Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Björn Walhroos: syyttää Elokapinaa siitä, ettei ympäristöliikkeellä ole faktat täysin hallussa.

Vierailija
16.10.2021 |

– Se on selvää, että nuorilla ihmisillä, joilla on aika vähän kokemusperäistä tietoa maailmasta, niin faktat helposti jäävät vähän vaillinaisiksi. Ehkä se suurin kokoava virhe on ajatus siitä, että talouskasvu olisi huono asia.
Ilman talouskasvua ympäristö tuhoutuisi entistä nopeammin.
– Kun rahat ovat loppu, tarvitsee aloittaa ryöstöviljely. Se on niin yksinkertaista. Kun rahat loppuvat, haetaan ratkaisuja, jotka tapahtuvat luonnon ja ympäristön kustannuksella, Nalle sanoo

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokapina on järjetön jo siksi, että Suomi on ympäristöasioissa esimerkillinen maa. Että mitä vastaan he siis kapinoivat?

Vierailija
22/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen perusongelma onkin olla nuorena tunteellinen tekijä ilman järkeä ja vanhempana järkevä laiskottelija. Tämä toistuu sukupolvesta toiseen. Miten saataisiin nuoret kiinnostumaan järjestä ja miten vanhemmat tekemään asioita. Sen verran kuitenkin ymmärrän vanhempaa ikävaihetta, koska siinä on yleensä jo pitkää työuraa takana, muksuja kasvatettu itkuhelvetissä ja velkamurheita. Nuorempana on yleisempää elää vapaammin ja vanhempien/yhteiskunnan taakkana. Vastuuta pitäisi jakaa, jotta kokemus ja nuoruus täydentäisivät toisiaan.

Juuri näin. Nalle on hyvä esimerkki henkilöstä joka ei ole tehnyt, edistänyt tai toimeenpannut mitään järkevää pitkiin aikoihin. Hyvä kysymys on onko oikeasti koko elämänsä aikana sitten saanut mitään aikaan muuta kuin olemalla vain oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikeilla tietämyksellä ja tietämystä hänellä lienee vaikka muille jakaa? Jos jotain niin on osannut ottaa. Mutta luoda jotain - ei. Mitä sijoittamiseen tulee äskettäin paljastuneet Nallen sijoitukset pikavippufirmoihin veroparatiisiyhtiöiden kautta kertoo enemmän miehestä ja siitä ettei välttämättä keisarilla ole vaatteita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaahan Nalle tuossa puhuu.

Toinen Elokapinan ajatusvirhe on, että ilmastotransitiossa olisi kyse vain tahdon puutteesta. Kyse on myös siitä, mikä on teknologisesti mahdollista tällä hetkellä.

Esimerkiksi Elokapinan vaatima hiilineutraali Suomi 2025 on teknologisesti mahdotonta toteuttaa. Harva noista kapinoitsijoistakaan haluaisi tutista kylmässä asunnossa 2025 jälkeen, kun Helsinki vain yhtäkkiä lopettaisi hiileen perustuvan kaukolämmön investoimatta korvaavaan lämmitysmuotoon. Korvausinvestoinneissa kestää väistämättä kauemmin kuin neljä vuotta.

Ydinvoimaa on nyt puserrettu yli 10 vuotta yhtä voimalaa eikä sekään tuota kuin sähköä. Tarvitaan vielä kaukolämpöä varten joku muu vedenlämmitysmetodi. Helsingissä voi tulla aika kylmä jos noi kaukolämpövoimalat suljetaan parissa vuodessa kun likikään kaikkia asuntoja ei voi lämmittää sähköllä eikä paikalliset sähköverkot edes kestä tuollaista.

Tai siis olkiluoto on reilu 10 vuotta myöhässä. Suunnittelun aloittamisesta on jotain reilu 20 vuotta. Että siinä on vähän aikataulumallia. 

Vierailija
24/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen perusongelma onkin olla nuorena tunteellinen tekijä ilman järkeä ja vanhempana järkevä laiskottelija. Tämä toistuu sukupolvesta toiseen. Miten saataisiin nuoret kiinnostumaan järjestä ja miten vanhemmat tekemään asioita. Sen verran kuitenkin ymmärrän vanhempaa ikävaihetta, koska siinä on yleensä jo pitkää työuraa takana, muksuja kasvatettu itkuhelvetissä ja velkamurheita. Nuorempana on yleisempää elää vapaammin ja vanhempien/yhteiskunnan taakkana. Vastuuta pitäisi jakaa, jotta kokemus ja nuoruus täydentäisivät toisiaan.

Juuri näin. Nalle on hyvä esimerkki henkilöstä joka ei ole tehnyt, edistänyt tai toimeenpannut mitään järkevää pitkiin aikoihin. Hyvä kysymys on onko oikeasti koko elämänsä aikana sitten saanut mitään aikaan muuta kuin olemalla vain oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikeilla tietämyksellä ja tietämystä hänellä lienee vaikka muille jakaa? Jos jotain niin on osannut ottaa. Mutta luoda jotain - ei. Mitä sijoittamiseen tulee äskettäin paljastuneet Nallen sijoitukset pikavippufirmoihin veroparatiisiyhtiöiden kautta kertoo enemmän miehestä ja siitä ettei välttämättä keisarilla ole vaatteita...

Keisari ei tarvitse vaatteita ollenkaan, jos on liitua millä piirtää.

Vierailija
25/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittiko hän nyt nimenomaan "ympäristöliikkeellä" tuota Elokapinaa vai kaikkea mahdollista ympäristöaktivismia?

Ympäristöaktiiveissa on varsin paljon koulutettua porukkaa mukana ja mun olisi aika vaikea uskoa että monetkaan olisi faktojen suhteen täysin hakoteillä.

Aika lavea yleistys Nallelta etten sanoisi.

Kuinka hyvin Nalle itse on perehtynyt puolestaan ekologisiin faktoihin?

Nalle harrastaa usein julkisuudessa näitä kahden lauseen "heittoja".

Asiat vaativat huomattavasti analyyttisempää tarkastelua.

Yritysmaailmasta kannattaa ennemmin kuunnella esim. Elon Muskin kaltaisia henkilöitä. He ovat oikeasti perehtyneet asioihin syvällisemmin useasta eri näkökulmasta. Sekä talouden näkökulmasta, mutta myös muista näkökulmista. Mä hieman epäilen, että Nalle ei ole perehtynyt yhtä laajasti.

Vierailija
26/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole BW.

Sijoita pikavippifirmoihin veroparatiisiyhtiöiden kautta.

Kerro kavereille, että olet näin tehnyt.

Jo seuraavana päivänä olet myynyt sijoitukset voitolla.

Vierailija
27/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokapinalliset on pellejä, mutta niin on Nallekin.

Tyhmempikin tajuaa että nimenomaan jatkuva talouskasvu ja krääsön tuottaminen sen vuoksi, on se mikä on planeettamme tuhonnut pala palalta.

Ihmettelen miksi Nallelta ylipäätä kysytään mitään, tai miksi hänen laukomansa kulloisetkin aivopierut olisi törkeitä. Koska hänellä on liikaa rahaa ja liikaa egoa, sekö hänestä tekee asiantuntijan asiaan kuin asiaan! Voi morjens.

Wahlroos on merkittävä vallankäyttäjä suomalaisessa ja pohjoismaalaisessa liike-elämässä. Eikö merkittävien vallankäyttäjien ajatuksilla ole mielestäsi merkitystä? Mielestäni olisi demokratian kannalta huolestuttavaa, jos vallankäyttäjien näkemyksistä ja tekemisistä ei uutisoitaisi.

Juupajuu ja juuri silloin kun ilmestyy uusi kirja

Vierailija
28/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoittiko hän nyt nimenomaan "ympäristöliikkeellä" tuota Elokapinaa vai kaikkea mahdollista ympäristöaktivismia?

Ympäristöaktiiveissa on varsin paljon koulutettua porukkaa mukana ja mun olisi aika vaikea uskoa että monetkaan olisi faktojen suhteen täysin hakoteillä.

Yritysmaailmasta kannattaa ennemmin kuunnella esim. Elon Muskin kaltaisia henkilöitä. He ovat oikeasti perehtyneet asioihin syvällisemmin useasta eri näkökulmasta. Sekä talouden näkökulmasta, mutta myös muista näkökulmista. Mä hieman epäilen, että Nalle ei ole perehtynyt yhtä laajasti.

En minä Elonilta mitään porkkanankasvatustietoa etsi, vaan pelkästään sitä, mihin kannattaa sijoittaa. Köyhät voi miettiä sitten muita aspekteja.

Vierailija
29/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Nalle tukenut ikinä millään tavoin mitään luonnonsuojelua kuten monet suomalaiset rikkaat ovat tehneet? 

