Osaatko vaihtaa hehkulampun itse?
Luulisi, että kaikki osaavat? Miksi sitten sanotaan, kuin kyseessä olisi taito, jonka vain osa hallitsee. Kysytään nyt pois sitten, kun tuli tästä väittely miehen kanssa.
Kommentit (52)
Uskomatonta mutta totta että näin avuttomia ihmisiä on. Kaikki ei kuulemma osaa autoaankaan tankata, mitä järkeä hankkia autoa jos ei sillä voi edes mihinkään pitemmälle lähteä?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:41"]
Miten voi olla mahdollista, ettei osaa vaihtaa hehkulamppua itse? Hehkulampun vaihtamista ei tarvitse edes oppia, vaan normaaleilla hoksottimilla varustettu ihminen voi päätellä kuinka se tehdään.
[/quote]
Suunnilleen yksi maalikko kuolee joka vuosi sähkön kanssa.
Osaan vaihtaa. Tosin mun kämpällä on yks lamppu jumittunut. Itseni lisäksi kaksi miestä on yrittänyt saada sitä irti.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:41"]Miten voi olla mahdollista, ettei osaa vaihtaa hehkulamppua itse? Hehkulampun vaihtamista ei tarvitse edes oppia, vaan normaaleilla hoksottimilla varustettu ihminen voi päätellä kuinka se tehdään. [/quote] En tiedä kumpaan suuntaan pitäisi kiertää.
[/quote]
eikö tuo kokeilemalla selviä.
Jo lapsena vaihdoin hehkulamppuja ja sulakkeita... Meille jopa ala-asteella opetettiin, miten tunnistaa palaneen sulakkeen. Hehkulampun vaihtaminen taisi tosin olla niin peruskauraa, ettei sitä sentään opetettu.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:34"]
Tuonhan nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että aikuinen ihminen osaa lampun vaihtaa, muttakun ei ole.
Monesti oon saanu ihmetellä kun on ystäväpiirissä naisia jotka eivät tätä taida.
[/quote]
Sähköön jos mihin pätee se että älä tee jos et osaa. Valitetttavasti usein ne tekee, jotka tietävät niin vähän että eivät edes ymmärrä mitä eivät tiedä. Jos ei tullu tulipaloa tai saatu sähköiskua, niin sitten ollaan tyytyväisiä.
Sähköstä ei tarvi tietää kuin yksi asia; Se on sinistä ja sattuu. Tiedä mitä teet tai kärsi seuraukset
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:52"]
Tuonhan nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, että aikuinen ihminen osaa lampun vaihtaa, muttakun ei ole.
Monesti oon saanu ihmetellä kun on ystäväpiirissä naisia jotka eivät tätä taida.
[/quote]
Sähköön jos mihin pätee se että älä tee jos et osaa. Valitetttavasti usein ne tekee, jotka tietävät niin vähän että eivät edes ymmärrä mitä eivät tiedä. Jos ei tullu tulipaloa tai saatu sähköiskua, niin sitten ollaan tyytyväisiä.
[/quote]
Ei siihen lampun vaihtamiseen sähköinsinöörin papereita tarvitse.
Ainakaan muut kuin sähköinsinöörit ;)
Ja juu, olen sähkö diplomi-insinööri ja silti tätä mieltä!
En osaa kaikkia lamppuja vaihtaa. Esimerkiksi auton sumuvalo on pimeänä, koska en vaan saa palanutta lamppua irti.
Komppaan nro 15! Eli toki vaihdan itse, nolottais julmetusti jos en osaisi. Itse myös asennan mm pyykinpesukoneen ja osaan myös itse koneen nukkasihdin yms puhdistaa, huollan ompelukoneen, kokoan huonekalut, kiinnitä taulukoukut ym jne jne. Sulakkeita ei nykyään tarvitse vaihtaa mutta silloin kun tarvi niin osasin senkin, osaan ilmata patteritkin...jotkut kun ei tiedä mitä se ees tarkoittaa. No auton renkaita en vaihda kun autoa ei ole, mutta pyörän kumin osaan paikata ja sen semmoista.
Miksi puhutte kaikesta muusta, autonrenkaiden vaihdosta ja huonekalujen kokoamisesta, kun ketjussa oli kyse siitä osaako vaihtaa hehkulampun? Lampun vaihtohan on ihan sama kuin kierrekorkin avaaminen ja sulkeminen. Jos osaat avata limsapullon, osaat myös vaihtaa lampun. Millainen idiootti pitää olla ettei osaa tehdä ranteella kiertoliikettä? Miten selviätte arkielämässä, kengännauhojen sitominenkin on huomattavasti vaikeampaa? Onko teillä henkilökohtainen avustaja avaamassa purkkeja, pukemassa ja voitelemassa leivän, jos ette selviä toiminnosta jonka 3-vuotias lapsikin osaisi? Voin kuvitella av-mamman istumassa pimeässä avaamaton sidukkapullo kädessä venaamassa miestään kotiin "tulispa se Pentti jo kun on niin kova jano ja pimeäkin jo".
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:15"]
Osaan.
Ei se niin itsestään selvää ole että kaikki osaisi vaihtaa lampun, ei edes ne jotka ovat vaihtanet jo usein. Yksi kaveri sai pahan sähköiskun sulaketta vaihtaessa, ei näköjään osannu, vaikka oli omien puheidensa mukaan vaihtanut kymmeniä kertoa kun vanhassa talossa asui.
t. sähköinsinööri
[/quote]
Mulla on käynyt niin, että katkaisijan asennot olivat nurin päin, ja sain räpsyn, kun valot olivatkin on-asennossa kun luulin olevan off, eli ylhäällä oli off ja alhaalla on, kun laitoin lamppua kiinni vanhanaikaiseen sokeripalasysteemiin. Yleensä ei kai pitäisi tuossa tilanteessa saada, joten muutakin vikaa siinä oli. Osaatko sanoa, mikä vika oli? Kyseessä muuttotilanne uuteen asuntoon.
[/quote]Valaisimesi on viallinen, eikä sen runkoa ole suojamaadoitettu/nollattu. Tuskin työnsit sormea sinne lampun pesän pohjakoskettimeen? Jos saat sähköiskun polttimon kuoresta, tai lampun rungosta, tarkoittaa se sitä, että jännite vuotaa väärään paikkaan, joko huolimattoman kytkennän tai viallisenvalaisimen vuoksi. Näissä tapauksissa oikeanlainen asennus laukaisee sulakkeen/vikavirtasuojan.
Jos ei ole varma katkaisijan asennosta (vaikka useampi katkaisija samaan lamppuun ns. porrasvalo) niin silloin otetaan sulake irti eikä arvailla olisko vaiko eikö.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 08:54"]
Miksi puhutte kaikesta muusta, autonrenkaiden vaihdosta ja huonekalujen kokoamisesta, kun ketjussa oli kyse siitä osaako vaihtaa hehkulampun?
[/quote]
Koska nämä kaikki kuuluvat siihen samaan kategoriaan mitä uusavuton ei osaa nykyään tehdä.
Kerran menin jopa itse (olen siis nainen) erään ystävättäreni luokse vaihtamaan olohuoneeseen poksahtaneen lampun, ettei nyt pimeässä tarvinnut istua kun oma miehensä oli matkoilla :D
Eräälle toiselle henkilölle kävin vaihtamassa keittiön sulakkeen kun oli palanut, että kahvia ei tarvitsisi keittää jo toista kuukautta makkarissa!
Kerran aiemmin olin hälle sulaketta käynyt vaihtamassa ja hakenut kaupasta varasulakkeet ja näytin kuinka ne vaihdetaan mutta ei vaan menny kaaliin (hän siis asuu kerrostalossa kaksiossa ja muutama hassu sulake taulussa ainoastaan ja jokaisen kohdalle on merkitty, että minkä huoneen sulake on).
Löytyy mulla tuttavapiiristä eräs nainenkin jonka mies ei näitä tämmöisiä hommia taida!
Käytiin heillä joskus kahvilla ja heillä oli ikeasta uudet tuolit keittiössä joidenka kokoamiseen tuo mies oli käyttänyt kokonaisen päivän (tuoleja 4) ja kun ystäväni istahti yhdelle niistä niin se lysähti kasaan (ystäväni ei todellakaan ole painava).
Otin sitten asiakseni koota nuo 4 tuolia uudelleen ja käytin myös ne ystäväni miehen kootessa ylijääneet osat ;)
Vaihdan myös autoni renkaat itse ja tämäkös onkin hirveätä monen ystäväni mielestä, varsinkin jos satun vaihtamaan miehenikin autoon samalla!
Eräällekkin ihmettelijälle sanoin, että minusta renkaiden vaihto on ihan mukavaa puuhaa ja kun kerran osaan sen tehdä niin miksi se olisi aina miehen kontolle jätettävä?
Vastaukseksi sain sen, että "Minäpä olenkin hankkinut miehen sitä varten, että minun ei tuollaisia tarvitsisi tehdä ja siksi en sitä myöskään osaa eikä tarvitsekkaan osata!".
Samainen nainen hehkuttelee sillä, että on pistänyt miehensä kuriin tasa-arvon nimissä ja pistää tämän pyykkäämään ja siivoilemaan jne kotona, itse ei kuitenkaan tee yhtään mitään ns "miesten tehtäviä".
Pakko vaan todeta, että meitä on joka junaan :D
[/quote]
Naureskelet täällä sukupuolirooleille eli sille, että renkaanvaihtotaitojasi päivitellään ja ajatellaan, ettei ole naisten hommaa. Itse syyllistyt kuitenkin samaan, kun päivittelet miehen jakkarankokoamiskykyjä. Kaikki miehet eivät ole näissä kasaamisasioissa mitään mestareita, mutta nytpä tiedät sen itsekin.
Haluaisin osata väkertää kaikenlaisia korjaushommia kotona (hehkulampun osaan vaihtaa, en muuta), mutta kun mulla on mies, joka haluaa kokea olevansa hyödyllinen, niin en ehdi edes harjoitella. Hommat on jo tehty siinä vaiheessa, kun otan ne puheeksi.
Inhottaa olla näin avuton. Poika on ainoa, joka neuvoo pyydettäessä, mutta ukko ei koskaan.
Sähköliikkeen myyjä katsoi ihmeissään, kun pyysin sytytintä kahta sarjaan kytkettyä loisteputkea varten. Kuulemma eivät naiset yleensä..
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:25"]
Kerran menin jopa itse (olen siis nainen) erään ystävättäreni luokse vaihtamaan olohuoneeseen poksahtaneen lampun, ettei nyt pimeässä tarvinnut istua kun oma miehensä oli matkoilla :D
Eräälle toiselle henkilölle kävin vaihtamassa keittiön sulakkeen kun oli palanut, että kahvia ei tarvitsisi keittää jo toista kuukautta makkarissa!
Kerran aiemmin olin hälle sulaketta käynyt vaihtamassa ja hakenut kaupasta varasulakkeet ja näytin kuinka ne vaihdetaan mutta ei vaan menny kaaliin (hän siis asuu kerrostalossa kaksiossa ja muutama hassu sulake taulussa ainoastaan ja jokaisen kohdalle on merkitty, että minkä huoneen sulake on).
Löytyy mulla tuttavapiiristä eräs nainenkin jonka mies ei näitä tämmöisiä hommia taida!
Käytiin heillä joskus kahvilla ja heillä oli ikeasta uudet tuolit keittiössä joidenka kokoamiseen tuo mies oli käyttänyt kokonaisen päivän (tuoleja 4) ja kun ystäväni istahti yhdelle niistä niin se lysähti kasaan (ystäväni ei todellakaan ole painava).
Otin sitten asiakseni koota nuo 4 tuolia uudelleen ja käytin myös ne ystäväni miehen kootessa ylijääneet osat ;)
Vaihdan myös autoni renkaat itse ja tämäkös onkin hirveätä monen ystäväni mielestä, varsinkin jos satun vaihtamaan miehenikin autoon samalla!
Eräällekkin ihmettelijälle sanoin, että minusta renkaiden vaihto on ihan mukavaa puuhaa ja kun kerran osaan sen tehdä niin miksi se olisi aina miehen kontolle jätettävä?
Vastaukseksi sain sen, että "Minäpä olenkin hankkinut miehen sitä varten, että minun ei tuollaisia tarvitsisi tehdä ja siksi en sitä myöskään osaa eikä tarvitsekkaan osata!".
Samainen nainen hehkuttelee sillä, että on pistänyt miehensä kuriin tasa-arvon nimissä ja pistää tämän pyykkäämään ja siivoilemaan jne kotona, itse ei kuitenkaan tee yhtään mitään ns "miesten tehtäviä".
Pakko vaan todeta, että meitä on joka junaan :D
[/quote]
Naureskelet täällä sukupuolirooleille eli sille, että renkaanvaihtotaitojasi päivitellään ja ajatellaan, ettei ole naisten hommaa. Itse syyllistyt kuitenkin samaan, kun päivittelet miehen jakkarankokoamiskykyjä. Kaikki miehet eivät ole näissä kasaamisasioissa mitään mestareita, mutta nytpä tiedät sen itsekin.
[/quote]
Minusta ei ole sama asia, että minä naisena osaan vaihtaa esim renkaat autooni mikä jostakin syystä yleensä mielletään miesten hommaksi ja ystäväni mies taasen ei osaa kasata tuolia (jonka mukana tulee ohjeet jossa jokaisen pienimmänkin ruuvin paikka neuvotaan) mikä yleensä myös mielletään miesten hommaksi.
Naureskelen pikemminkin sille, että nykyään ylipäänsä ollaan niin uusavuttomia, että ei näitä kyseisiä asioita osata tehdä.
Ja sitten kun on joku joka osaa myös tehdä jotakin joka yleisesti miellettäisiin vastakkaisen sukupuolen tehtäväksi niin päivitellään asiaa.
Tiedän myös esim ikävän tapauksen lasteni koulusta (ala-aste) jossa tokaluokkalainen poika oli maininnut isänsä ommelleen repussansa olleen reiän josta luokkalaiset innostuivat haukkumaan tämän isää homoksi koska ompeleminen on kuulemma naisten hommaa.
Tuo mies on kuitenkin naimisissa ja hyvin heillä vaikuttaisi menevän eli tuskinpa on homo, äitinsä on vaan tainnut opettaa aikoinaan pojalleen hyvinkin hyödyllisen taidon.
Ja onhan tuo totta, että kaikki eivät voi osata kaikkea, mihinkä me me minkään maailman ammattilaisia enään tarvittaisiin jos kaikki aina osattaisiin tehdä itse.
Jotkut asiat ovat kuitenkin sellaisia, että ei niihin mitään diplomin papereita pitäisi tarvita ymmärtääkseen kuinka ne hoidetaan. Tämä lampun vaihto on yksi hyvin tyypillinen sellainen.
Kompakysymys. Hehkulamppuja ei ole enää
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 07:46"]Osaan vaihtaa, mutta yleensä ongelmana on se, etten yletä.
[/quote]
tän takia emännänjatkeet on olemas.