Lapsella (5 v.) kihomatoja n. puolen vuoden välein. Kohtalotovereita?
Lähinnä vertaistukea olen täältä hakemassa. Lapsellani on ollut kihomatoja n. 5 kertaa ja tänään taas löysin madon. Välissä on aina noin puoli vuotta eli siitä päätellen kyseessä on aina uusi tartunta. Hygieniasta pidämme huolta ja matojen takia käsienpesu on jopa hysteeristä välillä. Aina tartunnan huomattuani otamme koko perhe lääkkeet ja teemme perusteellisen siivouksen. Alussa pesin kaiken legoja ja muita leluja myöten, mutta sittemmin olen vain vaihtanut lakanat/pyyhkeet/vaatteet ym. ja tehnyt suursiivouksen, mutta en ole leluja enää alkanut saunottamaan tai pesemään. Kuitenkaan ihan kaikkea talossa olevaa ei ole mahdollista pestä ja niitä munia voi olla missä vaan.
Ihmettelen vaan sitä, että mistä lapseni saa tartunnan kerta toisensa jälkeen, koska esim. päiväkodissa tuntuu olevan ainoa vaivasta kärsivä lapsi. Ainakaan muut eivät ole ilmoittautuneet. Voiko kihomatotartunnalle olla joku alttius, jolloin jotkut saavat sen helpommin kuin toiset?
t. totaalisen kyllästynyt
Kommentit (38)
Käsittääkseni käsidesi ei matoihin tehoa, vaan ainoastaan pesu vedellä ja saippualla. Olen lukenut, että käsidesi vain saattaa liimata munat paremmin käsiin.
-ap
Pesin lapset ja pyyhkeet päivittän varmaan puolen vuoden ajan. Kädet rohtui minulla todella pahasti ja iho oli rikki pitkään :( mitään pyyhettä ei käytetty kahta kertaa päivässä. Olin todellakin neuroottinen :(
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:30"]
Tehoaako käsidesi? Jos esim ulkona syödään.
[/quote]
Olen lukenut, että käsidesi ei tuhoaisi munia. Sen tahmeus vain auttaa munia pysymään kiinni, kun jotkut esimerkiksi pyyhkivät ovenkahvat käsidesillä... Saippua lukemani mukaan tuhoaa munien päällä olevan suojakalvon tai jonkun kerroksen, joten ihan saippuapesu kannattaa, desinfiointi ei.
Meillä oli kihomatoja lapsuudenkodissani joskus vuosikymmen sitten, ja ainakaan silloin vatsani ei kestänyt yhtään pyrviniä vaan siitä tuli ihan järkyttävät kivut ja todella kiusalliset ilmavaivat, lisäksi se ei tehonnut ja oli kallista. Suosittelen hakemaan reseptillä vermoxia, oli silloin ainakin paljon halvempaa eikä tullut sivuoireita!
Mun omilla lapsilla ei toistaiseksi ole huomattu matoja, mutta olen todella tarkka käsienpesusta ja vahtaan mahdollisia oireita heti jos lapsi vähän valittaa kutinasta (yleensä syyksi olen todennut hieman huonosti pyyhityn takamuksen herkkäihoisella lapsella), kun tiedän päiväkodissa matoja ainakin olleen. Oli sen verran kurja vaiva aikoinaan, että inhottaa ajatuskin, että tulisi taas... Tsemppiä kaikille madoista kärsiville, toivottavasti pääsisitte kierteestä pois!!
Osalla ihmisistä kihomadot ei oireile millään tavalla ja osalla suolisto on vähän sen mallinen, että kaikki madot ei vain kuole häädöistä huolimatta. Voi olla, että häätö vie oireet ja ison osan madoista ja kun matomäärä taas puolenvuoden päästä lisääntyy, alkaa oireetkin. Inhottava vaihtoehto tämäkin.
Joo ei kiva vaihtoehto sekään, että madot olisivat koko ajan olemassa :( Ollaan käyty yksityisellä lääkärissäkin, mutta lääkäri tiesi madoista vähemmän kuin minä ja kysyi tyyliin, että pesettekö käsiä ja pidättekö kynnet lyhyinä. Eli siitä ei ollut apua. Olen tähän mennessä "opiskellut" madoista kaiken mitä netistä löytyy ja yritämme kaikin tavoin ehkäistä niiden tuloa takaisin, mutta näköjään aina vaan tulevat. Viimeisillä kerroilla olemme siis käyttäneet reseptillä saatavaa Vermoxia lääkkeenä.
-ap
Syötä papaijaa sekä valkosipulia. Vahva maitohappokuuri ja kaikki sokerinen pois. Sokeria jos syö on kihomadoilla orgiat menossa :(
Itse syötin vermox kuurin sekä papaija mango smoothieta lapsille pariviikkoa. Papaija hajottaa proteiinia joten tappaa madot sekä munat suolistosta :)
Ja tuo papaija mieluummin tyhjään mahaan.. vaikka aamupalaksi
Madot ovat luultavasti lapsessa koko ajan.
Kiitos papaija ja valkosipuli vinkistä. Pitää kokeilla saada ronkelille lapselle noita menemään alas. Mietin vaan sitä, että jos madot ovat koko ajan suolistossa, niin miksi eivät oireile useammin esim. 2 kk välein mikä sopisi paremmin matojen elinkaareen. Meillä on joka kerta mennyt niin, että lapsi valittaa kutinaa ja silloin olen yhden madon nähnyt, jonka jälkeen on otettu lääkkeet. Kerran matoja oli kolme, mutta muuten aina vain tuo yksi havainto. Lapsi osaa jo hyvin kertoa, että "nyt tuntuu madolta".
Ap, meillä oli myös yhdessä vaiheessa tuolla lailla tartuntoja tiheästi, mutta kuitenkin sen verran oli aina väliä, että todennäköisesti kyse oli uusista tartunnoista. Madot kuoriutuvat parissa viikossa, joten jos niitä olisi jäänyt suolistoon lääkekuureista huolimatta, ne olisivat kyllä lisääntyneet häiritseviin määriin paljon nopeammin kuin usean kk aikana (tämä kommenttina kakkosen teoriaan).
Toisin sanoen: kyllä tekin saatte ne aina uudestaan päiväkodista. Osa vanhemmista ei osaa epäillä matoja, vaikka lapsella kutiseekin peppu. Osa taas ei viitsi hoidattaa niitä pois, kaksi kuuria koko perheelle maksaa monta kymppiö, joten kyse voi olla lääkityksen kalleudesta ja haluttomuudesta suursiivota.
Joka tapauksessa jo sekin, että matoja mukamas ei ole ollut ryhmässä muilla kertoo, että muut eivät ota ongelmaa yhtä tosissaan kuin te, ap. Tosin pakko sanoa, etten minäkään ole tarhaan ilmoittanut, olen vaan hoidattanut perheen ja siivonnut. Ei niitä lääkkeitä kuitenkaan kukaan varmuuden vuoksi ota, joten mitä hyötyä on ilmoituksesta? Ja jos taas lapsi valittaa iltaisin kutinaa pepussa, vain aika tyhmä tai piittaamaton ihminen ei joka tapauksessa tarkista, onko matoja...
Ei tarhassa sen ponnekkaammin siivota, koska noita kihomatoja, täitä ja syyhypunkkeja tuntuu kiertävän päiväkodissa sen verran tiheästi, että johan siellä pitäisi alvariinsa suursiivota...
Jos laittaisi persereikään sinappia, tykkäisköhän kihomadot?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:20"]Jos laittaisi persereikään sinappia, tykkäisköhän kihomadot?
[/quote]
Höpöhöpö.. mutta ihoteippiä varmaan kannattaa yöksi. Jää madot siihen eikä pääse munimaan jolloin voi tartuttaa itsensä uudelleen ja uudelleen
Tehoaako käsidesi? Jos esim ulkona syödään.