Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei anna laittaa someen rippikuvaa

Vierailija
17.10.2021 |

En laita omaan someen lasten kuvia, mutta haluaisin tehdä postaukset heidän konfirmaatiosta ja mahdollisista ylppäreistä. Olisi kiva että kauempana asuvat ystävät yms näkevät nämä merkkipaalut, onnittelutekstillä ja kuvaajan ottamalla kuvalla. No, lapseni ei tätä halua. Kysyin perustelut (joita ei ollut, mutta ilmeisesti ajatus on epämukava) ja sanoin että saa hyväksyä postauksen ennakkoon. Vastaus oli silti ei, enkä ole palannut asiasta jankuttamaan. Kunnioitan hänen päätäntävaltaa asiassa. Samaan aikaan näen miten ”kaikki” muut äidit, kummit & isovanhemmat onnittelevat ja julkaisevat rippilapsesta kuvia. Olen ylpeä lapsestani ja hänen kasvusta melkein itsenäiseksi isoksi ihmiseksi. Haluaisin jakaa tämän ilon ja merkkipaalun myös perheystävien, sukulaisten ja ystävien kanssa somessa. Olen jotenkin epäloogisen loukkaantunut ja salaa itken asiaa. Tuntuu kuin minut olisi kielletty äitinä. En tiedä mihin herkkään kohtaan tämä osui. Nielläkö harmi vai palata asiaan kertaalleen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä rippipoika myöskään halunnut kuvaa someen. Tai tiesin sen jo etukäteen. Ei kuvia, ei huomiota. Ei mitään.

Thats it.

Monet laittavat ja niitä ihaillen katson. Yleensä.

Itse en päivitä juuri koskaan mitään.

Kunnioitetaan tätäkin tyyliä.

Tästä tuleekin mieleen. Että ajatellaanko sitten, että kuvassa ei olisi mitään hyvää tai positiivista jos sitä ei julkisesti jaeta? Nyt kukaan ei tiedä, että minullakin on hyvännäköinen ihana poika? Ajatellaanko, että mikä niitäkin vaivaa kun ei edes kuvaa näytetä.

Jaetulla kuvalla on aina jokin tarkoitus -yleensä haetaan hyväksyntää, ihailua jtn tämäntyylistä.

Vierailija
22/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kaikki pointit ja siksi kuten kerroin, kysyinkin asiasta lapseltani ennakkoon ja hyväksyin kielteisen vastauksen.

Eikö kukaan tunnista sitä äitinä vaillejäämisen tunnetta, kun muut julkaisevat jopa viikoittain lapsistaan kuvia ja minä en voi laittaa tätä yhtä, harkittua kuvaa?

Ei tunnista.

Hämmästyn, miten ajattelemattomasti monet vanhemmat tekevät lupaa kysymättä lastensa elämästä puolijulkista.

En olisi edes tällaisen vanhemman tuttava, koska hänhän voi altistaa toistenkin lapset vaaralle. Ehdoton ei kuvien jakelulle netissä. Pahimmillaan voit aiheuttaa, että lapsesi tulee tapetuksi tai ryöstetyksi. Ethän koskaan jaa toisten lasten kuvia netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kuva vaikka rippiruusuista ja teksti että lapsi pääsi ripille? 

Kannattaa välttää kokonaan netissä kertomasta lastensa ikiä tai nimiä. Nehän voi tuosta helposti päätellä. Identiteettivarkaus ei ole kiva juttu lainkaan.

Vierailija
24/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kuva vaikka rippiruusuista ja teksti että lapsi pääsi ripille? 

Kuva olisi kiva siksi, kun siitä näkee millaiseksi lapsi on kasvanut.

Kutsu tutut ja sukulaiset livenä tapaamaan rippilapsi. Ymmärrän ettei halua kuvaansa someen ja sinun pitäisi toivetta kunnioittaa eikä vängätä asiasta. Erittäin hyvä ehdotus laittaa kuva vaikkapa juhlaopöydästä kakkuineen ja siihen viereen ruusut.

Vierailija
25/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen lapsesi päätöksestä. Itse en laita lapsestani tunnistettavia kuvia nettiin. Itseäni ihmetyttää suuresti kuinka jotkut vanhemmat tunkevat kuvia lapsistaan someen. Vieläpä jatkuvalla syötöllä.. Isommilta toki luvan kanssa laitetut on ok ja jokaisen oma asia. Lapseni yritän kasvattaa fiksuksi somen käyttäjäksi. Saapi nähdä...

Vierailija
26/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on harvinaisen fiksu nuori.

Kunnioita häntä ja hänen toiveitaan.

Vierailija
27/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat käytetään vain watsappia. Meillä ei ole mitään sometilejä niin eipä ole tuollaisia ongelmia.

Lapsilla on youtube kanavia joissa heidän tekemiään videoita legoista, koneista ja lemmikeistä. Teineillä on snapchat, instagram ym mutta sovittu etteivät laita itsestään tunnistettavia kuvia. Käsittääkseni meidän perheestä ei löydy nimihaulla tai muuten Suomesta kuvia kuin aikuisten pari pakollista kuvaa liittyen työtehtäviin. Toki voi olla että lapset tai heidän kaverit ovat julkaisseet lapsista jotain mutta ei kovin todennäköistä.

Meillä on toimitettu läheisimmilleni ihan paperiset perinteiset rippikuvat kiitoskortteina. Jos joku kaukaisempi sukulainen haluaa nähdä kuvan niin voin laittaa vaikka watsapilla.

Onneksi meidän teinit ei ainakaan vielä halua jakaa itsestään tunnistettavia kuvia someen!

Vierailija
28/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kaikki pointit ja siksi kuten kerroin, kysyinkin asiasta lapseltani ennakkoon ja hyväksyin kielteisen vastauksen.

Eikö kukaan tunnista sitä äitinä vaillejäämisen tunnetta, kun muut julkaisevat jopa viikoittain lapsistaan kuvia ja minä en voi laittaa tätä yhtä, harkittua kuvaa?

En ole vielä kertaakaan julkaissut lapsistani kuvia somessa. En halua.

Lapset ovat nyt 13-17-vuotiaita.

Hyvin ollaan pärjätty.

Vierailija
29/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vviiiiittu mitä ppaaaaskaaa koko aloitus ja ketju!

0/5 typeryyttä

Vierailija
30/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän se teini kiellä laittamasta mitään kuvia rippijuhlista, vaan kieltää vain oman kuvansa?

Tottakai voit laittaa kuvia vaikka kakusta, kukista, koristeista tms ja siihen yhteyteen kertoa rippijuhlista.

Vierailija
31/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niille kaukaisille sukulaisille voi laittaa suoraan sitä kuvaa ja terveisiä?

Itse en laita koskaan mitään someen itsestäni tai lapsistani, enkä näe että kukaan siinä paljoa menettää 😕

Vierailija
32/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vviiiiittu mitä ppaaaaskaaa koko aloitus ja ketju!

0/5 typeryyttä

Lisäys, juu on toki muutamia järkeviä kommentteja, jotka vaan ruokkii trollia.

Vierailija
33/53 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi kuva, jossa esim. ruusu, rippiristi ja rippitodistus(siis se kansikuva)?

Vierailija
34/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä paperikuvat ihan oikeasti. Lähetä postissa tai ojenna henkilökohtaisesti. Me emme ikinä koskaan laita lasten kuvia SOMEEN! Voi kyynel sinua reppanaa.

Vierailija
35/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINÄ OLEN ÄITI, koska minulla on LAPSIA. Minä olen äiti lapsilleni. En koskaan koe olevani vaillinainen äiti, koska muut jakavat kuvia somessa ja minä en. Mulla ei oo ku wappi, facebookissa en ole koskaan ollut. Yhdyn muihin, pyydä kummit sun muut sukulaiset seuraamaan lapsesi kasvua livenä. Luulisi kummeilla olevan rippikuvia konfirmaatiosta itse otettuna.

Vierailija
36/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä rippipoika myöskään halunnut kuvaa someen. Tai tiesin sen jo etukäteen. Ei kuvia, ei huomiota. Ei mitään.

