Palan tunne kurkussa, mistä voi johtua?
Tätä jatkunut nyt viikon, välillä mennyt pois, mutta tullut takaisin. Ei hengitys- tai nielemisvaikeuksia. Ei kipuja. Ei yskää.
Netistä luin, että stressi voi jumauttaa jotkut lihakset mikä sitten aiheuttaa tuon. Mutta ei mulla nyt ole normaalia enempää ollut stressiäkään. Refluksin oireita multa löytyy ja sekin kai voi tuota aiheuttaa. Hammaslääkärissä kävin viimeksi pari viikkoa sitten ja silloin kaikki oli ok. En polta.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:42"]Se on se nielun yläreunassa roikkuva lärpäke, kitakieleke kai nimeltään, joka ottaa kiinni nieluun ja aiheuttaa roskan tunteen. Ei sille voi mitään tehdä.
[/quote]
Miksi se tulee ihan yhtäkkiä :o
Kaksi realistista vaihtoehtoa. Em. stressin tai lihasjännityksen aiheuttama paniikkihäiriön omainen lihaksen kiristyminen (toisinaan on oikein psyykattava itseään saadakseen sen "rauhoittumaan", en tiedä mistä johtuu kun ei ole henkistä syytäkään siihen mutta jos historiaa paniikkihäiriöisenä, voi hyvin olla siitä johtuva). Toinen mikä kannattaa tehdä on kilpirauhasen tutkiminen (verikoe, labralähete). Itse esim. viime viikon reissussa unohdin ottaa kilpirauhaslääkkeet mukaan ja tuntui kurkussa heti. Meni ohi kun otin tyroksiinin palattuani.
Syövän olenkin diagnosoinut jo itselläni.
En ole ikinä kuullutkaan valekuristustaudista. Mistä sellainen voi johtua?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:50"]Syövän olenkin diagnosoinut jo itselläni.
[/quote]
Ei muuta kuin hautapaikkaa valitsemaan :)
Minulla sama. Yskittää jatkuvasti ja on välillä pientä lämpöä. Yhdellä tyttärellä oli ensin. Joku tarttuva pöpö kai se on.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:50"]Syövän olenkin diagnosoinut jo itselläni.
[/quote]
poolopaitojen liiallisesta käytöstä
Mulla oli samaa! Epäiltiin struumaa, tutkittiin mutta ei ollut. Olikin närästystä. Ja siis palan tunne oli niin vahva et esim kaulahuivista tuli välillä oksennusrefleksi kun "kuristi". Lääkäri määräsi kahden viikon kuurin Somacia.
Mua ei kyllä mielestäni ahdista tai stressaa. Viimeiset tentit oli viime viikolla mitä saatoin stressata, mutta en niitäkään normaalia enempää. Ehkä se on sitten se stressi, tai mahahapot kurkussa tai joku pöpö.
Ja en kyllä ikinä ollut kuullut et närästys voi tuntua kurkussa tolmalailla, olin ihan varma et nyt on kurkkusyöpä tai joku. T: 13
Stressi kun menee pahaksi sitä ei enää muuten tunnista kuin fyysisistä oireista. Nimin. kokemusta on
Jos sinulla on kerran refluksioireita, niin on varmaan niitä. Aika yleinen refluksioire.
Millainen äänesi on? Onko käheä, väsyykö helposti, onko äänenkorkeuden muuttaminen tai äänen voimistaminen vaikeaa? Käytätkö paljon ääntäsi (oletko esimerkiksi ammatiltasi opettaja)?
Äänihuulikyhmyt tai muut äänihuulimuutokset ovat yksi vaihtoehto. Ehdotan ajan varaamista korva-, nenä- ja kurkkutautien tai foniatrian erikoislääkärille mikäli mahdollista.
T. puheterapeutti
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:06"]Millainen äänesi on? Onko käheä, väsyykö helposti, onko äänenkorkeuden muuttaminen tai äänen voimistaminen vaikeaa? Käytätkö paljon ääntäsi (oletko esimerkiksi ammatiltasi opettaja)?
Äänihuulikyhmyt tai muut äänihuulimuutokset ovat yksi vaihtoehto. Ehdotan ajan varaamista korva-, nenä- ja kurkkutautien tai foniatrian erikoislääkärille mikäli mahdollista.
T. puheterapeutti
[/quote]
Ääni on ihan normaali :) olen opiskelija, eli ei tule työssä puhuttua paljon.
Se on se nielun yläreunassa roikkuva lärpäke, kitakieleke kai nimeltään, joka ottaa kiinni nieluun ja aiheuttaa roskan tunteen. Ei sille voi mitään tehdä.