Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko autokoulua käydä uudestaan?

Vierailija
15.10.2021 |

Jos on sellainen tilanne että on saanut ajokortin mutta sen jälkeen ei ole autoa ajanut ja on mennyt jo neljä vuotta siitä kun kortin sai. Eikä ole tämän 4 vuoden aikana ajanut ollenkaan autoa liikennesäännöt,liikennemerkit, auton ajaminen ylipäätänsä ei ole muistissa ja koko asia tuntuu vieraalta. Mutta nyt tarvisin autoa elämässäni todella paljon ja haluaisin ajaa. Mutta en todellakaan pysty vain yksin lähtemään autolla ajamaan ja opettelemaan yksin kaikkea uudestaan.

Eli kysymys kuuluu jos on jo ajokortti pääseekö silti uudestaan käymään autokoulua alusta loppuun? Rahasta se ei ole kiinni. Voisin maksaa uudestaan ajotunneista vaikka minulla kortti jo onkin.

Auttakaa!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis liikennemerkkejä

Vierailija
22/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sait ajokortin miks et vaan ruvennut ajamaan säännöllisesti? Miksi olit neljä vuotta ajamatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne varmaan siellä autokoulussa ihmettelee jos sinne menee semmonen henkilö kenellä on jo ajokortti. Et miks semmonen ihminen haluaa ajotunteja jos sillä kortti jo on? Ne ei varmaan ymmärrä.

Kumpaa tässä on tarkoitus pitää typeränä sitä, joka haluaa ylläpitää "unessa olevaa" osamistani vai autokoulu -yrittäjiä?

Jos auttokoulu, jolta haluaisin saada kertaustunteja, jolla kerrata ohjatusti autolla ajoa kenties myös hieman liikennesääntöjäkin  siksi, että en ole viime vuosina ajanut juurikaan ei ymmärtäsi toivetttani, niin vaihtaisin ja hakeutusin toisen autokouluun. (Onneksi niitä on alle 100 kilometrin päässä jokunen, joten eiköhän niistä joku ymmärrä asiani). 

Vierailija
24/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sait ajokortin miks et vaan ruvennut ajamaan säännöllisesti? Miksi olit neljä vuotta ajamatta?

Siihen on omat henkilö kohtaiset syyni. Mutta nyt haluaisin oikeasti ajaa kun tarvitsen auton elämääni ja täytyisi päästä autolla ajamaan säännöllisesti. Mutta en todellakaan uskalla lähteä liikenteeseen kun edellisestä kerrasta on niin kauan aikaa. Sen takia halusin apua ja opetusta liikenteessä ajamiseen.

Ap

Vierailija
25/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Sain autokorttini aikoinaan maaseudulla. Muutin Helsinkiin ja autolla ajo jäi pariksi vuosikymmeneksi. Kynnys oli kova lähteä kaupunkiliikenteeseen niin pitkän ajan jälkeen . Otin autokoulusta tunteja, ja ajelimme keskustassa reittejä tutuksi. Suosittelen.

Vierailija
26/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja joku toinen ajokorttiluokka B:n rinnalle. Itse ajoin 32 vuotiaana A:n, ihan hyödyllistä kerrata liikennesääntöjä. Tai vaikka C1, edullinen eikä eroa juurikaan henkilöautolla ajamisesta.

Vierailija
27/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autokoululle raha kelpaa. Ainakin Mikkelissä ainakin ihan mainostetaan yksittäisiä ajotunteja.

Tosin ensin varmaan kannattaisi harjoitella omatoimisesti esim. tyhjällä parkkialueella. 

Ja suosittelen automaattivaihteista autoa.

Vierailija
28/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista tosiaan. Tiedän ihmisiä, jotka on vaikka eläkeikäisenäkin ottaneet ajotunteja, että pääsee mökille ajot hoitaneen miehen kuoltua. Ja ihan sen ajo-open kanssa ajettiin sitten sitä reittiä. Tai erään mies muutti ulkomaille ja vaimo otti ajotunnin tai tunteja, että uskalsi ajaa katsastukseen.

Itseltäkin ajotaito hävisi ja samoin siskolta, mutta opeteltiin myöhemmin uudestaan tahoillamme kaverien avustuksella ja hiljaisen liikenteen aikaan harjoittelemalla.

Vierailija
29/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hän joka kommenoit Esimerkiski itse olin koko opiskeluaikani (kyllä siihen jokunen vuosi vierähti) ilman autla. Ja niinpä autolla ajoni jäi varmasti tuolta ajalta alle muutamaan tuhaneen kilometriin.

En usko, että asiaan tulee pikaista muutosta.

Parhaillaan elän hyvien julkisten liikemme yhteyksien ja lähes yhtä hyvien kävelyreittien ja pyöräteiden luona asuessani pidän erityistä kiirettä, että vastaisuudessa ajaisin autolla enemmän.

Viime vuosina kun olen tarvinnut enempi autoa, niin hyvin usein on riittänyt se kun olen voinut vuokrata auton käyttööni.

Maailmalla, esimerkisi atlantin toisella puolen olen asunut myös paikoissa, jotka on rakentuneet paljossa niin, että ihmisten on otaksuttu liikkuvan vain ja ainoastaan omalla autolla.  

Oli itselleni hieman hämmentävää kun ensimmäistä kertaa kun tulin  omakotitalo -alueelle jossa ei oltu oikeasaan  lainkaan  suunnittelussa otettu huomioon sitä mahdollisuutta, että joku tulisi ja tai liikkuisi alueella,  muutoin kuin omalla autolla. - Tällaisia alueita en haluaisi nähdä suomessa ainoatakaan. Vaikka toisaalta en myöskään nähdä juurikaan sellaisiakaan asuinalueita, joihin tai joiden lähelle autolla tuleminen on tehty täysin mahdottomaksi. 

Sinkkumies

Vierailija
30/41 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on omat henkilö kohtaiset syyni. Mutta nyt haluaisin oikeasti ajaa kun tarvitsen auton elämääni ja täytyisi päästä autolla ajamaan säännöllisesti. Mutta en todellakaan uskalla lähteä liikenteeseen kun edellisestä kerrasta on niin kauan aikaa. Sen takia halusin apua ja opetusta liikenteessä ajamiseen.

Ap

Minusta sinä vaikutat valveutuneelta ja fiksulta kun mietit tällaista asiaa kuin käydä mahd autokoulu uudestaan. - No ehkä tuo oli vähän liioittelua jonka itsekin samalla hetkellä ku avauksesi lähetit mahd. tiedostit

Yhtä kaikki fiksumpaa on usein jos kykenee tiedotamaan oman osaamaomuutensa. - JA mikä parasta nyt kuin siihen on olemassa vaivatomasti apua ja tukea, jolla päästä asiasta (taas) eteenpäin ja saavuttaa riittävä osaaminen.

- Autolla ajaminen ja liikenne on myös siinä jännää, että liikenteen sekaan autolla mennessä olisi minusta muistettava aina se, että liikenne on joukkuelaji

Eli vaikka itse osaisikin ajaa autolla kuin Kimi Räikkönen, niin se ei auta, jollei samalla tajua, että liikenteessä on ja tai kulkureitillä ja sen vierellä voi aina olla joku tai joitain muitakin.

Sinkkumies 

Vierailija
31/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Elinkeinolaki, asetus 125.

Marin ilmoitti tänään että kyseinen asetus on kumottu

Laissa on lukuja, luvuissa pykäliä ja pykälissä momentteja. Lain perusteella annetaan ministeriöiden asetuksia (aiemmin ministeriöiden päätöksiä), joissa voi myös olla lukuja ja pykäliä ja pykälissä momentteja.

Laissa ei ole asetusta.

Vitsit ovat parempia silloin, kun ne ovat uskottavia, sori vaan.

Vierailija
32/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi käydä samalla tavalla koko autokoulua uudestaan kuin nuorempana kävit, mutta yksittäisiä ajotunteja voit ostaa. Maksavat varmaan n. 50-70e kpl. Niitähän voi ostaa niin paljon kuin mieli tekee ja tarvitsee. Joskus autokoulut saattavat myydäkin muutaman ajotunnin paketteja niille, jotka eivät ole vuosiin olleet ratissa ja tarvitsevat muutaman harjoittelutunnin.

Vierailija
33/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisiä ajotunteja voi ottaa. Käyt niin monesti kuin on tarve.

Ja nuille huutelijoille: minulla on kortti ollut 10 vuotta (vanhemmat maksoivat), mutta ehkä kerran olen ajanut sen saamisen jälkeen. Ei ole tarvetta kun pyörällä ja kävellen pääsee. Sitten kun joskus muutan maalle niin käyn varmasti parikin kertaustuntia ennen kuin hyppään auton rattiin.

Vierailija
34/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8 vuotta ajamatta ja menin suoraan töihin pakukuskiksi. Ei mitään ongelmaa, vaikka en ollut koskaan pakua edes ajanut. Jos tuntuu epävarmalta niin mene jonnekkin vähän syrjempään harjoittelemaan.

Vierailija
35/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä itse kuullut että ihminen kenellä on ajokortti niin olisi uudestaan voinut hakea autokouluun. En tiedä onko se mahdollista, saada vaikka ajotunteja pelkästään. Eihän sun tarvisi kuitenkaan inssiä käydä koska jos sinulla kuitenkin jo kortti on.

Sinunkin ajokorttisi on voimassa vain 10 vuotta kerrallaan.

Ja kyllä, voit ottaa autokoulusta muutaman ajotunnin "muistinvirkistykseksi". Liikennesääntöjä voit lukea omatoimisesti etukäteen.

Minun ajokorttini on kylläkin voimassa vuoteen 2056 saakka. Minulla sama tilanne kuin ap:lla, että en ole vuosiin ajanut ja ajamaan lähteminen pelottaa, joten tarvitsisin harjoittelua turvallisissa olosuhteissa ennen kuin rykäistään taas rattiin. Erona toki se, että en ole autoa tarvinnut enkä oikeastaan tarvitse vieläkään, niin motivaatio ajotuntien ottamiseen on hyvin matala. Samoin kukkaro vähän turhan tyhjä.

Vierailija
36/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokouluun yhteyttä ja muutama ajotunti muistin virkistämiseksi. Et tarvitse koko opetuspakettia koska sinulla on jo kortti. Nykyään on tarjolla juurikin yksittäisiä tunteja koska niitä ottavat myös opetusluvalla korttia suorittavat ennen inssiä. Eivät tietenkään kaikki mutta osa. Ja jos jollekin autokoululle ei raha kelpaa niin valitse toinen. Tunnin hinta on noin 70-90€ ainakin meidän kaupungissa.

Vierailija
37/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä itse kuullut että ihminen kenellä on ajokortti niin olisi uudestaan voinut hakea autokouluun. En tiedä onko se mahdollista, saada vaikka ajotunteja pelkästään. Eihän sun tarvisi kuitenkaan inssiä käydä koska jos sinulla kuitenkin jo kortti on.

Sinunkin ajokorttisi on voimassa vain 10 vuotta kerrallaan.

Ja kyllä, voit ottaa autokoulusta muutaman ajotunnin "muistinvirkistykseksi". Liikennesääntöjä voit lukea omatoimisesti etukäteen.

Minun ajokorttini on kylläkin voimassa vuoteen 2056 saakka. Minulla sama tilanne kuin ap:lla, että en ole vuosiin ajanut ja ajamaan lähteminen pelottaa, joten tarvitsisin harjoittelua turvallisissa olosuhteissa ennen kuin rykäistään taas rattiin. Erona toki se, että en ole autoa tarvinnut enkä oikeastaan tarvitse vieläkään, niin motivaatio ajotuntien ottamiseen on hyvin matala. Samoin kukkaro vähän turhan tyhjä.

Eipä vaan ole tuohon saakka, vaan se on voimassa 18.1.2033 asti. Lakimuutos leikkasi sen päättymään vuonna 2033.

https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajokortin-voimassa…

Vierailija
38/41 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään autokoulut antavat kertaustunteja niin monta kuin vain lompakko kestää. Autokouluilla on muutenkin oppilaista puutetta, kun paljon opetusta on siirtynyt simulaattorilla ajettavaksi, joten teet samalla hyvän työn ja tuet paikallista yrittäjää. Vaikka sulla kortti onkin, niin lähtevät ihan alkeista opettamaan, jos niin toivot. :)

Vierailija
39/41 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse suorittaa ajokorttia uudestaan. Käänny sopivan autokoulun puoleen ja ja kerro huolesi (jotkut aukokoulua käyvätkin ottavat ihan omasta halustaan lisätunteja). Varmaan olisi hyvä, että tekisit autokoulunopettajan kanssa "koeajon" ja sen perusteella räätälöisitte sinulle sopivan ajo-ohjelman. Liikennesääntöjen kertauskin onnistunee siinä ajotuntien aikana. Minusta on ihan tavallista, että ihmiset, jotka ovat olleet ajamatta pitkän aikaa, ottavat ajotunteja ja saavat siitä rohkeutta lähteä itse sompaamaan auton ratissa. Jotkut voivat harjoitella liukkaan kelin ajoa, jos sitä ei ole kertynyt. 

Vierailija
40/41 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi kyllä aika katastrofaalista, jos on vuosia ollut ratista pois, unohtanut liikennesääntöjä yms., eikä kumminkaan saisi mitään opetusta, koska on joskus ajanut kortin. Ja sellainen sitten lähtisi vain sinne liikenteeseen. Ja moni varmaan onkin vaan lähtenyt, vaikka aihetta olisi jotain kerrata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi