Rumat itsevarmempia?
Itsevarmimpia tuntuvat olevan ulkoisesti kaikista rumimmat ihmiset (esim. lihavat ei todellakaan oo lepposia). Johtuuko se siitä että on joutunut hyväksymään järkyttävät tosiasiat ja kehittämään kestävän itsetunnon tai perustamaan itsetuntonsa jonkun muun kuin ulkonäön varaan jo varhain? Monet kauniit naiset ovat harmittavan epävarmoja itsestään. Työpaikan jyrät on yleensä niitä rumimpia naisia. Joskus sitä väkisinkin miettii mistä niiden itsetunto kumpuaa, ei ainakaan siitä että ois kaunis tai edes pidetty ihminen.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 07:27"]
Kauniit on haukuttu ja eristetty kaveripiiristä nuoruudessa. Siksi niillä on huono itsetunto. Eivät ole kelvanneet kavereiksi, koska kateus.
[/quote]
Kyllä, kaikki koulukiusatut ja syrjityt olivat oikeasti ne kauneimmat, joille kaikki olivat kateellisia. Noh, ei meidän koulussa ainakaan.
[/quote]
Ei, vaan tuollaiset tyypit on tottuneet saamaan kehuja kaikissa sosiaalisissa tilanteissa, ja jos ei saakaan tai muuten ei mene elämässä "valtaisten" odotusten mukaan, niin koko homma projisoidaan ulkonäön piikkiin. Lapsellista mutta täyttä totta!
Mä olen aina ollut ruma, siitä lapsena ja nuorena kiusattukin, mutta minulla ei iole koskaan ollut itsetunto-ongelmia. Se on ihan totta, että pakko rakentaa itsetuntonsa muuhun kuin ulkonäön varaan. Mutta se menee vielä syvemmälle: on pakko rakentaa itsetuntonsa muuhun kuin toisten ihmisten mielipiteiden varaan. Muuten ei selviä hengissä, koska kaikki vaan kiusaa ja pilkkaa.
Minä löysin jossain teini-iässä toisten mielipiteistä täysin riippumattoman olemassaolon oikeuden ja arvokkuuden tunteen, ja siihen loppui itsetunto-ongelmat ja kiinnostuneisuus siitä millaisena muiut minua pitävät. Olipa kyse sitten ulkonäöstä, älystä, luonteesta tai mistä vaan. Olen mikä olen, ja sen kanssa joutuvat muut elämään :)
Mun mielestäni kauniit asetetaan siinä mielessä kyseenalaiseen asemaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa, että usein kaikki kehut kohdistuvat ulkonäköön. Ei ole mitään väliä, mitä he saavuttavat elämässään, koska ensisijaisesti heidät muistetaan kauneudestaan. Ei älykkyydestään, lahjakkuudestaan tai kaunosieluisuudestaan.
Rumien rautainen itsetunto on siinä mielessä helppo ymmärtää, että heidän saamansa palaute koskee yleensä muita asoita kuin kauneutta. On helpompi saada kehuja ahkeruudestaan, sinnikkyydestään tai sosiaalisuudestaan kuin ulkonäköön liittyvistä tekijöistä. Todennäköisesti he joutuvat pitämään myös elämässä enemmän puoliaan ja taistelemaan haluamiensa asioiden eteen.
Kauniilta siedetään paljon. He saavat paljon anteeksi, vaikka käyttäytyisivät röyhkeästi. Toisaalta heillä ei ole siihen tarvetta, koska usein ensivaikutelma ihmisestä syntyy ulkonäön perusteella, ja usein kauniita rakastetaan jo lähtökohtaisesti. Sen sijaan ruma ja ryhkeä ihminen nostaa herkästi ihokasvat pystyyn. Kuinka se kehtaa, kun on vielä niin ruma ja lihavakin. Mistä tuonkin itsetunto kumpuaa?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 07:27"]
Kauniit on haukuttu ja eristetty kaveripiiristä nuoruudessa. Siksi niillä on huono itsetunto. Eivät ole kelvanneet kavereiksi, koska kateus.
[/quote]
Kyllä, kaikki koulukiusatut ja syrjityt olivat oikeasti ne kauneimmat, joille kaikki olivat kateellisia. Noh, ei meidän koulussa ainakaan.