Oletko sinä se joka viides joka ei vilkuta?
Minkälaiset ihmiset eivät autoa ajaessaan käytä vilkkua? Mikä voi olla syynä siihen? Olisiko tälläiselle ihmiselle ihan ok että kukaan muukaan ei käyttäisi koskaan vilkkua? Kaikki saisi kääntyä yllättäen mihin vaan koska vaan?
Miten niitä voi olla joka viides, kun kuitenkin niihin tampioihin liikenteessä törmää aika harvoin, ei edes päivittäin? Onko Suomessa joku kaupunki jossa ei kukaan vilkuta?
Kommentit (56)
Vaasa. Täällä liikenneympyrässä, joita on paljon, saattaa mennä kevyesti kymmenen autoa ennen kuin yhdestoista käyttää vilkkua. Se yhdestoista olen yleensä minä.
Ai _vain_ joka viides? Mun oman kokemuksen mukaan vähintään joka toinen ei käytä vilkkua, liikenneympyrässä vielä harvempi. Ja sit on tietysti vielä ne jotka näyttää vilkkua kun ovat jo kääntymässä/vaihtamassa kaistaa eli hyödytöntä.. Ja Kuopiossa tämä.
Raivostuttavimpia ovat ne autoilijat, jotka näkevät, että risteyksessä odottaa auto, mutta laittavat vilkun kuitenkin vasta sekunti ennen kuin kääntyvät.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:44"]
Raivostuttavimpia ovat ne autoilijat, jotka näkevät, että risteyksessä odottaa auto, mutta laittavat vilkun kuitenkin vasta sekunti ennen kuin kääntyvät.
[/quote]
Eikä edes ennen, vaan sitten kun auto on jo 45 asteen kulmassa kääntymässä.
Mä vilkutan paljon. Esim kun lähden parkista vilkutan siihen suuntaan mihin perää käännän.
En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä.
Joo, no liikenneympyrässä jotkut ajattelevat että ei tarvi vilkuttaa, ja ärsyttäviä on ne jotka vilkuttaa kun nokka jo kääntyy, mutta ihan tavallisissa risteyksissä luulisi että tajuaa vilkuttaa vaikka sitten viimetipassa...
ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"]
[/quote]
Ootko aina ihan varma, että huomaat kaikki sellaiset jotka voisivat sillä tiedolla jotain tehdä? Esim. jalankulkijat...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"]
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"]En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä.
[/quote]
Sama.
En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"]
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä.
[/quote]
Jos on liikennevalot sellaisessa risteyksessä niin luonnollisestihan muille palaa punaiset. Punaisia päin ei ajeta, piste. Tai jos olen esim kääntymässä oikealle, takana ei ketään, vastaan ei tule ketään, sieltä oikealtakaan ei tule ketään.. ketä varten vilkutan?
Olen nähnyt näitä tolloja vilkunsäästäjiä ihan liikaa jotka eivät käytä vilkkua "jollei ole muita autoja näkyvissä", ja he voivat olla todella vaarallisia pyöräilijälle. Ajakaa liikennesääntöjen mukaisesti vaikette havaitsisi ketään!
Mä vilkutan aina. Joskus voi olla että on esim kävelijä jota en huomaa. Sille vilkuttamiseni voi olla hengenpelastava teko. Vilkun käytön pitäisi olla automaatio. Jos se ei ole, se voi unohtua joskus kriittisessä paikassa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle.
[/quote]
Kai tiesit, että mm. Jalankulkijatkin haluavat joskus tiedon autojen liikkeistä?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"] En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä. [/quote] Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä. [/quote] Jos on liikennevalot sellaisessa risteyksessä niin luonnollisestihan muille palaa punaiset. Punaisia päin ei ajeta, piste. Tai jos olen esim kääntymässä oikealle, takana ei ketään, vastaan ei tule ketään, sieltä oikealtakaan ei tule ketään.. ketä varten vilkutan?
[/quote]
Kyllä täällä on useita risteyksiä, joissa kahteen eri suuntaan suoraan ajaville palaa vihreät yhtä aikaa. Ehkä vilkutat sitä jalankulkijaa, jota et havaitse, varten. Sitä joka odottaa turhaan, että tulet suoraan, mutta et tulekaan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"] En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä. [/quote] Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä. [/quote] Jos on liikennevalot sellaisessa risteyksessä niin luonnollisestihan muille palaa punaiset. Punaisia päin ei ajeta, piste. Tai jos olen esim kääntymässä oikealle, takana ei ketään, vastaan ei tule ketään, sieltä oikealtakaan ei tule ketään.. ketä varten vilkutan?
[/quote]
ei valot aina mene noin. täällä palaa esim autoiljoille ja kävelijöille sama vihreä, vaikka se suojatie siis menee autotien yli. ja kun urpot autoilijat ei käytä vilkkua ei tiedä kääntyykö ne vai ei ja ei tiedä uskaltaako mennä yli vai ei. yleensä en mene, koska ne ei käytä vilkkua. en tiedä miksi. onko se niin vaivalloista sitten? vai eikö se ole nykyään coolia? onko joku kaveri joskus elvistellyt miten ei käyttänyt vilkkua ja ajoi melkein mummon yli ja sitten pitää matkia?
Itse kyllä tiedostan onko ympärilläni autoja/pyöräilijöitä/kävelijöitä. Katson peilit läpi aina ennen kuin aion kääntyä ja kääntyessä, sen perusteella mitä näen valitsen vaihtoehdon vilkun käytölle.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle.
[/quote]
Kai tiesit, että mm. Jalankulkijatkin haluavat joskus tiedon autojen liikkeistä?
[/quote]
Jos autoilija ei huomaa jalankulkijaa, on jokin pielessä.
En vilkuta tuntemattomille lapsille takaisin.