Miksi kodeissa ei vanhoina hyvinä aikoina liitetty televisiota stereoihin vaan ääni tuli television surkeista kaiuttimista?
Olisihan olohuoneen perusstereotkin antaneet paljon paremman äänen vaikkei surround-järjestelmiä ja subwoofereita vielä ollutkaan.
Kommentit (47)
Putkitelkkarissa oli vielä kunnon kaiuttimet vielä mono aikanakin toisin kuin nykyiset piskuiset paperi kaiuttimet.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistelisin et 70-luvulla faija laittoi euroviisut radiosta ja sit katseltiin telkusta kuvaa. Se oli hienoa ja tapahtui siis vain kerran vuodessa.
Minulla on samanlaisia muistoja kun oltiin kylässä sukulaisella joka oli hihimiehiä.
Ääni oli toki hyvä mutta muistan vieläkin miten minua riepoi kun ääni ja kuva eivät olleet synkassa.
Lisäksi suomen lätkämatseja ja mahdollisesti jotain muutakin talviurheilua kuunneltiin niin että telkusta laitettiin äänet pois ja kuunneltiin radiosta höyry-Häyrisen selostusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono oli liittää parempia ämyreitä, kun ei ollut liittimiä tv:ssä. Virtapistoke ja antenniliitin,niin yritä siinä sitten
Kyllähän vähänkin paremmissa telkkareissa oli ainakin 90-luvulla.
Kyllä ne lisäliitännät olivat vielä 1990-luvullakin vain niissä kalliimmissa malleissa. "Perustelkkarissa" ei ollut muita liitäntöjä kuin antennitulo ja ehkä scart-liitäntä, tosin sekin taisi olla vain kalleimmissa telkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono oli liittää parempia ämyreitä, kun ei ollut liittimiä tv:ssä. Virtapistoke ja antenniliitin,niin yritä siinä sitten
Kyllähän vähänkin paremmissa telkkareissa oli ainakin 90-luvulla.
Kyllä ne lisäliitännät olivat vielä 1990-luvullakin vain niissä kalliimmissa malleissa. "Perustelkkarissa" ei ollut muita liitäntöjä kuin antennitulo ja ehkä scart-liitäntä, tosin sekin taisi olla vain kalleimmissa telkkareissa.
Kyllä se Scart -liitin yleistyi 80-luvulla halvemmissakin telkkareissa, sain 11-vuotiaana huoneeseeni Salora L30 14" matkatv:n tietokoneen näytöksi ja siinä oli Scart -liitinkin mukana. Tosin Commodore 64 tuli liitettyä tavallisella antennijohdolla, mutta Amiga oli jo Scart piuhalla siinä kiinni ja oli hyvä kuva. Mulla ei koskaan ollutkaan Amigaan sitä RF-modulaattoria, vaan aina Scartilla RGB signaalilla telkuissa kiinni, jolla kuva on hyvä vaikka normi kuvaputkitelkkari.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei kaivattu meteliä elämään.
Stereot koostuivat tavallisesti kahdesta lattiakaiuttimesta, vahvistimesta ja vinyylilevysoittimesta eikä niitä ollut edes tarkoitus liittää televisioon vaan keskittyä musiikin kuunteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistelisin et 70-luvulla faija laittoi euroviisut radiosta ja sit katseltiin telkusta kuvaa. Se oli hienoa ja tapahtui siis vain kerran vuodessa.
Jääkiekko-otteluita oli myös mahdollista katsoa laittamalla kuvan päälle televisiosta ja radiosta tuli samanaikaisesti Höyry Häyrysen selostusta.