Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko yksityiselle etäesikoululle tai alakoululle tilausta?

Vierailija
15.10.2021 |

Olen valmistumassa luokanopettajaksi. Olen suorittanut myös esi- ja alkuopetuksen sivuaineopinnot, lisäksi minulla on jo ennestään englannin, ruotsin ja saksan opettajan pätevyys. Työpaikan saaminen omalla kotipaikkakunnalla ei ole kuitenkaan ihan itsestäänselvyys,

Olisiko sille tilausta, että perustaisi yrityksen, joka myisi yksityistä esikoulu- ja alakoulun luokkien etäopetusta? Käytännössä vanhemmat ilmoittaisivat lapsensa kotikoulutettaviksi, hankkisivat lapselle tarvittavat tietotekniset laitteet ja oppimateriaalit, minä huolehtisin opetuksesta. Voisiko tällä tavoin työllistyä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, miltä tuoa 300€/kk kuulostaisi? Kymmenen oppilasta olisi kyllä ihan maksimi.

Vierailija
22/34 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäopetuksen pitäisi olla äärettömän laadukasta, että maksaisin siitä 600€ kuussa + mahdolliset materiaalikulut. Lisäksi en pidä ajatuksesta, että lapsi istuisi joka päivä tunti tolkulla koneen ääressä. Sinänsä kyllä nuoret innovatiiviset opettajat ovat minusta ihania!

Aikuisille toteuttamani kielten opetus on aiemmin saanut paljon kehuja. Olen ollut sijaisena alakouluissa. Yhdessä paikassa vanhemmat olivat yrittäneet saada rehtorin suostumaan siihen, että vakituinen opettaja olisi siirretty muihin tehtäviin ja minut olisi palkattu hänen sijaansa. Mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sikäli uskoisin tarjoavani laadukasta opetusta.

On täysin erilaista opettaa laadukkaasti motivoituneita aikuisia kuin unenpöpperöisiä ja näyttöpäätteen tuijottamiseen kyllästyneitä seitsemänvuotiaita.

Toki. Avain on siinä, että saa motivoitua ne 7-vuotiaat. Ainakin etätaide- ja tiedekerhoissa tämä tuntui onnistuvan erinomaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kurahousujen pukeminen sujuu etänä?

Ystäväni, luokaopettaja ei pue kurahousuja lapsille. Ekaluokkalaiset eivät enää suostu käyttämään niitä ja jos käyttävät, niin pukeminen pitää opetella kotona. Myös esikoululaisilta oletetaan pukeutumisessa, myös kuravaatteiden osalta, omatoimisuutta. Opettaja ei auta esikoulussa enää edes lahkeita saappaiden päälle.

Minä olen luokanopettaja ja autan aina silloin tällöin lapsia pukeutumaan. Nykyään eivät kaikki kolmasluokkalaiset osaa esimerkiksi sitoa kengännauhojaan.

Vierailija
24/34 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäopetuksen pitäisi olla äärettömän laadukasta, että maksaisin siitä 600€ kuussa + mahdolliset materiaalikulut. Lisäksi en pidä ajatuksesta, että lapsi istuisi joka päivä tunti tolkulla koneen ääressä. Sinänsä kyllä nuoret innovatiiviset opettajat ovat minusta ihania!

Aikuisille toteuttamani kielten opetus on aiemmin saanut paljon kehuja. Olen ollut sijaisena alakouluissa. Yhdessä paikassa vanhemmat olivat yrittäneet saada rehtorin suostumaan siihen, että vakituinen opettaja olisi siirretty muihin tehtäviin ja minut olisi palkattu hänen sijaansa. Mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sikäli uskoisin tarjoavani laadukasta opetusta.

On täysin erilaista opettaa laadukkaasti motivoituneita aikuisia kuin unenpöpperöisiä ja näyttöpäätteen tuijottamiseen kyllästyneitä seitsemänvuotiaita.

Toki. Avain on siinä, että saa motivoitua ne 7-vuotiaat. Ainakin etätaide- ja tiedekerhoissa tämä tuntui onnistuvan erinomaisesti.

