Lisämunuaisten uupumus?
Onko sinulla? Kävin juuri kortisoli-testeissä ja tuloksia odotellessa olisi mukava saada vertaistukea...
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:13"]Onko sinulla? Kävin juuri kortisoli-testeissä ja tuloksia odotellessa olisi mukava saada vertaistukea...
[/quote]
Tekeekö julkinen puoli niitä? Kun tuo vaivahan on hiukan kiistanalainen.
[/quote]Kyllä, julkisella kävin. Kuinka niin kiistanalainen? Tämä on ihan uusi juttu minulle. Kilpirauhasen vajaatoiminta minulla on johon se kuulemma voi liittyä. AP
Kyllä Korsol- testin saa melko helpostikin julkisella puolella. On siis verikoe. Minulla oli ap kortisoli arvot sahalaitaa kun pitäisi olla tasainen laskusuhdanne päivän aikana. Välillä siis liian korkea ja välillä liian matala. Sain sen kuntoon lisämunuaisia tukevilla hoidoilla ja oikealla kilpirauhaslääkityksellä. Onhan sulla tiedossa miten voit hoitaa lisämunuaisia ruokavaliolla ja lisäravinteilla?
Niin olen siis käsittänyt ettei koululääketiede myönnä moista asiaa kuin lisämunuaisten uupumus. Kakkonen tässä.Mistä lie päähäni saanutkin. Mitä oireita sulla oli? Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta myös.
Addisonin tauti/kriisi (lisämunuaisen vajaatoiminta) on ihan tunnistettu sairaus mutta on totta, että lisämunuaisen uupumukseen eivät usko kaikki lääkärit. Viitearvojen sisään mahtuu jo paljon heikentyneestä kortisolin tuotannosta kärsiviä. Kortisoli arvojen heittelehtiminen tuntuu melko nopeaan jo ihmisen olossa, vaikka arvot olisivatkin viitteissä. t: 4
Mikähän tuohon mahtaisi olla hoito ja onko se eli ikäinen? Luin jostain että kortisolihoitoon voi tulla riippuvuus. Onko kenelläkään tietoa. Mulla on myöskin vajaatoiminta ja aika hyvin menee tyroksiinilla, mutta olen ehkä vieläkin ärtyneempi ja väsyneempi kuin pitäisi olla.
Hoito on kortisonihoito ja jos on kyse lisämunuaisen vajaatoiminnasta niin hoito on elinikäinen mutta uupumuksessa se voi olla väliaikainen. Ja on totta, että kortisonohoitoon kehittyy riippuvuus, koska oma lisämunuainen lopettaa kortisonin tuottamisen eli supressoituu, kun se tulee purkista. Kuten tapahtuu myös kilpirauhasen lääkityksen kohdalla. Se lisämunuainen voi sitten alkaa sitä kortisonia taas tuottamaan, jos vaivaa on saatu hoidettu esim. juuri ruokavaliolla, stressin poistamisella ja oikeilla lisäravinteilla ja lääkitystä voidaan purkaa. t: 4+7
Multa otettiin julkisella vain aamuarvo verikokeena. Ei sitä, miten arvo vaihtelee päivän mittaan.
/ ei ap
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:44"]
Multa otettiin julkisella vain aamuarvo verikokeena. Ei sitä, miten arvo vaihtelee päivän mittaan.
/ ei ap
[/quote]
Julkiselta saa vain verikokeen, funktionaaliselta lääkäriltä sylkitestin, jossa näkyy arvojen vaihtelu päivän aikana. t: 4+7+9
Kiitos vastauksista! Tämä on tosiaan minulle uusi juttu, sen tiedän mitä netistä katselin.
Oireita vaikka millä mitalla joista pahimpia järjetön väsymys, pää ikäänkuin sumussa, räjähtelen tosi pienistä asioista ja sitten jälkeenpäin murehdin ja itken kuinka huono ihminen olen..ei olisi taas tarvinnut valittaa ja äksyillä..Surumielinen olen kaiken aikaa vaikka oikeasti asiat ovat ihan hyvin. Siinä muutamia mainitakseni.
Mitä oireita muilla on? AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:57"]Kiitos vastauksista! Tämä on tosiaan minulle uusi juttu, sen tiedän mitä netistä katselin.
Oireita vaikka millä mitalla joista pahimpia järjetön väsymys, pää ikäänkuin sumussa, räjähtelen tosi pienistä asioista ja sitten jälkeenpäin murehdin ja itken kuinka huono ihminen olen..ei olisi taas tarvinnut valittaa ja äksyillä..Surumielinen olen kaiken aikaa vaikka oikeasti asiat ovat ihan hyvin. Siinä muutamia mainitakseni.
