Vielä potilaa tai vainajan kuljettamisesta
Hiljattain täällä oli pitkästi keskustelua potilaiden kuljettamisesta aina pää edellä ja vainajan jalat edellä, toiset pitivät sen toteutumista hyvin tärkeänä esim sairaalassa. Aiheen herättämät tunteet olivat minusta jänniä koska en ollut ikinä kuullutkaa ko.”säännöstä” sairaanhoitaja aikoinani vaan olen aina kuljettanut potilaista sen mukaan millainen sänky ja tilat ovat olleet, monasti saman matkan aikana molemmin päin. Näin Helsingissä, ehkä jossain maaseudulla uskomus pää edellä kuljettamisesta elää vahvempana, tiedä häntä.
Seuraavaksi jäin kuitenkin ihmettelemään perusteluja, eli vainajan kuljettaminen jalat edellä kerrottiin juontavan juurensa vanhasta uskomuksesta, että siten vainaja ei enää osaisi kotiin. Osaako kukaan selittää miten tällainen tulkinta on tehty? Itse ajattelisin että jalat edellä kuljetettaessa nimenomaan kokoajan näkee reitin (toisin kuin pää edellä) ja silloin ainakin pitäisi osata kulkea samaa reittiä takaisin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajan jalat edellä kuljettaminen liittyy kirkkoon. Haudalle lähdetään jalat edellä, että sydän ja pää ovat viimeisenä kirkossa sisällä.
Harvoin vainaja siunataan kirkossa. En ole koskaan ollut sellaisissa hautajaisissa.
Vainaja siunataan lähes aina kirkossa tai kappelissa, tätä kutsutaan siunaustilaisuudeksi.
Olen ollut kymmenissä hautajaisissa eikä ketään ole siunattu kirkossa. Kaikki on siunattu kappelissa. Siitä tässä oli kyse.
Minä olen ollut useissa hautajaisissa, joissa siunaus on suoritettu kirkossa, Täällä susirajalla kun ei ole hautausmaiden yhteydessä siunauskappeleita kuten ehkä isommissa kaupungeissa on.
Vierailija kirjoitti:
Jo ensimmäisessä harjoittelupaikassa kerrottiin, että vain kylmiöön mennään jalat edellä ja tästä olen itse pitänyt mahdollisuuksien mukaan kiinni.
No ei todellakaan ole noin. Meillä laitetaan aina pää edellä. Jalassa on lappu josta vielä tarkastetaan vainaja ennen kuin otetaan ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajan jalat edellä kuljettaminen liittyy kirkkoon. Haudalle lähdetään jalat edellä, että sydän ja pää ovat viimeisenä kirkossa sisällä.
Harvoin vainaja siunataan kirkossa. En ole koskaan ollut sellaisissa hautajaisissa.
Vainaja siunataan lähes aina kirkossa tai kappelissa, tätä kutsutaan siunaustilaisuudeksi.
Olen ollut kymmenissä hautajaisissa eikä ketään ole siunattu kirkossa. Kaikki on siunattu kappelissa. Siitä tässä oli kyse.
Minä olen ollut useissa hautajaisissa, joissa siunaus on suoritettu kirkossa, Täällä susirajalla kun ei ole hautausmaiden yhteydessä siunauskappeleita kuten ehkä isommissa kaupungeissa on.
No asun kyllä ihan maalla ja kappeli on.
Isot hautajaiset - kirkossa
Pienet hautajaiset - kappelissa
Joskus myös ruuhkan/ varausten mukaan
meillä päin näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä saattoväki edes mahtuisi kappeliin ja sieltäkin arkku kannetaan ulos siten, että pää ja sydän ovat viimeisinä kappelin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo ensimmäisessä harjoittelupaikassa kerrottiin, että vain kylmiöön mennään jalat edellä ja tästä olen itse pitänyt mahdollisuuksien mukaan kiinni.
No ei todellakaan ole noin. Meillä laitetaan aina pää edellä. Jalassa on lappu josta vielä tarkastetaan vainaja ennen kuin otetaan ulos
Olin ehkä liian epätarkka kuvauksessani, pyydän anteeksi, mutta juuri noilla sanoilla sairaanhoitaja minua perehdytti. Itse ymmärsin tämän kielikuvaksi vainajan kuljettamisesta, en tarkaksi ohjeeksi kylmiöön sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Maaseudulla ei ole erikseen kappeleita ja kaupungissa hautausmaa ei mahdu kirkon ympärille.
Voimme päätellä, että suurimmaksi osaksi olet ollut hautajaisissa kaupungissa.