Koska kyseessä ovat kerhot, jotka kiinnostavat lapsia. He ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita harrastuksistaan.

Vierailija
25/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"rikkaimmilla" alueilla saattaisikin olla kiinnnostusta

Vierailija
26/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni, luokaopettaja ei pue kurahousuja lapsille. Ekaluokkalaiset eivät enää suostu käyttämään niitä ja jos käyttävät, niin pukeminen pitää opetella kotona. Myös esikoululaisilta oletetaan pukeutumisessa, myös kuravaatteiden osalta, omatoimisuutta. Opettaja ei auta esikoulussa enää edes lahkeita saappaiden päälle.

Ei auta? Annetaan mennä sitten ulos puoliksi pukeutuneena vai?

Vierailija
27/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään huono idea! Suomessa on noin 500 kotikoululaista (nimenomaan kotikoululaista, ei etäkoululaista) ja perheet ostavat kyllä etäopetustakin. Etenkin kielten opetukselle voisi olla kysyntäå, mutta myös muut sisällöt saattavat kaivata vetoapua.

Kotikouluperheet ovat tottuneet järjestämään asiansa siten, että pienille on joku kotona (moni vanhempi tekee töitä kotoa käsin) ja oppimateriaalit maksetaan itse. Ap:n ehdotus ei ole siis ollenkaan niin huono kuin täällä kuvitellaan, ilmaiseen peruskouluun tottuneina.

Tiedän mm. matematiikan opettajia, jotka antavat yksityisopetusta kotikoululaisille joko livenä tai etänä.

Facesta löytyy ainakin ryhmä kotikoulu/homeschool. Siellä voi tarjota omaa osaamistaan. Jonkinlainen ryhmätunti (ja maksu jaettuna osallistujille) olisi varmastikin toimiva, jos joku ei halua tai pysty yksilöopetuksesta maksaa.

Vierailija
28/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään huono idea! Suomessa on noin 500 kotikoululaista (nimenomaan kotikoululaista, ei etäkoululaista) ja perheet ostavat kyllä etäopetustakin. Etenkin kielten opetukselle voisi olla kysyntäå, mutta myös muut sisällöt saattavat kaivata vetoapua.

Kotikouluperheet ovat tottuneet järjestämään asiansa siten, että pienille on joku kotona (moni vanhempi tekee töitä kotoa käsin) ja oppimateriaalit maksetaan itse. Ap:n ehdotus ei ole siis ollenkaan niin huono kuin täällä kuvitellaan, ilmaiseen peruskouluun tottuneina.

Tiedän mm. matematiikan opettajia, jotka antavat yksityisopetusta kotikoululaisille joko livenä tai etänä.

Facesta löytyy ainakin ryhmä kotikoulu/homeschool. Siellä voi tarjota omaa osaamistaan. Jonkinlainen ryhmätunti (ja maksu jaettuna osallistujille) olisi varmastikin toimiva, jos joku ei halua tai pysty yksilöopetuksesta maksaa.

*maksamaan

Vierailija
29/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että vaikka saisit 10 oppilasta 300 euron kuukausimaksulla, sinun kuukausipalkkasi ei olisi 3000 €?

Vierailija
30/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitäisi kuitenkin olla valvoja.

Näyttöpääte opettaminen ja oppiminen on raskasta ja passivoi sekä sinua että lapsia.

Vastuu viestinnästä on suuri.

Tässä muutama miinus.

Ehdotus:

Sinuna keskittyisin siihen laadukkaaseen materiaaliin, myisin sitä kotikoulutettaville moduuleina. Kotikouluäideilläkin on vahvuutensa ja heikkoutensa, joten voisivat ostaa ainekohtaisia paketteja. Myös lisäopetusta toivovat kodit joissa lapsi on kunnallisessa opetuksessa voisivat ostaa sulta esim kielipaketteja.

Kielitaitoisena pedagogina markkina-alueesi on maailma! Jenkkeihin myös!

Onnea matkaan, ihan innostuttaa itseäkin tämä :)

Vierailija
31/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta? Annetaan mennä sitten ulos puoliksi pukeutuneena vai?

Ainakin alaluokilla opettaja auttaa, jos näkee ettei oppilaalta onnistu, tai jos oppilas itse sitä pyytää. Oletus on kuitenkin, että pukeutuminen sujuu itsenäisesti, eikä opettajan tarvitse sitä vahtia.

Vierailija
32/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttöpääte opettaminen ja oppiminen on raskasta ja passivoi sekä sinua että lapsia.

Tässä muutama miinus.

Ehdotus:

Sinuna keskittyisin siihen laadukkaaseen materiaaliin, myisin sitä kotikoulutettaville moduuleina. Kotikouluäideilläkin on vahvuutensa ja heikkoutensa, joten voisivat ostaa ainekohtaisia paketteja. Myös lisäopetusta toivovat kodit joissa lapsi on kunnallisessa opetuksessa voisivat ostaa sulta esim kielipaketteja.

Kotikoululaisilla on valvoja omasta kotikunnasta. Sen nimeää kotioppijan kotikunta. Se, miten kotiopetuksen järjestää, on huoltajien päätös. Opettaa itse, ostaa opetusta.....

Valvonta ei siis kuulu etäopettajalle millään tavoin. Toki hän voi halutessaan tehdä yhteistyötä kunkin oppilaan valvojan kanssa.

Vierailija
33/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama miinus.

Ehdotus:

Kotikoululaisilla on valvoja omasta kotikunnasta. Sen nimeää kotioppijan kotikunta. Se, miten kotiopetuksen järjestää, on huoltajien päätös. Opettaa itse, ostaa opetusta.....

Valvonta ei siis kuulu etäopettajalle millään tavoin. Toki hän voi halutessaan tehdä yhteistyötä kunkin oppilaan valvojan kanssa.

Ei kun tuossa tarkotin valvojalla ihan aikuista joka on turvana jos nettiyhteys menee, jos alkaa päätä särkeä, joka tekee ruokaa ja takaa muutenkin iänmukaisen peräänkatsomisen.

Itse olen vetänyt etätunteja 8-13 vuotiaille ja on tuskastuttavaa kun ei voi olla auttamassa siellä toisessa päässä, kun tietää että aikuinen voisi helposti auttaa ongelmassa.

Jokainen opettaja tietää että niitä kysymyksiä sinkoilee. Etäopetuksessa turhauttaa erityisen paljon kun yhtä yritetään jelppiä muiden tuijotellessa voimattomina.

Vuorovaikutusta EI voi lasten kohdalla korvata vain ruutuopetuksena. Siin täytyy olla läsnäoleva aikuinen. Materiaalipaketit mahdollistaisivat, että tehtävät voi tehdä silloin kun oma vanhempi on vapaa ja valmis ohjaamaan.

Vierailija
34/34 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama miinus.

Ehdotus:

Ei kun tuossa tarkotin valvojalla ihan aikuista joka on turvana jos nettiyhteys menee, jos alkaa päätä särkeä, joka tekee ruokaa ja takaa muutenkin iänmukaisen peräänkatsomisen.

Itse olen vetänyt etätunteja 8-13 vuotiaille ja on tuskastuttavaa kun ei voi olla auttamassa siellä toisessa päässä, kun tietää että aikuinen voisi helposti auttaa ongelmassa.

Jokainen opettaja tietää että niitä kysymyksiä sinkoilee. Etäopetuksessa turhauttaa erityisen paljon kun yhtä yritetään jelppiä muiden tuijotellessa voimattomina.

Vuorovaikutusta EI voi lasten kohdalla korvata vain ruutuopetuksena. Siin täytyy olla läsnäoleva aikuinen. Materiaalipaketit mahdollistaisivat, että tehtävät voi tehdä silloin kun oma vanhempi on vapaa ja valmis ohjaamaan.

Niin no niillä lapsilla, jotka kotiopetuksessa ovat, on kyllä yleensä aikuinen kotona. Pois lukien ehkä jotkut omatoimiset teinit. Moni kotiope tekee töitä kotona ja etänä.