[/quote]
ovatko kilpirauhasarvosi kunnossa? Itselläni ärtymykseem auttoi se paljon parjattu masennuslääke.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:57"]
Kiitos vastauksista! Tämä on tosiaan minulle uusi juttu, sen tiedän mitä netistä katselin. Oireita vaikka millä mitalla joista pahimpia järjetön väsymys, pää ikäänkuin sumussa, räjähtelen tosi pienistä asioista ja sitten jälkeenpäin murehdin ja itken kuinka huono ihminen olen..ei olisi taas tarvinnut valittaa ja äksyillä..Surumielinen olen kaiken aikaa vaikka oikeasti asiat ovat ihan hyvin. Siinä muutamia mainitakseni. Mitä oireita muilla on? AP
[/quote]
Sun oireet voivat johtua myös liian pienestä/isosta kilpirauhaslääkityksestä! Tai Thyroxin ei toimi kunnolla eli T3 on matala vaikka T4 arvo olisikin hyvä. Nämä yhdessä kyllä liittyvät monesti tuohon lisämunuaisen uupumukseen, sitä ei vain julkisella monesti ymmärretä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:57"]Kiitos vastauksista! Tämä on tosiaan minulle uusi juttu, sen tiedän mitä netistä katselin.
[/quote]
ovatko kilpirauhasarvosi kunnossa? Itselläni ärtymykseem auttoi se paljon parjattu masennuslääke.
[/quote]Kyllä ovat. Masennuslääkkeitä söin joskus ennen kuin kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin. En haluaisi syödä niitä enää. Onko sinulla myös kilpparin vajaatoiminta? AP
Miten lisämunuaisen toimintaa tuetaan ruokavaliolla?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:57"]Kiitos vastauksista! Tämä on tosiaan minulle uusi juttu, sen tiedän mitä netistä katselin.
[/quote]
[/quote]Kyllä ovat. Masennuslääkkeitä söin joskus ennen kuin kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin. En haluaisi syödä niitä enää. Onko sinulla myös kilpparin vajaatoiminta? AP
[/quote]
juu minulla on kilp.lääkitys. joskus on väsymyskausia mutra tämän syksyn olen ollut aika pirteä. Pitkä vapaa töistä on ehkä auttanut. Ärtymykseen ja pakko-ajatuksiin syön masennuslääkettä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:06"]
[/quote]
C-vitamiinia reilusti. Merisuolavettä on hyvä juoda muutama lasi päivässä. Sanotaan, että se ikään kuin huuhtelee lisämunuaisia. Ei kovin paljon kofeiinia. Laadukasta terveellistä ruokaa, ravinnerikasta. Paljon iloa, rentoutumista ja naurua. Ikävien ja stressaavien asioiden välttämistä. Nyt tuli muutakin kuin ruokavaliota, mutta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:06"]
[/quote]
C-vitamiinia reilusti. Merisuolavettä on hyvä juoda muutama lasi päivässä. Sanotaan, että se ikään kuin huuhtelee lisämunuaisia. Ei kovin paljon kofeiinia. Laadukasta terveellistä ruokaa, ravinnerikasta. Paljon iloa, rentoutumista ja naurua. Ikävien ja stressaavien asioiden välttämistä. Nyt tuli muutakin kuin ruokavaliota, mutta kuitenkin.
[/quote]
Voisi vielä lisätä, että myös B-vitamiinien saanti on tärkeää yhdessä C-vitamiini kanssa, lakritsinjuuri tee pidentää kortisolin puoliintumis aikaa (vältä juomasta liikaa jos verenpaine on korkea) eli sitä kannattaa juoda pari kertaa päivässä, greippimehu lisää kortisolia ja alkoholia tulee välttää. Stressin minimointi on todellakin ensiarvoisen tärkeää.
Minun lääkärini oli sitä mieltä, että mitään lisämunuaisen uupumusta ei ole olemassakaan, vaan se on muotidiagnoosi.. Okei.
mulla kortisoliarvot o yli 700 kahdesti mitattu. Ei tutkita, sanoivat etttä stressiä. Sanoivat että mene pois sinua ei auteta. Kummasti stressi alentaa sekä kohottaa arvoja.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:13"]Onko sinulla? Kävin juuri kortisoli-testeissä ja tuloksia odotellessa olisi mukava saada vertaistukea...
[/quote]
Tekeekö julkinen puoli niitä? Kun tuo vaivahan on hiukan kiistanalainen.