Mitä olisit valmis maksamaan neulotusta kastemekosta?
Tilanne on tämä: Naapurini kysyi voisinko neuloa kastemekon hänen tyttärensä vauvalle, hän sanoi korvaavansa kulut ja vaivan. Vastasin tekeväni sen mielelläni ja kerroin lankojen, nappien ja nauhojen maksavan noin 20-25 euroa. Tekopalkaa en pyytänyt, enkä pyydä sillä käsityöt ovat minulle rakas harrastus. Naapurini sanoi kuitenkin minun saavan tarvikkeet halvemmallakin jos vähän viitsisin kauppoja kierrellä (ehkä totta ehkä ei), mutta en halua lähteä juoksemaan ympäri kaupunkia siinä toivossa että saisin lankakerän 50 senttiä halvemmalla jostakin muualta. Kysymykseni kuuluukin onko tuo 20-25 euroa tosiaan liian paljon?
Kommentit (9)
Taisit lukea rivien välistä ajatukseni ;) Olen tosiaan miettinyt sanovani etten tee koko mekkoa, sillä harmittaa nuo sanat aikatavalla.
ap
vaikka saisit ne ilmaseks. Itsekin neulon ja olen törmännyt samaan asenteeseen.
Itse olen käsityöalan ammattilainen ja jatkuvasti saa olla perustelemassa, että esim. ompelijalla teetetty tuskin tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostettu.. no, ehkä hieman asian vierestä, mutta jos se naapurisi todella arvostaa käsitöitä, se on valmis maksamaan laadukkaista materiaaleista ja myös maksaa sinulle asiaan kuuluvan korvauksen vaivannäöstäsi, tuskin sinä sitä hetkessä neulot.. Ja toisekseen, ei niissä langoissa niin suurta hintaeroa yleensä ole jotain kymmeniä senttejä/kerä, tuskin siihen kiloa menee lankaa.. vai meinasiko hän teettää sen jostain huonosta nuhjuuntuvasta akryylilangasta???
jos langoista joutuu maksamaan vain. sillä eihän nuo kaupan valmis katemekotkaan ole ikinä tuon hintaisia vaan vähintään sen 50eur. siis ihan jotkut keinokuitukankaiset
Täytyy varmaan ottaa vielä puheeksi kun näemme, mutta olisin toivonut hänen esittävän asian hieman toisin. Esimerkiksi sanomalla että kaupasta x saa edullisia lankoja tms. Nyt hän sanoi: voisit varmasti saada tarvikkeet halvemmallakin jos viitsisit vähän kierrellä.
ap
siitä saa kyllä maksaa ainakin 50¿.
Aika outoa jos naapurisi mielestä 25¿ on liian paljon itsetekemästä mekosta!!!
Jos minä itseneulotun haluaisin olisin kyllä valmis maksamaan siitä ainakin sen 50¿, ellen enemmänkin.
Sen verran jääräpäinen olen, etten suostu tekemään sitä mekkoa mistä tahansa langasta. Haluan käyttää laadukkaita lankoja ja juuri siitä syystä en mielelläni luottaisi hankinta tehtävää hänelle.
Ja sitä lankaa kuluisi n. 400 g, kun joku aiemmin sanoi ettei siihen mekkoon kai kilokaupalla lankaa laitettaisi. Tämä neulomisjuttu lähti alunperin siitä liikkeelle, että tein keväällä siskoni vauvalle kastemekon ja naapuri onnistui näkemään sen kahvilla käydessään.
ap
Ehkäpä hän tarkoitti sen vain vinkiksisinulle tulevaisuuden varalle?
Nimittäin ei tuo ole hinta eikä mikään kauniista uniikista kastemekosta.