Kysehän ei ole uskomuksesta, vaan kunnioituksesta. Kuten jo aikaisemmin tässä mainittiin, tila huoneessa ratkaisee usein miten elävää henkilöä kuljetetaan huoneesta käytävään. Tarkkailun kannalta todellakin mennään pää edellä, kun huoneesta jatketaan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outoa lukea ketjua jostain sellaisesta, mitä on aina pitänyt itsestäänselvänä. Vainaja todella kuljetetaan jalat edellä, elävää kuljetetaan pää edellä vai onko meillä ambulansseja, joissa potilas on jalat menosuuntaan? Niitä potilaspaareja kuljetettaessa on ihan kätevää, että potilaan kasvot ovat koko ajan näkyvissä eikä kenenkään tarvitse kävellä takaperin vieressä, sama koskee matkaa leikkaussaliin ja sieltä pois. Enpä ole potilaana ikinä miettinyt, että minunko tehtäväni on katsoa, ettei hoitajat epähuomiossa törmää seinään.
Vauvat ovat vaunuissa pää menosuuntaan, vasta rattaissa suunta vaihtuu.
Ei meillä suunta rattaissa vahtunut. 1v lapsi on pieni suureen maailmaan, näkemättä vanhemman kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kymmenissä hautajaisissa, yksissä (omien lasteni hautajaiset) vainajat siunattiin hautausmaan kappelissa (todella kaunis tila), kaikki muut ovat olleet kirkossa.
Maaseudulla hautausmaa ja kirkko ovat vierekkäin, kaupungeissa eivät. Esimerkiksi Hyvinkään hautausmaa ei ole edes Hyvinkään kaupungin rajojen sisäpuolella, vaan Hausjärven puolella (vai onko rajoja vedetty nyttemin uusiksi tuon takia?). Eli on mahdollista, että joku ei "koskaan" ole ollut kirkossa siunaustilaisuudessa, vaan aina kappelissa. Mutta aika harvinaista sellainen on.
Riippuu varmasti paikkakunnasta ja siitä missä esim hautapaikka. Meiän paikkakunnalla on niin kirkko kuin siunauskappeli, molemmissa järjestetään siunaustilaisuuksia.
Vähän asian vierestä mutta potilaasta tulee käytännössä vainaja, ainakin Jorvissa. Ihan sama miten päin kuljetetaan.
Suomessa sairaalasänkyjen säätö (jarru/suunta/vapaa) on sängyn jalkopäässä, operoidaan jalalla. Näin ollen potilasta viedään pää edellä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sairaalasänkyjen säätö (jarru/suunta/vapaa) on sängyn jalkopäässä, operoidaan jalalla. Näin ollen potilasta viedään pää edellä.
P.o. sänkyjen pyörien säätö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työnnän potilassänkyä siten, että potilaan pää on edellä, näen koko ajan potilaan kasvot. Voin siis samalla tarkkailla potilaan tajuntaa, ilmeitä, kasvojen ja huulten väriä jne.
Yleensä elävä ihminen kuljetetaan pää edellä, vainaja jalat edellä. Joillekin vanhemmille potilaille tämä ero on hyvinkin tärkeä.
Tietenkin tilanteen mukaan joustetaan (ahtaat tilat, kääntymismahdollisuudet, potilaan toive jne).
Pyydäpä jotain kollegaasi kuljettamaan sinua joskus sängyllä noin. Huomaat, että ei tunnu kivalta, kun et näe minne ollaan menossa ja törmätäänkö johonkin.
Nojaa, täytyisi olla sen verran luottoa että ei usko törmäilyyn, Mitä sitäpaitsi sängyssä makaava voi asialle tehdä. Kolmanneksi, usein ollaan niin huonossa kunnossa, että ei paljon ulkomaailma kiinnosta ja sen kontrollointi.
Tästä on keskusteltu työpaikalla ja oltu yksimielisiä että potilaalle, siis elossa olevalle ihmiselle on miellyttävämpi tapa jalat edellä jotta näkee menosuunnan. Itsekin olen kokenut sen mukavammaksi kun olen ollut siinä tilanteessa.
En muista että koskaan olisin kiinnittänyt huomiota miten päin vainaja kuljetetaan esim. kylmiöön vaikka sitä on tullut tehtyä useampi kerta :O
Sairaalassa AINA vainaja jalat edellä ja potilas pääedellä. On aivan yhdentekevää onko tilat ahtaat tai kyseessä Peräkylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä hautajaisissa, joissa minä olen ollut, on siunaus aina ollut kappelissa, ei koskaan kirkossa. Useilla eri paikkakunnilla.
Ruotsissa kuljetetaan aina jalat edellä, mukavampi potilaalle nähdä mihin mennään, Suomessa pitää aina muistaa tämä typerä vanha kuljetussääntö ettei kukaan pahoita mieltä.
Ja? Aiemmin kirjoitettiin, että pää on viimeisenä kirkossa. No ei ole kun siunataan kappelissa