nää "mulla on kassillinen ilmasta ruokaa enkä tiedä mitä tehdä niillä, *mökötys*", ei voi kun nauraa :D
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 16:27"]
Olen tätä miettinyt ja jatkossa lahjoitan jouluisin esim. syöpätutkimukseen, lastensairaalalle tai esim. noille lòytöeläintaloille, ostavat sitten rahoilla tarpeen mukaan mm. kissanhiekkaa ja eläinlääkäripalveluita. Mieluummin rahana sellaiseen kanavaan jossa siitä on hyötyä.
[/quote]
Samassa lauseessa syöpätutkimus (eläinkokeet -> raha vessasta alas!) ja löytöeläimet. Sori, ohikseni.
Miten vaikea ihmisten on ymmärtää, että ap on pahoittanut mielensä siitä, että hänelle on tullut apua turhaan ja joku muu tarvitseva on jäänyt ilman? Ja onhan se hämmentävää saada itse apua, kun mitään hätää ei ole JA on vielä itse osallistunut näihin keräyksiin antavana osapuolena!
Totta kai tuossa herää kysymys, millä perusteella itse on joutunut avun kohteeksi. Ja kuinka paljon apua tyrkytetään niille, jotka eivät ole sen tarpeessa.
Kyllä minäkin repisin pelihousuni, jos ovelle ilmaantuisi joku laupeuden enkeli tuomaan lapselleni joulupaketteja ja perheelle ruokaa. Mutta ehkä ahneuksissani ottaisin ne vastaan ja lapsikin saattaisi ilahtua ylimääräisistä lahjoista, kun hänen kanssa on sovittu että ison 700€:n lahjan lisäksi ei osteta sitten muuta.
Voi tietysti olla, että käytännöt vaihtelee kaupungeittain. Esim. meille tosiaan tarjottiin paketteja koska ollaan lasun asiakkaita. Kieltäydyttiin koska niille ei ole tarvetta. Ei ole koskaan tullut puheeksi sossun kanssa meidän rahatilanne. No sen verran tietävät että minä olen työtön ja mies lomautettu eli rahaa ei ole kuin roskaa mutta ollaan säästetty rahaa pitkin vuotta juuri joulua varten joten sen osalta meillä ei todellakaan ole hätää.
Tuttavani on taasen on parin lapsen yh jolla raha-asiat sekaisin, kiitos exän. Hän saa toimeentulotukea ja sieltä suunnalta soiteltiin että olisi paketit lapsille sekä lahjakortti. Ne tosiaan menivät täysin oikeaan osoitteeseen ja tuttavani on todella kiitollinen avusta.
Meidänkin perheeltä on aikaisempina vuosina mennyt aina pari pakettia Joulupuukeräykseen ja jokunen euro myös Joulupata-keräykseen. Tänä vuonna jouduttiin valitettavasti jättämään väliin mutta toivotaan että ensi vuoden aikana työtilanteet muuttuvat parempaan suuntaan ja mekin voidaan jälleen osallistua niihin. Apua tarvitsevia perheitä kuitenkin on.
Toivon, että muutkin, joille tarjotaan noita jouluavustuksia ja jotka niitä eivät tarvitse, kieltäytyvät. Niitä ei ole pakko ottaa vastaan jos ei halua joten turha väittää että niitä suorastaan tyrkytetään ja pakotetaan ottamaan.
Onkohan tämä vasten tahtoaan lahjottu nyt ihan oikeasti saanut lahjansa Joulupuu-keräyksestä....? Kun näitä on niin paljon muitakin keräyksiä - ja asialla voi olla jonkin keräyksen sijaan myös joku yksityinen "hyväntekijä" naapurustosta, joka on ajatellut avun olevan toivottua. Lukiko siinä tosiaan mitään lappua tms? Jos ei, niin ihan turha siitä on automaattisesti Joulupuuta syyttää.
Käsittääkseni Joulupuu-keräyksiä koordinoidaan paikallisten sosiaalitoimistojen kautta, joten ne ovat keskimäärin varmastikin parhaiten järjestettyjä näistä moninaisista keräyksistä. Siis että apu ja apua tarvitseva suuremmalla todennäköisyydellä oikeasti kohtaavat, vaikkei se nyt tietysti 100% varmaa koskaan ole. Ainakaan tässä kaupungissa Joulupuu-paketteja ei millekään randomeille yksinhuoltajille pelkän yksinhuoltajuuden perusteella todellakaan jaeta.
Toki tässä on varmasti alueittain vaihtelua, kun kerran jotkut paikkakunnat ovat vauraampia kuin toiset. Vauraalla alueella voi olla lahjoittajia enemmän kuin avuntarvitsijoita, ja jollain köyhällä paikkakunnalla lahjoista voi olla kovastikin pulaa. Toivottavasti ainakin vastedes näitä koordinoitaisiin myös aluerajojen yli.
No voitte toimittaa meille kaikki ruoka ja lahja avut. Ei meille vaan mitään tarjottu ja kyllä olisi kelvannut ja tarpeeseen tullut.
Muistakaa jouluna omia läheisiänne, kaukaisempiakin. Laittakaa vaikka joulutekstari ja hauska kuva perheestänne ja toivottakaa hyvää joulua. Laittakaa joulukortti tai lahja vanhukselle tai menkää käymään. Usein se paras välittäminen on ilmaista.