Lapsen kaveri kuvaa meillä
Ärsyttää! Lapsen ekaluokkalainen kaveri on kasvanut kiinni kännykkäänsä. Hän kuvaa meilläkin, vaikka olen useamman kerran sanonut, että meillä ei saa kuvata. Teen töitä etänä ja en todellakaan halua, että puhumiseni tallentuvat kenenkään kännykälle, enkä muutenkaan tykkää, että etätyösotkuista kämppäämme näkyy missään kaverien videoissa.
Olen ottanut tämän lapsen äidin kanssa puheeksi asian, mutta on vakuutellut, että lapsella on kohtuullinen ruutuaika. Ruutuaika on eri asia kuin kuvata/äänittää toisten kotona! Miten lapset enää uskaltavat keskenään puhua mitään luottamuksellista, kun on koko ajan riski, että kaveri kuvaa.
Kommentit (52)
123213 kirjoitti:
Ole aikuinen ja ota puhelin pois tai kiellä vähän jyrkemmin. Äläkä tule mamma palstalle itkemään :D
Kylä saman osaa täällä Kontulassa H:KI 94. Aikuinen mies,Asumme 8 keroksisessa vuokratalossa.kun tutavia useampi perhe. Hän tulee tupakan tuskassa pumaa röökiä.Äiti ei anna märätyä taskurahaa kun mies eläkellä.Äidin halussa eläke. Jos pääsee sisään otta kameran esiin salaa ja kuvaa. Laitaa sitten kuvansa julkisesti F:B. sivunsa. Eikä hänelle mene perille ,ilman lupaa ei kuvata toisia henkilöitä tai toisten kotia.EI julkaista niitä F:B. Joten lapsi on lapsi.Hänelle voi nätisti sanoa asiasta.Turha sylistä lasta!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin muiden rajattomat kakarat.
Meidän yksi kaveri oli ala-asteella sellainen että hän meni erään ystävänsä luona suoraan jääkaapille. Sitä hän ei tehnyt kuitenkin jostain syystä meidän luona, mutta luulen että syy oli siinä että meillä oli äiti aina kotona keittiössä. Kaveri on tästä puhunut monia kertoja vuosikymmenien aikana, joten ilmeisesti asia on ollut hänen äidilleen aika iso.
Minulle ei olisi tullut mieleenkään että olisin mennyt muiden kotona jääkaapille. Minä en mennyt edes kavereitteni kaapeille tutkimaan mitään, vaan jopa silloin kun piti etsiä joku lelu tms. kysyin aina kaverilta luvan.
Ehkä siinä onkin se ero että tällä hetkellä tämä jääkaappikaveri on erittäin menestyvä autoinsinööri ja jonkinlainen tehokkuustutkija tms. ja kierrossa on kolmas, erittäin kaunis nainen ja heidän suojana muutaman sadan neliön katto ja seinät. Ja minä taas olen se kiltti poika, tällä hetkellä työtön postinjakaja, joka meni naimisiin välittömästi sen ensimmäisen naisen kanssa joka tällaisen maton kelpuutti ja joiden suojana on räkänen vuokra-asunto.
Aloittaja. Oletko ottanut huomioon että tuosta kuvaajasta tulee tulevaisuudessa jotain suurta. Kun taas sinun pojastasi tulee yksi itun mitättömyys joka ei naista tule saamaan? Kannattaisi miettiä!
Ihme kakaroita, jos eivät usko, kun aikuinen sanoo napakasti, että meillä ei saa kuvata, lopeta se. Kyllä meillä ainakin tottelee omat ja vieraat muksut, kun sanoo tarpeeksi selvästi ja vakavasti, jos jotain ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kakaroita, jos eivät usko, kun aikuinen sanoo napakasti, että meillä ei saa kuvata, lopeta se. Kyllä meillä ainakin tottelee omat ja vieraat muksut, kun sanoo tarpeeksi selvästi ja vakavasti, jos jotain ei saa tehdä.
Voi, kyllä näitä valitettavasti on. Mekin olemme sanoneet lapselle, että yksi hänen kavereistaan ei ole nyt hetkeen tervetullut meille juurikin sen vuoksi, että hän ei kuuntele vähääkään mitä me vanhemmat sanomme hänelle (esim. kutsumme pöytään välipalalle (ei kuule, ei vastaa, tulee omia aikataulujaan puhelin kädessä raahustaen), kehotamme pesemään kädet ("en pese"), jättämään puhelimen pois ruokapöydästä ("mitä, miksi, en halua"). Hän myös uhmaa suoria kieltoja, esim että työhuoneeseen ei saa mennä kun on palaveri käynnissä (hengailee ovella ja rapistelee tai jopa avaa oven rakosilleen). Ihan sairasta touhua..
Me jouduttiin pari kesää sitten sanomaan naapurin mukuloille etteivät voi kuvata trampoliinillaan(joka on meidän aidassa kiinni) hienoja temppujaan niin että meidän piha näkyy. Ymmärsivät kyllä.
Jos kotonani kuvaisi joku lapseni kaveri ilman lupaani, ja äänittäisi kesksutelujani tietämättä, niin se olisi joko puhelin minulle jo ovella kun meille tulee, tai sitten porttikielto.
AP, jos vielä käyt täällä niin kerro miten asia etenee :)
Naapurin tenava alkoi parkua ja lähti rääkyen kotiinsa kun kielsin kuvaamisen meillä. Isä tuli hetken päästä lapsen kanssa meille kyseleen mitä oli tapahtunut. Kaikenlaista. Sain varmaan pahan ihmisen maineen.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin kakara lähti parkuen kotio kun kielsin kuvaamasta meillä. Alkoi puhua pahaa lapsestamme koulussa ja kiusaaminen alkoi. Lapsemme sairastui ja joutui sairaalaankin tämän takia.
Ota se puhelin ja heitä se paskaksi lattiaan sen edessä ja naura kun se alkaa itkeä pillittää.
Näinpä, vähän OT mutta kyllä noita lapsia tässä kasvattaneena sanoisin, että ainakin 3.luokkalaisesta ylöspäin oma puhelin on tärkeä ihan kaverisuhteiden takia. Siellä käydään monet keskustelut ja sovitaan menot ja saadaan tietoa. Ja sen ikäiset todellakin liikkuvat jo itsenäisesti ja tarve saada vanhemmat kiinni/olla vanhempien tavoitettavissa on tärkeää.