Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fysiikkaa?

Vierailija
18.10.2021 |

Osaako joku jeesiä?
Messinkinen kappale, joka on 120 asteinen ja painaa 15 grammaa, upotetaan 250 grammaan vettä. Veden lämpötila on 20 celsiusastetta, ja tämän jälkeen loppulämpötila on 20,54 celsiusta.

Mikä on upotetun kappaleen ominaislämpökapasiteetti ja lämpökapasiteetti, entä kuinka suuri on se lämpömäärä, joka siirtyi messinkikappaleesta veteen?
-----------

HMM. Olen miettinyt tätä, mutta en keksi millä kaavalla tätä piti lähteä ratkomaan.

Oletetaan, että veden tiheys on 1 kg/dm^3, ja veden ominaislämpökapasiteetti 4,19 kj/kg*K.

Kuumempi luovuttaa (tässä se metallikappale 120astetta), kylmä (vesi 20astetta) vastaanottaa.

Osaako joku vähän puskea minua eteenpäin tässä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Q=c*m*dT. Tuolla voit laskea kuinka paljon vesi vastaanottaa lämpöä. Kyseinen lämpömäärä on tietyin oletuksin se jonka messinkinen kappale luovuttaa.

Vierailija
2/4 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena tippui Einsteinin päähän juuri kun hän oli sanomassa että kaikki on suhteellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Q=c*m*dT. Tuolla voit laskea kuinka paljon vesi vastaanottaa lämpöä. Kyseinen lämpömäärä on tietyin oletuksin se jonka messinkinen kappale luovuttaa.

Hei niinpä, kiitoksia! Hoksasin loput jo itse. Tehtävä tuli tehtyä.

Vierailija
4/4 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta teen vähän samankaltaista tehtävää niin löysin tänne. Miten tuo lasketaan, että kuinka paljon on se kuumemmasta kappaleesta veteen siirtyvä lämpömäärä? En ymmärtänyt.

Jos se pitää laskea tuolla Q=c*m*dT niin miten se tehdään? Tarkennan tai varmistan:

C= aineelle ominainen lämpökapasiteetti, eli tähän laitetaan se veden ominaislämpökapasiteetti, EIKÄ sen tiputettavan kappaleen ominaislämpökapasiteettia?

M = massa. Tarkoittaako tämä VAIN sitä veden massaa vai pitääkö siihen myös ynnätä se siihen veteen pudotettavan kappaleen massa?

dt = Entä tämä? Jos on tiedossa veden alkuperäinen lämpö, tiputettavan kappaleen lämpö ja sitten se loppulämpö, niin mitkä näistä lämmöistä lasketaan keskenään? Loppulämpö-tiputettavan kappaleen lämpö, veden alkuperäinen lämpö-loppulämpö, vai mikä?

Oon ihan hukassa, apuaaaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi