Onko typerää opiskella siivoojaksi?
Kommentit (25)
Mun täti opiskeli siivoojaks. Tekee lähinnä yötyötä, siivoaa huoltoasemia ja kapakkoja. Käsittääkseni tienaa ihan hyvin, juurikin tuon yötyön takia :) Ja töitä riittää.
Tarpeellinen ammatti ja töitäkin löytyy varsinkin ahkeralle, mutta fyysisesti kuormittavaa (terveysongelmia tulee monelle) ja huono palkka.
En ole opiskellut, mutta mielestäni on erinomaisen harmillista, kun oletetaan, että ammattitaitoista siivoamista voi tehdä kuka vain, missä ja milloin vain. - Ei muuten voi, enkä puhu tätä "vain" omasta puolestani.
On typerää. Opetella kolme vuotta heiluttamaan moppia. Armeijassa tämä opittiin 15 mintuutissa. Ja puhdastat tuli tai itkettiin ja puhdasta tuli.
Ei ole typerää päinvastoin. Saa tiedot aineista, lattiamateriaaleista, koneista ym.
Itsekkin olen miettinyt siivoojan koulutusta, mutta kun olen katsonut avoimia työpaikkoja niin monessa pitäisi olla auto ja ajokortti. Itselläni ei ole kumpaakaan. Onkohan työ miten paljon paikasta toiseen menoa? Mietin vaan että haluaako kukaan palkata ajotaidotonta ollenkaan.
Ei tietenkään. Sitä paitsi, jos älyä ja tahtoa riittää, tie esimiespestiin on taattu. Ja sitä kautta hyviin ansioihin ja menestykseen.
Siskoni luki laitoshuoltajaksi. Työ on mukavaa ja itsenäistä.
Kolme vuotta? Näyttömuotoisenahan nuo aikuiskoulutuksena suoritetaan ja sitten kun näytöt läpi niin koulu päättyy. Itse vaihdoin ammattia eikä siis minkäänlaista alan kokemusta. Taisi mennä hieman alle 10 kuukautta minulla ja muutama suoritti nopeammin kun saivat eri paikoissa näyttömahdollisuudet nopeammin. Paljon riippui siitä miten arvioijat saatiin aina järjestettyä. Osalla meni hieman yli vuosikin kun valmistuminen sattui sitten hankalaan aikaan ja työpaikalla arvioijat lomailivat.
Täälläpäin ei ainakaan pääse sairaaloihin töihin jos ei ole laikkarin tutkintoa suorittanut. Sairaaloissa monesti parempi palkka joten siksikin kannattaa suorittaa.
On järkevää hankkia ammatti ja käydä koulu loppuun kunnolla. Sitä todistusta kukaan ei sulta voi pois ottaa ja saat todennäköisemmin vakaamman työpaikan. Ja kun saat rahaa, sulle avautuu myös mahdollisuuksi opiskella jotain muuta, mikäli siivoojan työ tuntuu pidemmän päälle liian raskaalta. Fyysistä työtähän se on, joten kannattaa jo hyvissä ajoin alkaa pitää huolta eritysesti selästä ja muutoinkin terveydestä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:08"]
Itsekkin olen miettinyt siivoojan koulutusta, mutta kun olen katsonut avoimia työpaikkoja niin monessa pitäisi olla auto ja ajokortti. Itselläni ei ole kumpaakaan. Onkohan työ miten paljon paikasta toiseen menoa? Mietin vaan että haluaako kukaan palkata ajotaidotonta ollenkaan.
[/quote]
Yksityiset etenkin haluavat sellaisen jolla vähintään ajokortti ja mieluiten autokin käytössä. Kaupungille ei mikään edellytys yleensä koska monesti työ yhdessä ja samassa paikassa tai sitten tippipaikat lähellä.
Laitoshuoltajan työ sairaalassa on mukavaa ja palkkakin ok.
Saa enemmän palkkaa siivouksesta, kun on suorittanut siivouksen opinnot.
Kuinka ketään voi kiinnostaa oikein opetella vessojen jynssäystä minimipalkalla? Huh huh. (Jep siivojat tekevät tärkeää työtä, en kiellä sitä)
Uskon, että koulutuksen myötä myös ammatin arvostus voi nousta. Ehdottomasti kannattaa, kysele vaikka oppisopimusta, sillä saa parhaat taidot!
Arvostan siivoojia eniten maailmassa. Ei todellakaan ole typerää, jos vain fysiikka kestää.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:04"]
On typerää. Opetella kolme vuotta heiluttamaan moppia. Armeijassa tämä opittiin 15 mintuutissa. Ja puhdastat tuli tai itkettiin ja puhdasta tuli.
[/quote]
Opit varmaan tuossa 15 minuutissa myös kaiken pintamateriaaleista ja eri puhdistusaineista
"Kuinka ketään voi kiinnostaa oikein opetella vessojen jynssäystä minimipalkalla? Huh huh. (Jep siivojat tekevät tärkeää työtä, en kiellä sitä)" - Onkohan sinulla "hieman" yksinkertainen kuva siivojien tehtävistä ja toimenkuvista?
Ei tietenkään. Töitä myös riittää.