Koneen säätiöön on jopa palkattu entinen Greenpeacen pomo töihin. Ja Ilkka Herlin on tunnettu Itämeren suojelija.

Vierailija
30/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Nallella ole mitään luonnontieteellistä koulutusta. Hän ymmärtää vain jostain pörssikursseista ja yritysfuusioista.

Vierailija
31/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Nalle tukenut ikinä millään tavoin mitään luonnonsuojelua kuten monet suomalaiset rikkaat ovat tehneet? 

Koneen säätiöön on jopa palkattu entinen Greenpeacen pomo töihin. Ja Ilkka Herlin on tunnettu Itämeren suojelija.

Pelkkä julkisuustemppu.

Tämä on vähän kuin tulisit mulle inttämään, että en ole Unicefille antanut rahaa. Niin että mitä sitten? En ole antanut, enkä tule antamaan.

Vierailija
32/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkalla on rahaa. Ei se ekspertiksi vielä tee. Eikä kyllä greenpeacen pomouskaan. 

Vierailija
33/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä Elonilta mitään porkkanankasvatustietoa etsi, vaan pelkästään sitä, mihin kannattaa sijoittaa. Köyhät voi miettiä sitten muita aspekteja.

Porkkanankasvatustietoa kannattaa kysyä Elonin veljeltä Kimabalilta. Kimbal on perehtynyt nimenomaan erilaisiin ravinnonkasvatusmenetelmiin. Kimbalin omaisuus lienee lähelle Nallen lukuja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kimbal_Musk

Vierailija
34/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä julkisuustemppu.

Tämä on vähän kuin tulisit mulle inttämään, että en ole Unicefille antanut rahaa. Niin että mitä sitten? En ole antanut, enkä tule antamaan.

Mikä on julkisuustemppu?

Vierailija
35/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanankasvatustietoa kannattaa kysyä Elonin veljeltä Kimabalilta. Kimbal on perehtynyt nimenomaan erilaisiin ravinnonkasvatusmenetelmiin. Kimbalin omaisuus lienee lähelle Nallen lukuja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kimbal_Musk

Kimbal on sekä Teslan että SpaceX:n hallitusten jäsen. Hän lienee perehtynyt siihen miten muilla planeetoilla voitaisiin kasvattaa ruokaa. Kimbal ei viihdy julkisuudessa kovin paljon.

Vierailija
36/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ympäristön suojeleminen vaatii talouskasvua, niin missä vaiheessa ympäristöä on varaa suojella? Tuon ajattelutavan perusteella ei ainakaan vielä, koska muutenhan siihen ei vaadittaisi talouskasvua.

Vierailija
37/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkalla on rahaa. Ei se ekspertiksi vielä tee. Eikä kyllä greenpeacen pomouskaan. 

Kyllä mä luulen että Ilkka Herlin on oikeasti aika hyvin perehtynyt asiaan. Hän on ollut alunperin jo perustamassa Itämeren suojelujärjestöä.

Vierailija
38/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristön suojeleminen vaatii talouskasvua, niin missä vaiheessa ympäristöä on varaa suojella? Tuon ajattelutavan perusteella ei ainakaan vielä, koska muutenhan siihen ei vaadittaisi talouskasvua.

Nallen logiikan mukaan ympäristöä ei ole varaa ikinä suojella. Olen nähnyt pätkän hänen luennostaan (olikohan jossain Hankenissa). Ja siinä hän mielestään perusteli nohevasti, että suurin piirtein ikinä ei ole kannattavaa suojella luontoa. Hän on luonnonsuojeluvihamielinen henkilö.

Vierailija
39/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä luulen että Ilkka Herlin on oikeasti aika hyvin perehtynyt asiaan. Hän on ollut alunperin jo perustamassa Itämeren suojelujärjestöä.

Sotket nyt harrastuneisuuden ja asiantuntijuuden keskenään. Sinänsä ymmärrettävää kun esim. vihreiden ilmastoekspertti on oikeastaan harrastelija joka luki yliopistossa pari kurssia ympäristöaiheita. Tai se yksi näyttelijä joka harrastaa kalastusta ja on medialle jostain syystä valtakunnan kaikkeen kalastukseen ja kaloihin liittyvä ekspertti. 

Vierailija
40/58 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokapina on järjetön jo siksi, että Suomi on ympäristöasioissa esimerkillinen maa. Että mitä vastaan he siis kapinoivat?

Valtiota.     Se vaan ryöstää kaikki ja pilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan