Kysymys. Jos sinulle tulee naapurille tarkoitettu kirje......
Avaat kirjeen vahingossa (huomaat vasta avaamisen jälkeen että kirje ei ole sinulle). Sisällä on rahaa. Mitä teet? Pidät rahat ja kirjeen vai menet antamaan kirjeen ja rahat naapurille?
Rehellisesti.
Kommentit (30)
Meill oli tiputettu kaksi kahdenkympin seteliä. Löysin ne mainospostin joukosta. Onneksi. Asumme kerrostalossa, joten laitoin ilmoitustaululle lapun, missä kerroin saaneemme mukavaa postia, mutta uskoisin että on laitettu väärään luukkuun.
Selvisihän niitten rahojen oikea, onnellinen omistaja. Oli vain odottanut niitä viikon, me kun olimme reissussa.
Naapurin mummo toi kerran minulle 5 avattua kirjettäni. "Nämä oli tullut erehdyksessä minun laatikkoon..."
Olis kai tuo muori voinut ensimmäisen kirjeen jälkeen hoksata, että kappas kun tuli naapurille osoitettu kirje ja sitten tarkistaa muutkin. Piti sitten avata kaikki, aika henkilökohtaisetkin kirjeet.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:48"]Aina kannattaa avata. Anoppini, tosin epähuomiossa, avasi naapurin somaliyksinhuoltajalle sossusta tulleen kirjeen. Siinä sos.tsto hyväksyi maksettavaksi n. 500 euron puhelinlaskun. Ja huom! tämä i ole urbaanilegenda. Tapahtui Vantaalla.
[/quote]
Näin nämä just paljastuu, vahingossa. Sitten niistä ei voi huudella uskottavasti kun vääryydellä saatu tieto. Minäpä tiedän kun avasin naapurin sompun kirjeen...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:48"]Aina kannattaa avata. Anoppini, tosin epähuomiossa, avasi naapurin somaliyksinhuoltajalle sossusta tulleen kirjeen. Siinä sos.tsto hyväksyi maksettavaksi n. 500 euron puhelinlaskun. Ja huom! tämä i ole urbaanilegenda. Tapahtui Vantaalla. [/quote] Näin nämä just paljastuu, vahingossa. Sitten niistä ei voi huudella uskottavasti kun vääryydellä saatu tieto. Minäpä tiedän kun avasin naapurin sompun kirjeen...
[/quote]
No kylläpäs sattuu paljon "somppujen" sossukirjeitä tulemaan saman ketjun osanottajille. Sama persu on keksinyt molemmat jutut, kun sossu on evännyt sun rahanvinkumisvaatimukset.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:22"]
Laatikkorivit ja ovikellot.
Eikö kukaan enää asu kuten minä? Tienhaarassa on ihan ikioma postilaatikko.
[/quote]
noissa tapauksissa enimmäkseen posti on tehostanut sen jakelun jonnekin 4-10 km päähän isomman tien risteykseen jossa on muidenkin alueen talojen laatikot :)
[/quote]
Ei tuohon Postin mielivaltaan kannata alistua. Meillekin Posti lupautui tuomaan telineen, johon mahtuu koko naapuruston laatikot, mutta kukaan meistä ei siihen suostunut. Jokaiselle tuodaan yhä posti omaan laatikkoon, omaan tienhaaraan.
Jos on todennäköistä, etten jäisi kiinni, pitäisin itse.
Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät katso kirjeestä vastaanottajan nimeä?
Miten voi olla ihmisiä, jotka eivät katso kirjeestä vastaanottajan nimeä?
Yksinasujat. Olettaa, että postiluukusta tipahtava kirje on hänelle. Kellepä muullekaan.
Mä luulin saaneeni erään lehden näytenumeron, luin sitä kinkkuleipää syöden ja toki leipä tippu lehdelle. Oho ja hups, se olikin naapurin lehti. Kiikutin pian lehden naapurin postilaatikkoon. Varmaan naapurit ihmetelly, kun oli Oivariinit sisustuslehden välissä.
Tilille tulleet ylimääräiset, oli sitten ylimääräinen palkka tai joku muu harhalaukaus, kannattaakin kyllä palauttaa saman tien kun ne peritään takaisin joka tapauksessa. Tulee vaan ylimääräistä säätöä jos ehdit ne käyttää ennen kuin joku kyselee perään.
Palauttaisin kyllä myös väärään osoitteeseen kirjekuoressa tulleet rahat. Taidan olla sen verran vanhanaikainen, että pidän vielä nykyäänkin rehellisyyttä jossain arvossa.