Oletteko olleet tyytyväisiä Oura-älysormukseen?
Kommentit (51)
Minulle on ollut hyödyllinen.
Aktiivisuuden seuranta on minulle sellainen kiva bonus, voihan sillä vertailla miten eri kuukausina säät ja sairastelut vaikuttaa toteutuneeseen liikkumiseen.
Minulle se tärkein ominaisuus on kuitenkin unen ja palautumisen seuranta. Meillä on pieniä lapsia, yöheräilyä ja kaikenlaista ruuhkavuosistressiä. Minulla on yleensä aamuisin sellainen olo kuin minut olisi piesty. Sormuksen tietoja vilkaisemalla näen olenko sairas, nukkunut huonosti, palautunut huonosti vai onko kyseessä ”vain” esim. PMS. Tieto auttaa minua päättämään, voinko lähteä illalla lenkille. Aina kun voin, se saa minut voimaan paremmin seuraavana päivänä.
Minulla sormuksen käyttö on auttanut priorisoimaan nukkumista. Tulee mentyä sänkyyn ajoissa oman ajan kustannuksellakin, kun myöhäinen nukkumaanmenoaika näkyy aamulla väsyneenä herätessä ruudulla. Myös miehelle on helppo tarvittaessa perustella, että menette NYT lasten kanssa ulos puoleksi tunniksi ja minä nukun, koska nukuin yöllä 4 h 15 min.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi tyytyväinen. Seuraan sillä unta ja liikkumista ja naisena myös kuukautiskiertoa ja siten se toimii myös ehkäisyvälineenä.
Hieman harmittaa kun pinta kuluu, mutta myös akku on jossain vaiheessa finaalissa, joten ei tämä ikuinen ole. Nyt kestää vielä yhdellä latauksella 3 päivää. Ei alussakaan kestänyt 7 luvattua päivää.
Huh huh ei todellakaan kannattaisi käyttää sormusta ehkäisy välineenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi tyytyväinen. Seuraan sillä unta ja liikkumista ja naisena myös kuukautiskiertoa ja siten se toimii myös ehkäisyvälineenä.
Hieman harmittaa kun pinta kuluu, mutta myös akku on jossain vaiheessa finaalissa, joten ei tämä ikuinen ole. Nyt kestää vielä yhdellä latauksella 3 päivää. Ei alussakaan kestänyt 7 luvattua päivää.
Eihän tuon tyyppisiä menetelmiä käytä muut kuin ne, joille lapsen saanti on periaatteessa mahdollisuus (kuten ne, joilla jo lapsia mutta ei halua sisarusta ihan vielä).
Sormuksen tiedoista näkee kyllä selvästi missä kohtaa kiertoa mennään. On mulle ollut kiva apu ennustamaan pahimpien pms-oireiden alkua ja loppumista. -eri
Vierailija kirjoitti:
Mä sain takuussa uuden kun akku sanoi 3v kohdalla sopimuksensa irti.
Mulla on ollut Oura siitä asti kun tätä nykyistä mallia sai ja olen siihen tosi tyytyväinen. Parasta Ourassa on akunkesto ja se, että sormus kulkee arjessa helposti mukana eikä ole yhtä kolho kuin älykellot. Se mittaa kohtuuhyvin askeleita ja arkiaktiivisuutta, ja tosi hyvin unta, sykettä, sykevälivaihtelua ja lämpötilaa. Sillä voi ennustaa kuukautiset, sairastumisen ja kuten joku yllä kirjoittikin, ajoittaa tiukat treenit ja palautumisen oikein. Kätevää on myös nähdä ihan kirjaimellisesti esim. parin alkoholiannoksen tai liian suuren aterian vaikutus unen laatuun.
Sykemittaria treenin tehon arvioimisessa Oura ei korvaa, ja mulla onkin aktiivitreenausta varten erikseen urheilukello. Kunto/terveysliikkuja ei sellaista välttämättä tarvitse, mutta itselleni se on tärkeä.
Lämmin suositukseni Ouralle siis!
Olen ollut tyytyväinen, seuraan lähinnä sykevälivaihtelua ja leposykettä. Lämpötilasta näkee kuukautiskierron vaiheet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva lelu. Mitään hyötyähän siitä ei sinänsä ole. Kyllä sinä itsekin tiedät miten hyvin nukuit viime yönä.
Aktiivisuusranneketta se ei korvaa koska ainoa hyvä juttu ourassa on unenseuranta. Joten suosittelen fitbitin ostamista ouran sijaan. Siinä on suunnilleen yhtä hyvä unenseuranta kuin ourassa ja se pystyy myös muuhun.
Iso miinus biohakkereille ouran suosittelemisesta. Kyllä huomaa että ovat lahjottuja.
En tykkää käyttää kelloja, enkä tarvitse aktiivisuuden seurantaa niin paljon, että se olisi näkyvillä koko ajan. Miksi ouran suosittelijat olisivat lahjottuja? Oletko sinä fitbitin lahjoma?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut Oura siitä asti kun tätä nykyistä mallia sai ja olen siihen tosi tyytyväinen. Parasta Ourassa on akunkesto ja se, että sormus kulkee arjessa helposti mukana eikä ole yhtä kolho kuin älykellot. Se mittaa kohtuuhyvin askeleita ja arkiaktiivisuutta, ja tosi hyvin unta, sykettä, sykevälivaihtelua ja lämpötilaa. Sillä voi ennustaa kuukautiset, sairastumisen ja kuten joku yllä kirjoittikin, ajoittaa tiukat treenit ja palautumisen oikein. Kätevää on myös nähdä ihan kirjaimellisesti esim. parin alkoholiannoksen tai liian suuren aterian vaikutus unen laatuun.
Sykemittaria treenin tehon arvioimisessa Oura ei korvaa, ja mulla onkin aktiivitreenausta varten erikseen urheilukello. Kunto/terveysliikkuja ei sellaista välttämättä tarvitse, mutta itselleni se on tärkeä.
Lämmin suositukseni Ouralle siis!
Tää oli siis se oulusta kirjoitettu mainosteksti jos jollekin jäi epäselväksi.
Suosittelen toisen laitteen hankkimista koska tuollaista harrastavat.
T. Ouran käyttäjä minäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva lelu. Mitään hyötyähän siitä ei sinänsä ole. Kyllä sinä itsekin tiedät miten hyvin nukuit viime yönä.
Aktiivisuusranneketta se ei korvaa koska ainoa hyvä juttu ourassa on unenseuranta. Joten suosittelen fitbitin ostamista ouran sijaan. Siinä on suunnilleen yhtä hyvä unenseuranta kuin ourassa ja se pystyy myös muuhun.
Iso miinus biohakkereille ouran suosittelemisesta. Kyllä huomaa että ovat lahjottuja.
En tykkää käyttää kelloja, enkä tarvitse aktiivisuuden seurantaa niin paljon, että se olisi näkyvillä koko ajan. Miksi ouran suosittelijat olisivat lahjottuja? Oletko sinä fitbitin lahjoma?
Koska suosittelevat ouraa vaikka parempaa on tarjolla.
Tuskin fitbitillä on suomenkielistä sometiimiä mutta tarkasta nyt varmuuden vuoksi mun jutut muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Naisen kuukautiskierto on hyvin ennustettava kun sen oppii tuntemaan. Mutta itselläsi ei ilmeisesti ole siitä minkäänlaista hajua? Tällaista luonnollista ehkäisymenetelmää käyttää ne ihmiset, ketkä eivät halua mitään ylimääräisiä hormoneista elimistöönsä. Toiset mittaa hankalasti aamulämpöjä ja kierron päiviä. Oura tekee tämän kaiken naisen puolesta.
Heh, jopas on ihmeellistä, että jos on tyytyväinen johonkin asiaan, niin heti on mukamaste mainostamassa sitä. Mulle on ihan yksi lysti uskooko joku mun puheita. Tuskin teillä edes olisi varaa ostaa Ouraa.
Olen erittäin tyytyväinen ouran. Siitä näkee tosi hyvin elimistön voinnin. Unet, liikkumisen määrän suhteessa vointiin, palautumisen, sykkeen, kuukautiskierron eri vaiheet ja pitkän ajan trendit ovat mielenkiintoisia myös. Asia mihin olen vähiten tyytyväinen on sormuksen pinnoitus, se on kulunut rumaksi tummassa versiossa. Akku kestää hyvin, mutta ei ilmoita tyhjenemistään, vaikka minulla on ilmoitukset päällä. Joten välillä en saa yölukemia ja se harmittaa. Lisäksi yön latautuminen kännykkään on hirveän hidas.
Ja myös miksi ihmeessä oura tarvitsee kännykän sijainnin?
Itsekin mietin aikoinaan aktiivisuusrannekkeen ja Ouran välillä ja valitsin Ouran. Sormus on itselleni sopivampi, koska en osaa pitää ranteessa mitään ja häiritsisi kun siinä näkyisi asioita koko ajan. Ouran tiedot näkyy vain kun avaa sovelluksen kännykässä, joten voi itse valita kuinka paljon haluaa tietoja tutkailla.
Alussa hullaannuin Ouran tarjoamaan dataan, mutta nyt olen aika tasapainossa. Katson sillä unet ja valmiuden ja liikun sen mukaan ja lepään jos tarvitsee. Olen hämmästynyt kuinka paljon unen laatuun vaikuttaa yksikin alkoholijuoma ja syödyn ruuan laatu. Liian myöhäinen sauna on itselleni huono juttu. Sormus kannustaa hyviin elämäntapoihin, pienikin 15 minuutin kevyt jooga ja meditointi näkyy kropan voinnissa.
Äh, ihan väsynyt juttu, muutama viikko jep. En enää käytä.
Niin muuten, hommasin itse Ouran kesäloman alussa. Muutaman viikon käytön jälkeen ajattelin vähän, että nythän tämä on nähty, tein sormuksen ehdottamat aikaistukset nukkumiseen ja valmiuslukemat oli joka päivä jotain 85/100 tai parempiakin. Tuli olo, että eihän tässä enää ole parannettavaa ja seuraaminen kävi vähän tylsäksi.
No, onneksi jatkoin. Kun lomat loppui, keskimääräiset yöunet ovat minulla lyhentyneet jo yli tunnilla. Jokainen kuukausi ollut tähän mennessä edellistä huonompi. Flunssia, työkiireitä, lasten sairasteluja ja yskää, yöheräilyä, väsymystä. Oma tavoitteellinen liikunta on hävinnyt samalla.
Kun näin nuo unen keskiarvot, tei päätöksen mennä iltaisin sänkyyn heti kun lapsetkin siellä ovat. Ei katsota enää sitä yhtäkään sarjan jaksoa aikuisten kesken iltaisin, ja olo parani nopeasti. Se tunnin viive nukkumaanmenossa vei minulta riittävän levon ja liikunnan, vaikka tuntui niin tärkeltä ja ansaitulta.
Juuri nuo pidemmän aikavälin tilastot on minusta parasta. Jos näkyy muutoksia, voi sitten etsiä elämästään syitä ja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Niin muuten, hommasin itse Ouran kesäloman alussa. Muutaman viikon käytön jälkeen ajattelin vähän, että nythän tämä on nähty, tein sormuksen ehdottamat aikaistukset nukkumiseen ja valmiuslukemat oli joka päivä jotain 85/100 tai parempiakin. Tuli olo, että eihän tässä enää ole parannettavaa ja seuraaminen kävi vähän tylsäksi.
No, onneksi jatkoin. Kun lomat loppui, keskimääräiset yöunet ovat minulla lyhentyneet jo yli tunnilla. Jokainen kuukausi ollut tähän mennessä edellistä huonompi. Flunssia, työkiireitä, lasten sairasteluja ja yskää, yöheräilyä, väsymystä. Oma tavoitteellinen liikunta on hävinnyt samalla.
Kun näin nuo unen keskiarvot, tei päätöksen mennä iltaisin sänkyyn heti kun lapsetkin siellä ovat. Ei katsota enää sitä yhtäkään sarjan jaksoa aikuisten kesken iltaisin, ja olo parani nopeasti. Se tunnin viive nukkumaanmenossa vei minulta riittävän levon ja liikunnan, vaikka tuntui niin tärkeltä ja ansaitulta.
Juuri nuo pidemmän aikavälin tilastot on minusta parasta. Jos näkyy muutoksia, voi sitten etsiä elämästään syitä ja ratkaisuja.
Sama homma, olen todennut, että pitkän aikavälin seuraaminen antaa vinkkejä mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Menen itse myös ajoissa nukkumaan, mutta joskus viikonloppuisin tekee mieli valvoa pidempään ja juoda vaikka pari alkoholijuomaa. Se kyllä näkyy heti Ouran lukemissa. Jos näitä iltoja olisi useammin, niin se näkyy myös olossa ja ulkonäössä. Ouran myötä olen ymmärtänyt tarpeellisen levon merkityksen hyvinvoinnille. Olen helposti sellainen ihminen joka luulee, että töitä voi paiskia mieli määrin ja unista voi nipistää. Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuon tyyppisiä menetelmiä käytä muut kuin ne, joille lapsen saanti on periaatteessa mahdollisuus (kuten ne, joilla jo lapsia mutta ei halua sisarusta ihan vielä).
Sormuksen tiedoista näkee kyllä selvästi missä kohtaa kiertoa mennään. On mulle ollut kiva apu ennustamaan pahimpien pms-oireiden alkua ja loppumista. -eri
Minä olen myös tykännyt, kun pystyn kehon lämpötiloja seuraamalla ennakoimaan kuukautiskiertoa ja tiedän epäsäännöllisestä kierrosta huolimatta päivälleen, milloin kuukautiset alkavat. Toki tämän voisi tehdä myös kuumemittarilla, mutta Oura tekee sen puolestani.
Valmiuslukeman seuraaminen on myös saanut vähentämään alkoholin käyttöä, vaikka se ei ole ollut ongelma aiemminkaan. Jo yksi alkoholiannos heikentää minulla unenlaatua huomattavasti ja ymmärrän miksi olen väsynyt, vaikka määrällisesti olisin nukkunut tarpeellisen tuntimäärän. Myös nukkumaan tulee mentyä nykyään aikaisemmin jopa viikonloppuna, kun olen huomannut, että syvän unen vaihe on minulla tiettyyn aikaan yöstä ja nukun paremmin klo 23-07 kuin klo 01-09, vaikka unen määrä tunneissa olisi sama ja "luontaiseen" yökukkujan rytmiini jälkimmäinen unirytmi olisi luontevampi, ja siihen se meinaa lomalla aina lipsuakin.
Kai näitä samoja asioita pystyisi seuraamaan aktiivisuusrannekkeellakin, mutta mieluummin pidän esim. suihkussa ja nukkuessa sormusta kuin ranneketta.
Tuli mieleen vielä, minulla on Ouran käyttö lisännyt erityisesti lyhyitä liikuntakertoja, eli tulee lähdettyä juoksemaan edes vaikka 10 minuutiksi vaikka ei ehtisi kunnon lenkkiä.
Huomasin nimittäin nopeasti, että jos en harrasta mitään raskaampaa liikuntaa sellaisena päivänä kun olisi kunnon puolesta mahdollista (koska on mennyt töissä myöhään/lasten kanssa härdelliä/muuta) menen lähes aina normaalia myöhempään nukkumaan. Olen levoton, en koe itseäni uniseksi. Seurauksena nukun huonosti, ja seuraavana päivänä olenkin levoton, kireä ja ärtyisä.
Tulkitsin ennen tuollaisen olon niin, että en ole ihan kunnossa ja vältin raskasta liikuntaa. Sormuksen avulla näen, että mitään ”vikaa” ei ole ja voin liikkua. Tämä muutos on parantanut mielialaani paljonkin.
Tämän varmaan tekee muutkin älyrannekkeet, mutta minulla on tämä sormus toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä sormuksessa lediä jonka saisi vilkuttamaan punaista kun ne pms-oireet on päällä?
Sen jälkeen kun kännykät ylestyivät, kellojen myynti varmasti väheni..Miksi pitää kelloa ranteessa, jos kännykästä (ei tarvitse olla älypuhelin edes) voi katsoa paljon kello on?