Thats it.

Monet laittavat ja niitä ihaillen katson. Yleensä.

Itse en päivitä juuri koskaan mitään.

Kunnioitetaan tätäkin tyyliä.

Tästä tuleekin mieleen. Että ajatellaanko sitten, että kuvassa ei olisi mitään hyvää tai positiivista jos sitä ei julkisesti jaeta? Nyt kukaan ei tiedä, että minullakin on hyvännäköinen ihana poika? Ajatellaanko, että mikä niitäkin vaivaa kun ei edes kuvaa näytetä.

Jaetulla kuvalla on aina jokin tarkoitus -yleensä haetaan hyväksyntää, ihailua jtn tämäntyylistä.

Moni ihailee vaan vaikka se ei tarkoita yhtään mitään. Ovat vaan kohteliaita.

Vierailija
37/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kyllä kiinnostaa, että mikä tämä ”vaillejäämisen tunne” oikein on? Ne somen tykkäykset vai mikä? Ei lapsesi ole mikään näyttelykoira, josta sinun pitäisi saada joku valioyksilö-mitali.

Miten muuten toimit lasten kuvien kanssa silloin kun somea ei vielä ollut? Facebook on ollut olemassa n. reilu 10 vuotta, ja jos lapsesi on nyt rippikouluiässä, niin ainakin lapsen elämän viisi ensimmäistä vuotta ovat menneet ilman somea. Tunsitko silloin ongelmaa, kun et voinut laittaa kuvia mihinkään julkisesti näytille? En usko, koska silloin oli normaalia lähettää kuvia sähköpostilla, tai näyttää niitä kylässä käyville ihmisille. Ja tämä ei siis ole mitään veetuilua tai päänaukomista, vaan olisi ihan mielenkiintoista ymmärtää, että miksi niiden kuvien on oltava nähtävillä juuri somessa.

Vierailija
38/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vanhemmat käytetään vain watsappia. Meillä ei ole mitään sometilejä niin eipä ole tuollaisia ongelmia.

Lapsilla on youtube kanavia joissa heidän tekemiään videoita legoista, koneista ja lemmikeistä. Teineillä on snapchat, instagram ym mutta sovittu etteivät laita itsestään tunnistettavia kuvia. Käsittääkseni meidän perheestä ei löydy nimihaulla tai muuten Suomesta kuvia kuin aikuisten pari pakollista kuvaa liittyen työtehtäviin. Toki voi olla että lapset tai heidän kaverit ovat julkaisseet lapsista jotain mutta ei kovin todennäköistä.

Meillä on toimitettu läheisimmilleni ihan paperiset perinteiset rippikuvat kiitoskortteina. Jos joku kaukaisempi sukulainen haluaa nähdä kuvan niin voin laittaa vaikka watsapilla.

Onneksi meidän teinit ei ainakaan vielä halua jakaa itsestään tunnistettavia kuvia someen!

WhatsApp ja Intagram ovat Facebookin omistamia sovelluksia ja kaikki kuvat, jotka näissä sovelluksissa jaat muka "kavereiden kesken" päätyvät Facebookin rekisteriin ja näillähän Facebook käy kauppaa ja siihen perustuu Facebookin markkina-arvo pörssiyrityksenä. Älkää nyt ihmeessä jaelko mitään kuvia Zuckerbergin sovelluksissa. Kaveri on yksi maailman rikkaimpia teidän kuvien ja tietojen jakamisen takia.  

Vierailija
39/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aika järkkyäiti.

Vierailija
40/53 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa joku teinin rippikuva. Anna teinin mummolle ihan se fyysinen valokuva, turha niitä on Facessa jaella. "Katsokaa kuinka meidän Nette-Anniina pääsi ripille! Ainakin 400 tykkäystä on pakko tulla!" Vielä joku itkuhymiövuodatus siihen perään tyyliin "Vuodet vierivät. Muistan kun tulin kanssasi kotiin synnäriltä. Nyt olet jo nuori nainen / mies. Äipän silmät kostuvat!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä