Olisiko yksityiselle etäesikoululle tai alakoululle tilausta?
Olen valmistumassa luokanopettajaksi. Olen suorittanut myös esi- ja alkuopetuksen sivuaineopinnot, lisäksi minulla on jo ennestään englannin, ruotsin ja saksan opettajan pätevyys. Työpaikan saaminen omalla kotipaikkakunnalla ei ole kuitenkaan ihan itsestäänselvyys,
Olisiko sille tilausta, että perustaisi yrityksen, joka myisi yksityistä esikoulu- ja alakoulun luokkien etäopetusta? Käytännössä vanhemmat ilmoittaisivat lapsensa kotikoulutettaviksi, hankkisivat lapselle tarvittavat tietotekniset laitteet ja oppimateriaalit, minä huolehtisin opetuksesta. Voisiko tällä tavoin työllistyä?
Kommentit (34)
Mobiililaitteilla toimintaa voisi alakoulun osalta ainakin viedä myös lasten kotipihalle/lähiluontoon. Esikoululaisten ei voi vielä olettaa liikkuvan ulkona ilman läsnä olevan aikuisen valvontaa.
Ei kai kukaan enää halua mitään etäilyä kun kerran taas vihdoin on mahdollisuus päästä oikeaan kouluun.
Ei eskareiden ja alakoululaisten haluta olevan yksin kotona. Etätyöt voisi tietty jossain määrin auttaa, mutta aika monta oppilasta tarvitsisit, että saisit itsellesi säällisen kuukausipalkan.
Ulkomailta käsinkään tuo ei kannata, kun koululaiset ovat paikallisissa kouluissa.
Uskon, että olisi. Oma nuorimmaiseni meni jo lukioon. Mutta luokilla 1-8 olisin ollut tuosta kiinnostunut.
Tosin se sosiaalinen yhteisöllisyys pitäisi järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan enää halua mitään etäilyä kun kerran taas vihdoin on mahdollisuus päästä oikeaan kouluun.
Eikö? Yli viiden miljoonan asukkaan maasta ei löytyisi esim. 5 perhettä? Jos jokainen maksaisi opetuksesta esim. 600€/kk, saisi kokoon jo hyvän kuukausipalkan, silti opetus pysyisi vielä yksilöllisenä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että olisi menekkiä.
Ehkä ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Yli viiden miljoonan asukkaan maasta ei löytyisi esim. 5 perhettä? Jos jokainen maksaisi opetuksesta esim. 600€/kk, saisi kokoon jo hyvän kuukausipalkan, silti opetus pysyisi vielä yksilöllisenä.
Sisältyisivätkö materiaalit (oppikirjat yms.) tähän hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että olisi. Oma nuorimmaiseni meni jo lukioon. Mutta luokilla 1-8 olisin ollut tuosta kiinnostunut.
Tosin se sosiaalinen yhteisöllisyys pitäisi järjestää.
Koronatilanteen salliessa mukana oleville oppilaille voisi välillä järjestää yhteisen leirin, museovierailuja ja eri kaupunkeihin tutustumista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältyisivätkö materiaalit (oppikirjat yms.) tähän hintaan?
Eivät. Johan totesin, että ne jäävät perheiden itsensä hankittavaksi, kuten kotikoulussa yleensäkin. Toki minun itseni laatimat materiaalit sisältyisivät hintaan. Olen aiemmin opettanut aikuisryhmille eri ammattien erikoiskielikursseja ja tottunut laatimaan materiaalit tyhjästä, kun valmista ei juuri ole ollut saatavilla. Materiaalini ovat saaneet kehuja ja pari oppilaitosta olisi halunnut ne käyttöönsä, mutta eivät olleet valmiita maksamaan niistä.
Etäopetuksen pitäisi olla äärettömän laadukasta, että maksaisin siitä 600€ kuussa + mahdolliset materiaalikulut. Lisäksi en pidä ajatuksesta, että lapsi istuisi joka päivä tunti tolkulla koneen ääressä. Sinänsä kyllä nuoret innovatiiviset opettajat ovat minusta ihania!
Toinen puoli liikeideastasi ei toimi. Mutta jos perustelet eskarin tai ala-asteen olemassa olon ihan reippaasti segregaatiolla, kysyntää varmasti olisi. Samalla voisit itse tehdä enemmän rahaa ja saisit motivoituneita lapsia oppimisyksikköihisi.
En tiedä onko tuo suomalaisessa kontrolliyhteiskunnassa mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ei eskareiden ja alakoululaisten haluta olevan yksin kotona. Etätyöt voisi tietty jossain määrin auttaa, mutta aika monta oppilasta tarvitsisit, että saisit itsellesi säällisen kuukausipalkan.
Ulkomailta käsinkään tuo ei kannata, kun koululaiset ovat paikallisissa kouluissa.
Kotikoulussa olevien lasten perheet ovat varmasti jo nyt järjestäneet asian jotenkin, ettei lasten tarvitse olla yksin kotona kovin nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Etäopetuksen pitäisi olla äärettömän laadukasta, että maksaisin siitä 600€ kuussa + mahdolliset materiaalikulut. Lisäksi en pidä ajatuksesta, että lapsi istuisi joka päivä tunti tolkulla koneen ääressä. Sinänsä kyllä nuoret innovatiiviset opettajat ovat minusta ihania!
Aikuisille toteuttamani kielten opetus on aiemmin saanut paljon kehuja. Olen ollut sijaisena alakouluissa. Yhdessä paikassa vanhemmat olivat yrittäneet saada rehtorin suostumaan siihen, että vakituinen opettaja olisi siirretty muihin tehtäviin ja minut olisi palkattu hänen sijaansa. Mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sikäli uskoisin tarjoavani laadukasta opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen puoli liikeideastasi ei toimi. Mutta jos perustelet eskarin tai ala-asteen olemassa olon ihan reippaasti segregaatiolla, kysyntää varmasti olisi. Samalla voisit itse tehdä enemmän rahaa ja saisit motivoituneita lapsia oppimisyksikköihisi.
En tiedä onko tuo suomalaisessa kontrolliyhteiskunnassa mahdollista.
Mikä puoli liikeideasta ei toimi?
Suomalaisessa yhteiskunnassa tämä on erittäinkin mahdollista, koska maassamme on oppivelvollisuus muttei koulupakko. Vanhemmat ovat vapaita järjestämään lastensa opetuksen parhaaksi katsomallaan tavalla. Kunta määrää valvojan, jolle esitellään lapsen opetussuunnitelma ja joka teettää kontrollikokeita.
Miten kurahousujen pukeminen sujuu etänä?
Jos perheitä olisi vaikka 10, riittäisi, että jokainen maksaisi 300€/kk. 10 lapsen ryhmässä voi vielä toteuttaa hyvin yksilöllistä opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten kurahousujen pukeminen sujuu etänä?
Ystäväni, luokaopettaja ei pue kurahousuja lapsille. Ekaluokkalaiset eivät enää suostu käyttämään niitä ja jos käyttävät, niin pukeminen pitää opetella kotona. Myös esikoululaisilta oletetaan pukeutumisessa, myös kuravaatteiden osalta, omatoimisuutta. Opettaja ei auta esikoulussa enää edes lahkeita saappaiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille toteuttamani kielten opetus on aiemmin saanut paljon kehuja. Olen ollut sijaisena alakouluissa. Yhdessä paikassa vanhemmat olivat yrittäneet saada rehtorin suostumaan siihen, että vakituinen opettaja olisi siirretty muihin tehtäviin ja minut olisi palkattu hänen sijaansa. Mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sikäli uskoisin tarjoavani laadukasta opetusta.
On täysin erilaista opettaa laadukkaasti motivoituneita aikuisia kuin unenpöpperöisiä ja näyttöpäätteen tuijottamiseen kyllästyneitä seitsemänvuotiaita.
Etenkin nyt korona-aikana mietin, että tämä saattaisi kiinnostaa niitä perheitä, joissa on riskiryhmiin kuuluvia lapsia.
Oma lapseni osallistui viime talvena etätaidekerhoon ja etätiedekerhoon sekä pariinkin etäperhekerhoon. Nämä toimivat erinomaisesti. Lapsilla oli myös mahdollisuus kommunikoida toistensa kanssa ja yhteisöllisyyttä, jopa pari pidempää ystävyyssuhdettakin syntyi. Etätiedekerhon loppuessa pari lapsista alkoi ihan itkeä, kun toiminta oli ollut heistä niin mukavaa.