Bikinit vs uimapuku tytöllä: Miksi kuohuttaa??
Pian 7-vuotias tyttäreni on toivonut joululahjaksi bikinejä - samanlaiset kuin Niiskuneidillä elokuvassa Muumit Rivieralla..
Kun lähdin bikinejä nettikaupoista etsimään niin huomasin että monien mielestä lasta ei saisi pukea bikineihin.
Kun sitä mietin, niin en kuitenkaan ymmärrä miksi bikinit ovat pahempi juttu kuin kokouimapuku? Kumpikin antaa lapselle signaalin että rinnat tulee peittää, vaikka niitä ei vielä edes ole. Ihan vain uimahousut kaikille, niin tytöille kuin pojille, olisi siihen nähden parempi ratkaisu. Tai olenko nyt jotenkin kieroutunut kun en osaa pitää bikinejä pahana asiana lapsella?
Topatut tms. ovat tietysti asia erikseen, mutta jos nyt puhutaan ihan perus-bikineistä.
No, onneksi oma tyttö tulee pitämään niitä lähinnä omassa rannassa jossa ei toivottavasti ole ketään paheksumassa ;)
Kommentit (18)
Kiitos vastanneille!
Nostan vielä tätä kun huomasin että aloitukseni oli saanut 35 alapeukkua - voisiko joku niin ajatteleva avata vähän mistä ei siis tykätty?
Kai bikinit voi ostaa, mutta ihan pienen ei ole pakko pitää yläosaa, jos nyt itse ei halua ja jos haluaa, niin ei kai se mitään haittaa. Suojaa auringoltakin.
No en mäkään ymmärrä. Periaatteessahan pikkutytölle riittäisi vaan ne uimahousut. Muistan, että mulla oli ihan pienenä, 3-4v, pienet bikinit, mutta en mä sitä yläosaa koskaan käyttänyt, uimahousuja vaan. Mutta ymmärrän, että tyttö tykkää käyttää bikineitä, koska lapset matkii aikuisia ja koska äidillä ja muillakin naisilla on niin tyttö samaistuu heihin. Samalla tavalla lapsi, tyttö tai poika, voi haluta lahjaksi vaikka leikkiporakoneen tai -hellan, koska leikissä matkitaan sitä, mitä äiti ja isä puuhaa: remontoi, laittaa ruokaa, jne.
Ihan käsittämätöntä. Jos tyttö itse tykkää bikineistä, niin mitäs siinä.
Eiköhän se ajatella samalla tavalla lapsen seksualisoimiseksi kun minishortsit esim.
Pojalla ne uimahousut on yksi osa, tytöllä kokouikkari yksi osa. Tottakai ne uimahousut käy myös tytölle, mutta aikoinaan kun bikinit ei ollu niin yleisiä se malli otettiin naisilta ja se sattu olemaan kokouikkari.
Eikös muumeissa ollut sellaiset olkaimettomat rintsikkamallit? Ne eivät ainakaan sovi lapselle, mutta sellainen urheilurintsikoiden mallinen on ihan ok.
Ei ehkä lapsille tuollaisia 😁
Vierailija kirjoitti:
Pian 7-vuotias tyttäreni on toivonut joululahjaksi bikinejä - samanlaiset kuin Niiskuneidillä elokuvassa Muumit Rivieralla..
Kun lähdin bikinejä nettikaupoista etsimään niin huomasin että monien mielestä lasta ei saisi pukea bikineihin.
Kun sitä mietin, niin en kuitenkaan ymmärrä miksi bikinit ovat pahempi juttu kuin kokouimapuku? Kumpikin antaa lapselle signaalin että rinnat tulee peittää, vaikka niitä ei vielä edes ole. Ihan vain uimahousut kaikille, niin tytöille kuin pojille, olisi siihen nähden parempi ratkaisu. Tai olenko nyt jotenkin kieroutunut kun en osaa pitää bikinejä pahana asiana lapsella?
Topatut tms. ovat tietysti asia erikseen, mutta jos nyt puhutaan ihan perus-bikineistä.
No, onneksi oma tyttö tulee pitämään niitä lähinnä omassa rannassa jossa ei toivottavasti ole ketään paheksumassa ;)
Siis mä oon mies ja mikä on topatut bikinit mitä eroa niissä on tavallisiin bikineihin verrattuna
Eikö sukupuolineutraalisuus tarkoita sitä, että lapsi saa itse päättää mitä laittaa päällensä ja millä leluilla leikkii, ilman että aikuinen niihin päätöksiin vaikuttaa ja tuputtaa jotain mikä itseä miellyttää?
Meillä on esikko käyttänyt aina bikinejä, koska on itse niin halunnut pitää. Ikää jo 15v.
Ja käytän itsekin. Jos joku näkee bikinit seksiasuna, on kyllä päässä vikaa ja pahasti, myös näillä paheksujillahan on usein itsellään seksi mielessä päällimmäisenä.
Kuksugaren kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi oma tyttö tulee pitämään niitä lähinnä omassa rannassa jossa ei toivottavasti ole ketään paheksumassa ;)Siis mä oon mies ja mikä on topatut bikinit mitä eroa niissä on tavallisiin bikineihin verrattuna
Toppauksia käytetään sen takia, ettei mitkään yksityiskohdat näkyisi läpi.
Miten jotkut äidit voivat antaa tyttöjen olla rinnat paljaana? Sehän on lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.
Minusta bikinit ovat jotenkin aikuismaisemmat... Vievät huomiota enemmän rintoihin kuin kokouikkari tai pelkät uimahousut, minkä takia en antaisi lapsen käyttää. On aikuisellakin bikinit usein seksikkäämmät kuin sporttinen kokouimapuku. Varhaisteini-iässä ja sitä vanhempana bikinit voivat olla ok. Kokouikkari muutenkin parempi, kun peittää vatsan aluetta eikä ole niin paljastava + suojaa auringolta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta bikinit ovat jotenkin aikuismaisemmat... Vievät huomiota enemmän rintoihin kuin kokouikkari tai pelkät uimahousut, minkä takia en antaisi lapsen käyttää. On aikuisellakin bikinit usein seksikkäämmät kuin sporttinen kokouimapuku. Varhaisteini-iässä ja sitä vanhempana bikinit voivat olla ok. Kokouikkari muutenkin parempi, kun peittää vatsan aluetta eikä ole niin paljastava + suojaa auringolta.
Pelkät uimahousuthan ne vasta vievätkin huomion rintoihin kun niiden peittona ei ole mitään. >:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkät uimahousuthan ne vasta vievätkin huomion rintoihin kun niiden peittona ei ole mitään. >:(
Mihin rintoihin? Ei pienillä lapsilla mitään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin rintoihin? Ei pienillä lapsilla mitään ole.
Kyllä ne ovat mutteivät ole vielä kasvaneet.
Niiskuneiti-tyyliset uikkarit on minusta hassut lapsilla, kun näkemäni mukaan se yläosa on sitten missä tahansa, kun ei pysy siinä nännien päällä. Muuten minusta bikinit juuri on hyvät ja kätevät pikkulapsilla, jotka tarvitsevat vielä apua pukemisen kanssa. Märkä uikkari on ihan kamala puettava ja riisuttava (jos vaikka pitää käydä vessassa). Sporttiset bikinit on paljon helpommat, eikä kokokaan ole niin tarkkaa. Liian iso, haaroista roikkuva, tai vastaavasti liian pieni vakoon menevä uikkari on karsea.
Pääasia, että on uima-asu. Etelässä näkee suomalaisia vanhempia, jotka antavat 2-3 vuotiaiden olla rannalla alasti. Ei ole ollenkaan sopivaa noissa maissa, pitäisi tajuta, kun näkee, miten kaikilla muilla lapsilla on uima-asut. Eikä enää Suomessakaan ole tapana julkisilla rannoilla antaa lasten olla nakuina. Näin se vain on.
Itse olen huomannut kesäisin paljon rannalla ollessani, että ei kyllä oikein kenelläkään tyttölapsella enää ole kokouimapukua. Heilläkin ketkä juuri ja juuri kävelevät, on bikinit.