Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä nimestä Agnes? Tai Magda?

Vierailija
15.12.2014 |

Sopiiko ihan suomalaisen sukunimen kanssa?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnes on ihana! Entäs Agda, sekin on kaunis. (Mutta suomalainen saattaa lausua Aknes ja Akta...)
t.ruotsalainen

Vierailija
2/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Agata? Magda ja Agnes myös kivoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:09"]Entäs Agata? Magda ja Agnes myös kivoja!
[/quote]

Oikeasti olen tuotakin miettinyt! Agnes olisi periaatteessa ihan normaali nimi, muttei ihan joka päivä vastaan tuleva... Sitten mun tuurilla siitä tulee supersuosittu seuraavina vuosina...

Vierailija
4/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet nimeämässä kasikymppistä brittimummoa, niin ihan sopivalta kuulostaa. 

Vierailija
5/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on hankalia lausua. Agnes tulee helposti sanottua Aknes. Ei kovin kiva, jos sattuu murkkuiässä akne rehahtamaan.

Vierailija
6/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi puolasta? Itse en nimeäisi lastani puolalaisittain, heillä on hieman huono maine maailmalla. Toki tilanne varmasti on eri silloin, kuin pienokaisesi lähtee maailmalle itse.

Vierailija
7/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Magdaleena on ihana nimi.

Vierailija
8/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnes lausutaan tietysti äng-äänteellä eli "Angnes".

Vierailija
9/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:23"]Agnes lausutaan tietysti äng-äänteellä eli "Angnes".
[/quote]
No niin tietysti, mä en ymmärrä tätä vääntöä, ettei joku osaisi sitä lausua.

Vierailija
10/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:16"]Onko miehesi puolasta? Itse en nimeäisi lastani puolalaisittain, heillä on hieman huono maine maailmalla. Toki tilanne varmasti on eri silloin, kuin pienokaisesi lähtee maailmalle itse.
[/quote]

Ei ole Puolasta. Onko Magda niin leimallisesti puolalainen nimi? Ja eipä se suomalaisten mainekaan maailmalla kummoinen ole....

Vierailija
11/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:16"]Onko miehesi puolasta? Itse en nimeäisi lastani puolalaisittain, heillä on hieman huono maine maailmalla. Toki tilanne varmasti on eri silloin, kuin pienokaisesi lähtee maailmalle itse. [/quote] Ei ole Puolasta. Onko Magda niin leimallisesti puolalainen nimi? Ja eipä se suomalaisten mainekaan maailmalla kummoinen ole....

[/quote]

Magdaleenasta tulee Magda ja Agniezkasta Agnes. Suomalaisilla on kyllä ulkomailla Viroa lukuunottamatta hyvä maine. Esimerkiksi työnhakijana arvostetaan suomalaisuutta sata nolla enemmän kuin puolalaisuutta. Ja ylipäätänsä suomalaiset on hiljaisia, sisukkaita ja ennen kaikkea kovia työmyyriä.

Vierailija
12/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirevitä nimiä molemmat, tosi vanhanaikaisia ja lapsi joutuu varmasti koulukiusatuksi...

Vierailija
13/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 11:39"]Hirevitä nimiä molemmat, tosi vanhanaikaisia ja lapsi joutuu varmasti koulukiusatuksi...
[/quote]

Se taas ei ole nimestä kiinni.

Vierailija
14/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kristillistä perua molemmat nimet. Eli kyllä muissakin maissa, kuin ihan vain Puolassa.:-)

Agnes on pyhimysnimi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Agnes_of_Rome

Eli nimi lienee tunnetumpi katolisissa maissa, joissa nämä pyhimykset ovat enemmän esillä.

Ja Magda tulee tietenkin Magdalan Mariasta eli Magdalenasta raamatussa.

Nimien plussana on tietysti se, että ne ovat kansainvälisesti tunnettuja. Enkä siis nyt itse ajattele, että ne ovat välttämättä puolalaisia nimiä. En pidä itse Agnes-nimen ääntämystä ongelmallisena. Suvussani on myös ollut edesmennyt Agnes ja nimi on ääntynyt tuolla äng-äänteellä vailla ongelmia.

Vierailija
15/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:03"]Magda on aika yleinen Puolassa, Tsekissä ja siellä suunnilla. Ihan kiva nimi, ajattelisin sen istuvan suomalaiseen sukunimeen hyvin, eikä sen ääntäminen ole työlästä.

Agnes on ääntämyksellisesti haastavampi, siinä saa varmaan tottua kuulemaan nimen muodossa Agnesi tai jopa Aknesi. Mua aina ärsyttää, kun ihmiset eivät jaksa ääntää nimiä oikein. Ei siinäkään muuta vikaa ole.
[/quote]
Miten voi ääntää nimen oikein jos ei tiedä miten se lausutaan? Ite varmaan töksäyttäisin ton Agnes nimen just niinku se kirjotetaan koska en ole ikinä ääneenlausuttuna moista nimeä kuullutkaan.

Vierailija
16/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa että toki sit ku sen oppis lausuun niin silloin toki yrittäisin lausua oikeen.

Vierailija
17/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:03"]

Magda on aika yleinen Puolassa, Tsekissä ja siellä suunnilla. Ihan kiva nimi, ajattelisin sen istuvan suomalaiseen sukunimeen hyvin, eikä sen ääntäminen ole työlästä.

Agnes on ääntämyksellisesti haastavampi, siinä saa varmaan tottua kuulemaan nimen muodossa Agnesi tai jopa Aknesi. Mua aina ärsyttää, kun ihmiset eivät jaksa ääntää nimiä oikein. Ei siinäkään muuta vikaa ole.

[/quote]

Tässä kirjoituksessa on kyllä pointti siinä mielessä, että nuo nimet ovat täällä erikoisia ja massasta poikkeavia, mutta joissain maissa hyvinkin arkisia samaan tapaan kuin meillä joku Pirjo, Sari, Katja, Emma..

Vierailija
18/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT se tahtoo härmäläistä hienomman nimen mutta metsään taas menee. Molemmat vaihtoehtosi tuovat mieleen vanhan romaani naisen. Lienee nämä manne nimiä ovatkin.

Vierailija
19/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:14"]

WT se tahtoo härmäläistä hienomman nimen mutta metsään taas menee. Molemmat vaihtoehtosi tuovat mieleen vanhan romaani naisen. Lienee nämä manne nimiä ovatkin.

[/quote]

Ikinä en olAgnes tai Magda nimistä mustalaista tavannut.

Vierailija
20/34 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki mannet olet kolunnut ja nimet kuullut? Mieleen kyllä kieltämättä tulee hameväen edustajat molemmista.