Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä yöllä kuivaksi?

05.09.2006 |

Meidän poika on 3 v. 4 kk ja tarvitsee vielä yöllä vaipan. Päivällä on ollut ilman vaippaa jo puolisen vuotta ja osaa homman aika hyvin - vahinkoja tietysti sattuu. Mieheni on sitä mieltä, että " normaalit" lapset ovat ilman vaippaa tämän ikäisenä. Minusta taas pelkkä yrittäminenkin on turhaa niin kauan kuin vaippa on aamulla aina märkä. Nyt olemme sitten miehen tahdon mukaisesti laittaneet pojan ilman vaippaa nukkumaan muutamana yönä ja sänky tulee aina märäksi ja poika herää siihen. Sitten taas minä joudun heräämään ja vaihtamaan lakanoita ja olen päivät töissä ihan horroksessa. Tämä tapahtuu ensin kolmen maissa ja sitten vielä puoli seitsemän maissa ennen vähän ennen normaalia heräämisaikaamme. Poika itsekin turhautui tilanteeseen ja on nyt taas vaatinut vaippaa nukkumaan mennessään. Kysyisin siis, onko muita tämän ikäisiä tai vanhempia, jotka käyttävät vaippaa yöllä? Onhan noin vaippapakettien kilorajat aika paljon vanhemmillekin sopivia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ollaan yritetty jättää vaippa pois, viimeksi viime viikolla ja siinä käy sitten niin että saan kaksi kertaa yössä pissattaa jos en halua että pissat tulee housuun. Jos en herää pissattamaan niin aamulla housut ja lakanat märkiä, koska tyttö ei edes heráä housujen kastuessa. Joten olen todennut että vaippa pysyy niin kauan kunnes se on kuiva aamulla!

Vierailija
2/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan usealla 3v vielä vaipat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jatkaisin tuossa tilanteessa vielä yövaipalla.

On ihan normaalia, että yökuivaksi oppiminen kestää kauemmin kuin päiväkuivaksi. Meillä poika oppi suunnilleen samaan aikaan päivä- ja yökuivaksi, mutta olikin täyttänyt jo kolme. Yövaippaa pidettiin varmuuden vuoksi vähän pidempään. Kyllä sen sitten huomaa, kun lapsi on valmis: vaippa on aamulla herätessä kuiva tai lapsi herää yöllä hätäänsä. Turha kiusata itseään (ja lastaan) asialla, jolle lapsi ei vielä voi mitään.

Vierailija
4/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on ilmeisesti aikaansa edellä:).

Vierailija
5/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suotta sitä itseään kiusaa moisella. Ja asiaan liittyyhormonaaliseen tuotantoon liittyviä kehitysaskeleita eli lapsi on tietyssä vaiheessa kypsä olemaan yökuiva ja ei sitä väkisin saa opetettua.

Neuvolassa taidetaan puuttua asiaan, jos 5v on edelleen yöllä vaipoissa. Teidän pojalla on vielä pitkälti aikaa harjoitella ja asiaa on turha hoputtaa.

Teidän tapauksessanne EI ole vielä kyse yökastelusta (vaan normaalista kehitysvaiheesta), mutta ohessa sivusto jossa on mm. selitetty asian taustoja.

Ohessa tietoa sivuilta: www.yokastelu.net

------------------------------

Suuri osa yökastelijoista erittää yöllä runsaasti laimeaa virtsaa. Tämä johtuu siitä, että yön aikana erittyy liian vähän antidiureettista hormonia (ADH).

Antidiureettinen hormoni on aivolisäkkeen erittämä hormoni, joka vähentää virtsaneritystä.

Vierailija
6/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytti heinäkuussa 4v ja vasta helmikuussa jätti yövaipan pois. Hänellä taisi kyllä mennä niin että oli vaan laiska menemään yöllä vessaan kun vaippa oli aamuisin loppuun asti märkä. Yx yö vaan havahtui ja tuli sanomaan isille että sä unohdit mun vaipan. Kävi sitten vessassa ja totesi ettei enää halua vaippaa.. Kakat tehnyt pottaan 10kuisesta ja käytti vaippaa vain ulkoillessa ja öisin 1v alkaen..

Vierailija
7/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yöllä pissattaa, niin käytä häntä pissalla. Esim. potta sängyn vieressä, johon voi " silmiä avaamatta" käydä pissalla. Luulisi olevan mukavampaa kuin sängyn kastelu ja lakananvaihto keskellä yötä.

KErran tuli kiinasta ohjelma, ja ne herätti kaikki lapset keskellä yötä vuorotelleen pissalle ämpäriin. Eihän kaikissa maissa käytetä vaippoja.

Vierailija
8/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti lapsellekin kurjaa ja ehkä nöyryyttävääkin joka yö huomata pissaavansa sänkyyn.

Lapsi ei opi yökuivaksi ennen kuin hänellä erittyy tiettyä hormonia. Öisin munuaiset toimivat laiskemmin ja siksi pissaa ei erity yhtä paljon. Jos hormonia ei vielä tule niin pissaa erittyy normaaliin tapaan ja on melkeen mahdotonta olla yökuiva. Toki lapsen voi herättää pissalle mutta jos hormonitoiminta on vielä vajaata niin tämä herättäminen ei mitenkään auta kuivaksioppimisprojektia.

Hormonia alkaa erittymään yksilöllisesti jokaisella, toiset ovat yökuivia jo ennen kuin ovat päiväkuivia, toiset tulevat yökuiviksi vasta lähellä kouluikää. Jos lapsi vielä yli 5 vuotiaana ei osaa pidättää pissaa yöllä, ruvetaan puhumaan yökastelusta.

Eli älä hätäile vielä tuossa vaiheessa ja laita vaippa takaisin jos lapsi sitä vielä selkeästi tarvitsee.

Vierailija
9/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yövaipattomuushan on aikalailla hormonaalisesta kehityksestä rippuvainen asia.

Teillä ei viellä olla kypsiä vaipattomuuteen. Laittaisin vaipan takaisin.

Sitten kun vaippa alkaa olla useana aamuna peräkkäin kuiva alkaisin kokeilla vaiattomia öitä uudelleen.

Vierailija
10/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta. Esikoinen 5 v ei vielä ole yökuiva, mutta kuopus on ollu yökuiva 2v 3 kk ikäisestä. Välillä on esikoisella kokeiltu että ollaan ilman vaippaa mutta ei se nopeuta oppimista kun tarvittavaa hormonia ei erity eikä todellakaan herää pissahätään.

Vierailija
11/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökastelu on tuiki tavallista. Osa kypsyy asiassa myöhään, osa pienempänä eikä asialla ole mitään tekemistä älyn tai lapsen muun kehityksen kanssa.

Kirjoituksesi perusteella lapsellesi olisi parasta käyttää yövaippaa. On kurjaa, jos pakotetaan oppimaan jotain mihin ei ole kypsä.

Vierailija
12/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut yökastelija vielä ekaluokkalaisena, joten en kiirehtinyt esikoisen aknssa. Ajattelin ettei se yövaippa ketään haittaa enkä myöskään jaksanut aloittaa mitään " herätään yöllä pissalle" -metodia.

Vierailija
13/14 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tähänkin artikkelista, jonka juuri luin neuvolassa. Viisivuotiaaksi asti yökasteluun ei puututa millään lailla ja vielä pienillä koululaisillakin vahingot silloin tällöin on aivan normaaleja. Minusta lapselle aiheutuu turhaa stressiä tehdä tuosta asiasta numeroa, koska HÄN EI VOI ASIAAN VAIKUTTAA. Yökastelusta ei voi itse päättää. Itse pitäisin vaippaa, koska öisin herättely voi olla raskasta toteuttaa sekä lapselle, että itselle ja vahinko voi silti tapahtua eli ehkä turhaakin.

Vierailija
14/14 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oppi oikeastaan itse yökuivaks kun ikää oli vasta 1v2kk =)

Kuulostaa varmaan monista tosi aikaselta mutta kun löyty yöheräämisiin syy niin tietenkin sitten alettiin käymään potalla aina kun heräs yöllä n.kolmen tunnin välein. Ja heti alusta tajus idean ja potalla käymisen jälkeen nukahti aina heti. Ei suostunut nukkahtamaan vaippa päällä, sai hirveitä raivokohtauksia kunnes vaippa otettiin ekan kerran ihan kokeiluks pois ja pärjäs ekan yön heti ilman vahinkoja =)

Sattuuhan niitä vahinkoja n.kerran viikossa mutta oon tosi tyytyväinen kun tyttö oppi näin aikasin yökuivaks ilman mitään ongelmia. Ajattelin et oppis samaan aikaan esikoisen kanssa eli reilu 2vuotiaana, mutta parempi tietenkin näin.

Nyt tytöllä ikää 1v4kk ja on melkein kokonaan päiväkuiva, ainoastaan kaupassa saattaa joskus tulla vaippaan pissa, mutta sekin tosi harvoin. Ja joskus kun innostuu leikkimään ei aina ehi/muista käydä potalla ja pakko myöntää että tuntuu itestäkin vielä niin hassulta että meidän pikku neiti käy potalla että välillä unohdan kokonaan viedä potalle tai muistuttaa/kysyä potalla käymisestä.

Suurin osa tutuistakaan ei oikeen usko että niin nuori voi olla jo yö/päiväkuiva ennen kun näkee ite. Enkä oikeestaan itekään uskois jos en joka päivä näkis kun tyttö käy ite potalla =)

Tulipas pitkät selitykset =)