Tavarajunalla Kiinaan?
Tänään on uutisoitu, että rautateitse tapahtuva rahtiliikenne Suomen ja Kiinan välillä on kovasti kasvamassa merikonttipulan vuoksi.
Tämän innoittamana ryhdyin suunnittelemaan ensi keväälle tai alkukesälle ilmojen lämmettyä omatoimimatkaa tavarajunan kyydissä Kiinaan tai niin pitkälle idän suuntaan kuin on mahdollista päästä. Tarkastetaanko valtioiden rajoilla tavarajunat lasteineen kovinkin perinpohjaisesti? Jos tällainen suomalainen omatoimimatkustaja havaitaan ja otetaan kiinni tavarajunasta syvällä Venäjän puolella, Kazakstanissa tai vaikkapa Kiinassa, ovatko mahdolliset rangaistukset ankaria saati henkeä uhkaavia? En välittäisi hankkia virallisia viisumeja, ja matkabudjetti olisikin tarkoitus pitää varsin maltillisena. Matkalle ottaisin mukaan passin ja kansainvälisen Visa-kortin, jolla on maksuvaraa muutamia tuhansia euroja. Juomaa ja ruokaa (proteiinijuomia, mehuja, kuivatuotteita, hedelmiä ym.) uskoisin pystyväni kantamaan mukanani ainakin 10-12 vuorokauden yhtäjaksoisen matkustuksen kestämiseksi. Energiankulutus ei junassa lepäillessä olisi kovin suurta. Paluumatkaa varten voisin siistiytyä "kääntöpaikalla" ja käväistä ostamassa elintarvike- ym. täydennykset paikallisista kaupoista. Mahdollisilta kokeneemmilta tavarajunamatkailijoilta kysyisin myös, ovatko kontrollit väliasemilla tarkkoja, eli olisiko huomattavan riskialtista vaihtaa junaa välillä, vai olisiko syytä pysytellä yhdessä ja samassa junassa koko matkan toivottuun määränpäähän asti? Vaihtomahdollisuudet parantaisivat oleellisesti matkustusmukavuutta, vähentäen myös tarvittavien matkatavaroiden määrää, kun ei täytyisi raahata esim. eväitä yhtä pitkälle ajalle.
Olisiko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia aiheesta tai hyödyllisiä vinkkejä tällaiseen matkustustapaan liittyen?
Kommentit (4)
Miksi haluat juuri tavarajunaan? Kun matkustajajunallakin pääsee. Eikö paikka platskartassa ois ihan yhtä elämys?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat juuri tavarajunaan? Kun matkustajajunallakin pääsee. Eikö paikka platskartassa ois ihan yhtä elämys?
Säästösyyt ja ehkäpä pieni lisäjännityksen hakukin olisivat motiivina tavarajunassa reissaamiselle. Täytyypä toki selvitellä myös tuota hieman normaalimpaa matkustustapaa, jos vaikuttaa siltä, että tavarajunareissu olisi jo liian riskialtis. Paikallisiin tuomioistuimiin tai rangaistuslaitoksiin en sentään haluaisi päätyä. Ajatus tosiaankin heräsi siitä, kun tämänpäiväisissä uutisissa kerrottiin, että tavarajunaliikenne Suomen ja Kiinan välillä on nyt rajussa kasvussa, ja lähivuosille visioidaan jopa 6-7 tavarajunayhteyttä vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat juuri tavarajunaan? Kun matkustajajunallakin pääsee. Eikö paikka platskartassa ois ihan yhtä elämys?
Säästösyyt ja ehkäpä pieni lisäjännityksen hakukin olisivat motiivina tavarajunassa reissaamiselle. Täytyypä toki selvitellä myös tuota hieman normaalimpaa matkustustapaa, jos vaikuttaa siltä, että tavarajunareissu olisi jo liian riskialtis. Paikallisiin tuomioistuimiin tai rangaistuslaitoksiin en sentään haluaisi päätyä. Ajatus tosiaankin heräsi siitä, kun tämänpäiväisissä uutisissa kerrottiin, että tavarajunaliikenne Suomen ja Kiinan välillä on nyt rajussa kasvussa, ja lähivuosille visioidaan jopa 6-7 tavarajunayhteyttä vuorokaudessa.
Vaikee uskoo että tavarajuna ois kolmosluokkaa halvempi. Kolmosluokkaan vaan pitää ostaa liput Venäjältä, Suomessa myydään vassn hyttipaikkoja
Kannattaa ainakin kysyä. Minä olen nuoruudessani matkustanut rahtilaivalla silloin vielä sosialistiseen Puolaan. Varsinaista matkustajaliikennettä sinne ei siihen aikaan vielä ollut. Helposti kävi, menin suoraan satamaan ja näytin passini. Matka oli naurettavan halpa jopa opiskelijabudjetilla ja siihen kuului sama ruoka, jota laivaväkikin söi.