Ex-lihaville kysymys
Täällä palstalla kun kovasti syyllistetään ja haukutaan lihavia, niin kiinnostaisi tietää, että onko noiden syyllistäjien ja haukkujien joukossa yhtään sellaista, joka olisi itse ollut joskus ylipainoinen ja taistellut itsensä takaisin hoikaksi? Vai mellastaako täällä sellaiset tyypit, jotka ovat geeniensä ja/tai hyvän aineenvaihduntansa ansiosta hoikkia ja luulevat sen johtuvan vain omasta hyvyydestä? :-) Itse olen ollut ylipainoinen, eikä tulisi mieleenkään syyllistää tai mollata ketään kiloista, kun tiedän kuinka hemmetin vaikeaa se laihduttaminen oikeasti on. Ja te "mitäs päästit itsesi lihomaan" -tyypit älkää edes vaivautuko kommentoimaan.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:17"]
"taístella itsensä hoikaksi". ihan ku se lihavuus vaan yhtäkkiä tapahtuisi jollekin ilman että sille voisi mitään. en ymmärrä näitä "sankari"tarinoita.
[/quote]
Etkö lukenut vai etkö ymmärtänyt, että juuri sinunlaisiasi en kaivannut tänne kommentoimaan? :-)
Minä myös laihduttanut 50 kiloa ja ei tulisi mieleenkään ketään haukkua.
Pari miestäkin (joiden kanssa olen deittaillut) olen heivannut, koska naureskelivat ohi kulkeville lihaville. Suurin mahdollinen turn off itselleni ja kertoo ihmisen henkisistä ominaisuuksista olennaisen.
Minä olen pahimmillani ollut BMI 29, nyt jo parin vuoden ajan BMI 22.
Olin hoikka ja nirso lapsi (hyi en syö), pullea peruskoululainen (sipseillä ja karkeilla ja laiskuudella lihonut), laiha lukiolainen (vähärasvainen ja niukkaenerginen dieetti, pitkiä matalasykkeisiä lenkkejä joka päivä), normaalipainoinen opiskelija (söin mitä sattui ja join paljon, kävelin, käytin julkisia), hitaasti lihonut työntekijä (istumatyö, kahvitauot, iltamässytys, miehen etsiminen baarista siideripäissäni), ylipainoinen pienten lasten äiti (kotona kullan kanssa sohvalla, raskauksien aikana söin ainakin kahden edestä ja neuvolalääkärikin huomautteli painonnoususta), hoikka vähän isompien lasten äiti (säännöllinen syöminen, lasten kanssa harrastaminen, ihana mies, joka ei enää makaa kanssani sohvalla alkuhuumassa vaan urheilee paljon kuten ennen minuakin).
Tiedän aivan hyvin, miten helppo on lihoa tietyissä elämäntilanteissa, mutta tiedän myös, että laihduttaminenkin onnistuu, kun vain päättää niin tehdä. Siksi en hauku ketään kiloista, mutta en myöskään jaksa kuunnella typeriä tekosyitä ahneudelle ja laiskuudelle.
Minun exäni oli kova pilkkaamaan lihavia ja pilkkasi heitä myös nettikeskusteluissa. Itse oli tosi läski ja laiska juoppo. Kai se siinä purki itseinhoaan.
Tuo onkin mielenkiintoista, että lihavat ovat täällä itse vihaamassa lihavia. Se on hyvinkin mahdollista, sillä ketäpä lihava enemmän kiinnostaisi kuin toista lihavaa.
mä sain 10 vuodessa 5 lasta, mutten koskaan ole ollut lihava. en ennen, en jälkeen, enkä sen aikana. ei edes vanheneminen saa mua lihomaan.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 11:54"]
mä sain 10 vuodessa 5 lasta, mutten koskaan ole ollut lihava. en ennen, en jälkeen, enkä sen aikana. ei edes vanheneminen saa mua lihomaan.
[/quote]
Kiitos tiedosta. Miten tämä liittyy aiheeseen?
Ennemmän oin kohdannu näitä, jotka ovat sen alle 20 ja "jos koko 34 ei mee ni on lihava, hyiiih". Ovat mielestään avarakatseisia isonpiaan kohtaan, kun itse on mahduttava kokoon 32. Tiedän tämän, koska olen samaa ikäluokkaa, mutta aina kokoa 38-40 (poikkeuksena se kun lihoin lähes 90 kiloon ja sitten olikin pudotettava yli 10 kiloa, että koko oli taas oma). Loukkaahan se, mutta eiköhän monelle tule vielä vastaan se, että xxs ei mahdukaan päälle.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:01"]Ennemmän oin kohdannu näitä, jotka ovat sen alle 20 ja "jos koko 34 ei mee ni on lihava, hyiiih". Ovat mielestään avarakatseisia isonpiaan kohtaan, kun itse on mahduttava kokoon 32. Tiedän tämän, koska olen samaa ikäluokkaa, mutta aina kokoa 38-40 (poikkeuksena se kun lihoin lähes 90 kiloon ja sitten olikin pudotettava yli 10 kiloa, että koko oli taas oma). Loukkaahan se, mutta eiköhän monelle tule vielä vastaan se, että xxs ei mahdukaan päälle.
[/quote]
*enemmän ja isompiaan
Painoin pahimmillani 171 kiloa (nyt 68) eikä mullekaan tulisi mieleenkään haukkua lihavia. Toki se on yleensä aina omaa syytä, mutta kaikilla elämäntilanteen tai muun takia vaan onnistu laihduttaminen.
Se ihan tosissaan laihduttaminen vie niin paljon voimavaroja, että se vaatii tietynlaisen elämäntilanteen ja asenteen. Elämäntapojen keventäminen on toki helpompaa, mutta tuloksia sillä tulee hitaasti, joka on huono motivoimaan. Kyllä kaikki sairaalloisen lihavat (minun kokoiseni) haluavat laihduttaa, mutta liikkuminen ei onnistu samalla tavalla kun pienemmillä ja kroppa tarvitsee energiaa ihan eri määrissä jotta jaksaa tehdä jotain muutakin kun maata sängyllä.
"taístella itsensä hoikaksi". ihan ku se lihavuus vaan yhtäkkiä tapahtuisi jollekin ilman että sille voisi mitään. en ymmärrä näitä "sankari"tarinoita.