AUTTAKAA NOPEESTI MUA PELOTTAA!!
Mul on ny 2 päivän tull kakan mukana verta. Eilen eriksee, äsken siin kakan pinnalla.. oon 14 w. Mul on myös tosi kipee peräaukko kakatessa ja muutenki ja siks epäilen peräpukamii. Veri on kirkkaan punasta. Mutku oon lukenu et jos on kakan pinnalla verta nii on vakavaa. En oo kertonu täst äitille vielä.. joten kerronko ja meenkö lääkäriin vai?
Kommentit (20)
Kerro äidille ja käy lääkärissä. Siten asiat selviää.
Pukamilta vaikuttaa, joten kerro vaan äidillesi, tilaa sulle sitten ajan lääkäriin. Jos olisi vaarallista, sun kakka olis musta verestä ei kirkkaan punainen.
Hae apteekista peräpukavoidetta ja käytä sitä. Ja juo enemmän ja syö kuitua ettei tule ummetusta. Satunnainen kirkas veri ei ole vaarallista.
Luultavasti sulla on haavauma peräaukossa, minkä kova uloste on aiheuttanut. Mutta kerro ihmeessä äidillesi, ei tuossa ole mitään hävettävää.
Tuohon auttaa se, että saisi kakan vähän löysemmäksi esim. ruokavalion ja liikunnan avulla (paljon vettä, kuitupitoista ruokaa, eli kasviksia ja täysjyväviljaa) ja myös peräaukon suihkuttelu lämpimällä vedellä voi helpottaa.
Ei ole vaarallista kun veri on kirkasta. Tulee todennäköisesti ihan vaan siitä kipeästä, ärtyneestä peräaukosta se veri. Voi toki olla pukamiakin, nekään eivät ole vaarallisia ja niitä voi hoitaa itse pukamavoiteella. Voit kuitenkin ihan rauhassa katsella paranisiko itsestään, jos on vaan peräaukko ärtynyt esim. kovasta pyyhkimisestä tai kovasta ulosteesta verille.
Heii kiitos kaikista vastauksista!♥
Taian ny vaa seurailla pari päivää:)
Ja tosiaan on mul sitä ummetustaki vähäsen ollu. Mut tuli heti parempi olo ku luin noita, oon vaa vähä semmone et stressaan turhasta ja ku muutenki koko syksyn ollu kipee nii vähän on hysteerisempi tämmösistki vaivoista.. ja muistan viel et joskus pienempänäki vähä vastaavaa ollu ja menny ohi. Joten ehkä en vielä panikoi;)
Vastakaa lisää ja kiitos vastauksista!!
Ja lääkäriin en kyl heti haluu.. nolottais meina iha sairaasti olla siel ilman housuja..
Ja hei kertokaa ihmeessä viel omii kokemuksii niistä pukamista!!:)
Ei tuo ole vakavaa kun veri on kirkasta ja selvästikin sattuu. Osta vaikka luumuja kaupasta tai vauvojen luumusosepurkkeja. Se helpottaa ummetukseen eikä maksa paljon. Kaikilla on joskus tuollaista ja jos joudut lääkäriin niin ei sitä tarvii hävetä. Se on inhottavaa ja noloa mutta tosi yleistä! Kukaan ei halua mennä näyttämään pyllyään lääkärille mutta joskus on pakko...
Bepanthenia voi laittaa peräaukon suulle, jos haavaumia. Juo lasillinen vettä vaikka joka toinen tunti hereilläolo aikana. Ja kuitupitoinen ruoka. Kaurapuuroa aamulla(illallakin jos maistuu :) ). Ruisleipää ja marjoja. Tsemppiä :) !
apteekista saa itsehoitolääkkeet, ei tarvitse lääkäriin rynnätä. Voit hyvin kertoa äidillesi että epäilet peräpukamia, hänellä on varmasti ollut myös niitä.
Kuitupitoinen ruoka auttaa, puuroa, kasviksia ja leseitä ruokavalioon, sokerit ja liha pois toviksi.
Ei ole hätää.
Scheriproct voide tms auttaa pukamiin ja sitä saa apteekista. On varmaan intiimituotteet-hyllyssä eikä tarvitse reseptiä. Pese aina kun käyt vessassa sillä huono hygienia pahentaa pukamia.
Enemmän kuituja ja vettä: ruisleipää, puuroa, hedelmiä ja kasviksia. Syö vaikka kuivattuja luumuja, niitä käytetään usein ummetukseen. Saat kakan pehmeämmäksi niin ei tule haavoja ja pukamia ponnistellessa. Jos tämä ei auta niin apteekista ilman reseptiä saa ummetuslääkettä kapseleina tai nesteenä mitä voi vaikka sekoittaa uokaan. Jos veri on kirkasta niin se tarkoittaa että se on lähtöisin loppupäästä suolta. Eli juurikin esim. haava pyllyreiän alueella. Ei mitään hätää. Sitten kun veri on tummaa/mustaa niin lääkäriin! Jos nyt on ehdoton ei kertoa äidille niin tee ainakin nuo ylläolevat. Jos ei auta niin kerro edes terkkarille koulussa.
Meiltä voit kysellä nimettömänä kaikkea noloa :) täällä on välillä ihan hulluja ihmisiä mutta kyllä me autetaan jos osataan kun jollain on hätä.
Näitä provoja ei näköjään ihan heti poistellakaan?
en tajua ihmisiä joka sanoo tätä provoksi.
Mut mietin vaa viel sitä et oon lukenu että veri kakassa ois vaarallista jos se on viiruina siinä, niinku mulla..