Teini ei anna laittaa someen rippikuvaa
En laita omaan someen lasten kuvia, mutta haluaisin tehdä postaukset heidän konfirmaatiosta ja mahdollisista ylppäreistä. Olisi kiva että kauempana asuvat ystävät yms näkevät nämä merkkipaalut, onnittelutekstillä ja kuvaajan ottamalla kuvalla. No, lapseni ei tätä halua. Kysyin perustelut (joita ei ollut, mutta ilmeisesti ajatus on epämukava) ja sanoin että saa hyväksyä postauksen ennakkoon. Vastaus oli silti ei, enkä ole palannut asiasta jankuttamaan. Kunnioitan hänen päätäntävaltaa asiassa. Samaan aikaan näen miten ”kaikki” muut äidit, kummit & isovanhemmat onnittelevat ja julkaisevat rippilapsesta kuvia. Olen ylpeä lapsestani ja hänen kasvusta melkein itsenäiseksi isoksi ihmiseksi. Haluaisin jakaa tämän ilon ja merkkipaalun myös perheystävien, sukulaisten ja ystävien kanssa somessa. Olen jotenkin epäloogisen loukkaantunut ja salaa itken asiaa. Tuntuu kuin minut olisi kielletty äitinä. En tiedä mihin herkkään kohtaan tämä osui. Nielläkö harmi vai palata asiaan kertaalleen?
Kommentit (53)
Kiitos raatorehellisestä palautteesta. Ei kai siinä muu auta. AP
Sinun täytyy ymmärtää, että ajat ovat erit. Kaikki mikä laitetaan nettiin, jää nettiin. Nuoret ymmärtävät tämän ja nykyään jokaisen tulee pitää huoli mitä itsestä laitetaan nettiin. Kuka tahansa saattaa päätyä koska tahansa meemiksi tai kuvaasi voidaan käyttää vääriin tarkoituksiin. Kuvia voidaan manipuloida.
Toivottavasti ymmärrät että tässä ongelmana ei ole lapsesi vaan sinun someaddiktio ja harhasi jossa sotket somen ja todellisen elämän. Voisit hakea apua tuohon.
Miksi noi täytyy somessa tehdä? Lähetä kuvat sukulaisille henkilökohtaisesti.
Ymmärrän kaikki pointit ja siksi kuten kerroin, kysyinkin asiasta lapseltani ennakkoon ja hyväksyin kielteisen vastauksen.
Eikö kukaan tunnista sitä äitinä vaillejäämisen tunnetta, kun muut julkaisevat jopa viikoittain lapsistaan kuvia ja minä en voi laittaa tätä yhtä, harkittua kuvaa?
Laita kuva vaikka rippiruusuista ja teksti että lapsi pääsi ripille?
Vierailija kirjoitti:
Kuva olisi kiva siksi, kun siitä näkee millaiseksi lapsi on kasvanut.
Olipas kummallista käytöstä sinulta....
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kaikki pointit ja siksi kuten kerroin, kysyinkin asiasta lapseltani ennakkoon ja hyväksyin kielteisen vastauksen.
Eikö kukaan tunnista sitä äitinä vaillejäämisen tunnetta, kun muut julkaisevat jopa viikoittain lapsistaan kuvia ja minä en voi laittaa tätä yhtä, harkittua kuvaa?
Ootko sä ihan tosissasi? Mistä siis jäät vaille?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeosesti. Luulen että muiden äitien käytöskoodi on se, että eivät edes kysy, vaan tuuttaavat sen postauksen eetteriin itsestäänselvyytenä. AP
Facebookissa kuvat ovat kauppatavaraa. Älä tee sitä lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä ihan tosissasi? Mistä siis jäät vaille?
No sitähän mä tässä juuri kyselen palstan keittiöpsykologeilta! Onko joku muu somessa lasten kuvista pidättyvä äiti kokenut saman ja miksi se tuntuu pahalta?
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnista.
Hämmästyn, miten ajattelemattomasti monet vanhemmat tekevät lupaa kysymättä lastensa elämästä puolijulkista.
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa kuvat ovat kauppatavaraa. Älä tee sitä lapsellesi.
En usko että kuvat olisivat kovin kaupallisia/hyödynnettäviä muuten, mutta kiitos, hyvä pointti. AP
Ei minun äitiyteni ole kiinni siitä, laitanko lasten kuvia nettiin.
Saatan päivittää jotain kuulumisia, mutta en heidän nimillään enkä kuvillaan. YO-juhlan kuvitin kuvalla lakista ja ruusuista, edimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeosesti. Luulen että muiden äitien käytöskoodi on se, että eivät edes kysy, vaan tuuttaavat sen postauksen eetteriin itsestäänselvyytenä. AP
Nykyteinien kuvia ei todellakaan postailla ilman teinien lupia. Ne ovat aika tietoisia oikeuksistaan.
Mutta minun tuntemat teinit postailevat faceen kyllä rippipotrettejaan ihan itsekin - ja aika monen äidit laittavat (teininsä luvalla) sen saman potretin. Teinisi ei ole ihan sujut itsensä kanssa, siltä kuulostaa, ja ikävä että asia on niin. Mikäköhän kasvatuksessasi on mahtanut mennä pieleen? Oli mikä oli, pakottamalla ja painostamalla se ei parane, yritä sen sijaan hyväksyä teinisi ajatukset, olemus ja mielipiteet ihan niin kuin kenen tahansa toisen ihmisen - ei tuomiten, ei ylpeänä, vaan toisena arvokkaana ihmisenä.
Rippikuvat ei oikeesti kiinnosta kuin lapsen mummoa ehkä. Sille voit antaa ihan kopion
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva olisi kiva siksi, kun siitä näkee millaiseksi lapsi on kasvanut.
Eikö ne sukulaiset ja tuttavat näe koskaan lasta? Tuskin heitä sitten kuvatkaan kiinnostaa.
Oikeesti??? Oo nyt jo hiljaa ja jätä lapsesi rauhaan.