Paljonko rahaa annatte kotoa pois muuttaneelle, opiskelevalle nuorelle?
Kyse voi olla joko toisella tai kolmannella asteella opiskelevasta nuoresta, sen, nuoren iän ja tähänastisen omillaanasumisajan voi kertoa kommenteissa.
Kommentit (12)
Yliopisto-opiskelija saa meiltä vuokrarahat.
Lukiolainen asuu kotona ja saa satasen kuussa taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
350euroa olen laittanut kerran kuukaudessa molemmille lapsille.
Eikö tuosta summasta mene jo lahjavero?
En pysty rahallisesti juurikaan auttamaan, ostin kyllä kaikki tarvittavat varusteet asuntoon mitä puuttui ja käytän ruokakaupassa aina kun käyn kylässä. Olen yh ja mulla on vielä yksi lapsi täällä kotona, pieni palkka ja isot kulut. Otti kyllä opintolainaa nyt että pärjää ihan hyvin ilman minun rahallista avustustakin. Mummot ja isä laittaa vähän rahaa silloin tällöin.
Meillä lukiolainen saa kuukausirahaa nyt kotona asuessaan 20e, mutta muuttaa kohta pois pitkän koulumatkan vuoksi. Olemme miettineet, että sitten voitaisiin tukea 150e:llä, kun maksaa ruokansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lukiolainen saa kuukausirahaa nyt kotona asuessaan 20e, mutta muuttaa kohta pois pitkän koulumatkan vuoksi. Olemme miettineet, että sitten voitaisiin tukea 150e:llä, kun maksaa ruokansa itse.
Teillä on kylläkin elatusvelvollisuus.
Maksan vuokran, mikä asumistuen jälkeen jää omavastuudeksi. Lisäksi maksan tilille noin 150-200/kk. Eipähän tarvitse ottaa opintolainaa.
Itselläni ei ole lapsia mutta kun minä opiskelin niin vanhemmat maksoivat vuokrani puoliksi (yhteensä 250e sisältäen veden ja sähkön). Opintotuella ja osa-aikatöillä elin sitten muuten sillä en halunnut nostaa opintolainaa. Lisäksi käydessäni kotipaikkakunnalla sain vanhemmiltani ruokakassin silloin tällöin.
N25
Eiköhän lapsensa elättäminen sentään vielä ole verovapaata. Jopa Suomessa.
Sekä oman että lapsen tilanteen mukaan. Yleensä isommista asioista jutellaan yhdessä, mutta välillä on kiva laittaa yllätykseksi muutama kymppi ruokakauppaan tai jos hän haluaa tarjota kaverillekin pitsan.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa lapsen tilille 350 e/kk, se on lahjaveron alainen lahjoitus ja lahjaveroa peritään, kun 5000 euron raja menee rikki.
Jos maksaa kuukausittain lapsen vuokran, esim 350 e, suoraan vuokranantajan tilille, kyseessä on elinkustannuksiin osallistuminen. Elinkustannusten maksaminen ei ole lahjaveron alaista.
Ero on siis siinä, käykö raha lapsen tilillä, jolloin lapsella on mahdollisuus käyttää se mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa lapsen tilille 350 e/kk, se on lahjaveron alainen lahjoitus ja lahjaveroa peritään, kun 5000 euron raja menee rikki.
Jos maksaa kuukausittain lapsen vuokran, esim 350 e, suoraan vuokranantajan tilille, kyseessä on elinkustannuksiin osallistuminen. Elinkustannusten maksaminen ei ole lahjaveron alaista.
Ero on siis siinä, käykö raha lapsen tilillä, jolloin lapsella on mahdollisuus käyttää se mihin tahansa.
Ja sitten ihmetellään, mikseivät ihmiset tee lapsia...
350euroa olen laittanut kerran kuukaudessa molemmille lapsille.