viimeset rahat varastettiin, ei ruokaa, tuet tulee vasta ens viikolla
onpas taas vittumainen tilanne. saan tällä hetkellä työmarkkinatukee jonka oon hakenu kuukaus sitte. ne rahat saa takautuvasti, ja tällä hetkellä kela on siis 2kk tuet auki. saan myös toimeentulotukee n. 100e kuussa, neki oon hakenu yli 7 arkipäivää sitte mut eipä näy tilillä. säästössä oli rahaa mut ne on kaikki menny vuokrii ku nää tuoet on nii paljo myöhässä. käteistä oli jäljellä 30e (siinä siis viimeset rahat) ja viime yönä joku varasti ne. olin kaverin luona viettämässä iltaa (selvinpäin olin, muut joi) ja vasta tänää aamulla huomasin et joku oli käyny ne rahat viemässä laukusta. laukku oli siis eteisessä koko illan, eli kuka tahansa on voinu ottaa ne. luotin siihen porukkaan minkä kans iltaa vietin, sen takii en sitä laukkuu sit vahtinu. myös dösäkortti lähti kävelee, samoin kännykän kuulokkeet ja pari muuta "pikkujuttuu".
kotona ei oo yhtää ruokaa, kaikki ruokavarastot oon syöny loppuun ku oon viimesii rahoja koittanu säästellä nii pitkää ku mahollista. tänään oli tarkotus mennä kauppaan ja sil 30e oisin ostanu ruuat ens viikolle, siihen asti et ne tuet tulee (mulle siis luvattiin kelasta et viimestään ens perjantaina ne on tilillä. en tiiä minkä takii ne on näin paljo myöhässä, ei osannu kelan työntekijä sanoo). nyt syön sitte lunta ku en muutakaan keksiny ja kauhee nälkä :D vettä ja teetä (ainoo mitä kaapissa oli) oon lipittäny mut eipä nekää nälkää vie.
miks tulin tänne valittaa? ihan sen takii et toivon jonkun tän tekstin lukevan, ja tajuuvan et täällä suomessaki on ihmisii jolla ei oo yksinkertasesti varaa ruokaan, ja joutuu monta päivääki olla ilman safkaa. te jotka saatte palkkane säännöllisesti - olkaa onnellisii! ihan oikeesti, vaikkei raha onnee tuo nii on se aika helvetin kiva asia siin vaihees ku ruuat loppuu ja maha huutaa nälkää. aina aikasemmin oon rahat saanu riittää, nyt ku niit rahoi ei oo tullu nii mistäs revit sit lisää? vanhemmat on jo kuollu eli niiltä en voi lisää pyytää, ystäviltä oon kysyny voisko lainaa mut niilläkään ei kuulemma oo paljoo rahaa et ei voi lainata. kysyin siis 10e eli ei ois iso summa lainata mut ei pystyny. kavereita/ystävii ei oo ku pari ja nää pari elää toimeentulotuella et ymmärrän kyl jos niillä on rahat vähissä.
tietääkö joku saisko jostain näin äkkiseltään rahaa lainaa? pikavippii en pysty ottamaan koska joskus pentuna onnistuin luottotiedot paskomaan. arvatkaa vaa vituttaako täl hetkellä.... nyt oon siis 23v.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:03"]Jos se ap meni sinne naapuriin tai kauppoihin etsimään ilmaiskahveja.
[/quote]
Ei niillä kahveilla pitkään eletä. Mä olisin vienyt ap:n kauppaan ja ostanut hänelle leipää ja muita välttämättömyyksiä esim. puuroa ja makaronia ja kasviksia, joilla saa tehtyä muutaman aterian. Mutta ei, ei näihin viesteihin edes vastata :/
T: se kauppaan menevä
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:54"]Aloittaja katosi heti kun joku tarjosi konkreettista ruoka-apua.
[/quote]
Näin käy aina....
[/quote] SE LÄHTI SINNE KAUPPAAN NIILLE MAISTIAISILLE PUUPÄÄ
Laitat ensin soitat kavereille joiden luona olit ja kysyt mihin kukin meni jatkoille. Sen jälkeen kerrot varastetuista rahoista ja pyydät lainaksi rahaa. Jokainen niistä lainaa rahaa, koska ei halua vaikuttaa siltä varkaalta. arkipäivänä käyt bussikorttitoimistossa ja kysytr missä sitä korttia on käytetty. Oletan, että sillä ollaan menty jatkoille ja sieltä kotiin. Helppo siitä arvata kuka sen on pöölinyt. Sitten menet hänen luokse ja pyydät omaisuutesi takaisin.
Asutko kaukana tuosta bilepaikasta?
alottaja ei kadonnu vaa oli naapurilla käymässä. onneks tää naapuri oli kotona ja pysty lainaamaan kananmunia, maitoo ja anto jopa paketin ruisleipää mukaan! lupasin mennä kiitokseks auttamaan kodin askareissa kuhan saan syötyy ja sitku rahat tulee nii korvaan nää ruuat. tuli tosi hyvä mieli ku tälläses tilanteessa saa apua ihan tuntemattomilta :)
heti ens viikolla meen tosiaan sinne "leipäjonoon" mistä tääl vinkattiin. tän päivän pärjään näillä eväillä.
kavereista sen verran et ei oo sekakäyttäjiä mut alkoholii menee senki edestä. ite olin selvinpäin enkä kyl usko niitte kamojen levinneen eteiseen/tippunu matkalla, sielt kuitenki hävis ne arvokkaammat tavarat (kolikot vetoketjullisesta taskusta, se 20e seteli ja viel dösäkortti mikä ei edes ollu lompakossa päällimmäisenä vaan plussakortin alla). en ollu myöskää ainoo jolta hävis rahaa, yheltä toiselta katos kans kaikki käteiset.
siel frendin luona oli siis näitten mun tuntemien lisäks pari muutaki tyyppii, jotain kaverin kavereita jota en oo aikasemmin nähny. en omii kavereita epäile varkaudesta eli varmaa joku näist tuntemattomista on laukulla käyny... rikosilmotuksen meinaan kyllä tehä. selvitellään ensin keneltä kaikilta on tavaraa hävinny ja sen jälkeen viedään tää eteenpäin.
"Älkää nyt oikeasti lähtekö näihin. Nuoriso keksii hakea viivarahat av:n avulla kun täällä aina ollaan auliisti rahaa antamassa."
en tiedä onko kellään oikeesti pokkaa tehä näin, kai se toimis ku täälläki on apuu tarjottu. en tiiä huomasko tän kommentin laittaja et vaikka apuu tarjottiin en ollu ensimmäiseks laittamassa tilinumeroita vaan pyysin apua just näihin kunnan järjestämiin ruuanjakoihin...
Sinä tiedät jokaisen joka iltaa sun kans vietti, eiks niin? Mitä he kaikki joilta kysyit rahojesi yms. viemisestä sanoi?
Teithän ap rikosilmoituksen varkaudesta? Jos et niin siinähän paastoat.
Tohon hintaan vaik joka päivä kaks kertaa, jos mulkku kestää. T. Mies 50vee
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:11"]
Laitat ensin soitat kavereille joiden luona olit ja kysyt mihin kukin meni jatkoille. Sen jälkeen kerrot varastetuista rahoista ja pyydät lainaksi rahaa. Jokainen niistä lainaa rahaa, koska ei halua vaikuttaa siltä varkaalta. arkipäivänä käyt bussikorttitoimistossa ja kysytr missä sitä korttia on käytetty. Oletan, että sillä ollaan menty jatkoille ja sieltä kotiin. Helppo siitä arvata kuka sen on pöölinyt. Sitten menet hänen luokse ja pyydät omaisuutesi takaisin.
Asutko kaukana tuosta bilepaikasta?
[/quote]
Hyvä idea, näin taidan tehä. En onneks asu kaukana, alle kilsan matka eli pääsin kävellen kotii. Ois muuten vituttanu jos ois kauempan oltu ja ois pitäny dösäl mennä kotii ku sitä korttii ei enää lähettäessä ollu... Toivottavasti se kortti voidaan tosiaa jäljittää jotenki, ois kivempi hoitaa tää ilman et tarttis rikosilmotuksii tehä..
ottaa kyl niin päähän tollaset ihmiset jotka häpeilemättä käy toisten laukulla ja vie kaiken vähänki arvokkaan! no, opinpa tästäki sen etten edes tollasis tilanteissa jätä sitä laukkuu vahtimatta ja viimenen kerta ku otan "ylimmääräset" rahat mukaan. jatkossa vaan ne välttämättömät rahat ja ruokarahat saa jäädä kotiin turvaan.
Vielä sille joka oli kauppaan menossa: arvostan oikeesti tosi paljo tota tarjousta, ilman muuta oisin ottanu avun vastaan jos ei mitään muuta vaihtoehtoo ois ollu. Tarkotan tällä siis sitä etten haluu vierasta ihmistä käyttää hyväks jos on vaan mitä tahansa muita vaihtoehtoja :)
Minulla kävi niin sääliksi aloittajaa, että olisin ollut valmis tuomaan hänelle tonnin kotiovelle, kun tuota rahaa on ja asun Turussa, mutta hän ei näköjään enää halua avustusta kun ei vastaile ketjuun, joten olkoon sitten.
Oletko muuttanut muualta vai sanotaanko Turussa dösä..?
Joulutorilla kauppatorilla ja ehkä myös suurtorin joulumarkkinoilla voisi olla jotain maistiaisia, sinne vaan:D jotain makkranpaloja ja manteleita, hansassa oli omenamehumaistiaisia... Luulis et jollekin mukavalle makkaranmyyjämummolle vois alkaa jutustelemaan ja selvittää tilanteensa, vois saada makkaran:D
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:23"]
Minulla kävi niin sääliksi aloittajaa, että olisin ollut valmis tuomaan hänelle tonnin kotiovelle, kun tuota rahaa on ja asun Turussa, mutta hän ei näköjään enää halua avustusta kun ei vastaile ketjuun, joten olkoon sitten.
[/quote]
Tuossahan tuo juuri vastailee. Ihailen suunnattomasti noin pyyteettömän auttamishaluisia. Hyvää Joulumieltä sinulle. Toivottavasti saat takaisin kaksin verroin sen minkä annat muille.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:24"]
Oletko muuttanut muualta vai sanotaanko Turussa dösä..?
[/quote]
haha, helsingistä oon muuttanu tänne pari vuotta sitten :)
nyt on tosiaan kiitokseks autettu naapuria siivoomisessa, lumien auraamisissa ja äsken vein vielä sen naapurin koiran ulos. vieläki on tosi hyvä mieli ku täällä nii monet oli valmiita auttamaan ja naapuri piti toisesta huolen! aamulla olin vittuuntunu koko yhteiskunnalle mut nyt hymyilyttää. hyvää joulun odotusta kaikille, ite poistun nyt täältä :)
Ei helvetti, ei kauppojen maistijaisesittelyt ole mitään ruoka-aputoimintaa!!!! Ja koska sunnuntaisin on tuplapalkka, niin en ole ikinä kuullut että yksikään firma pitäisi sunnuntaisin esittelypäiviä tai kahvitarjoiluja.
Pikkasen kannattaisi myös kiinnittää huomiota oman elämänsä hallintaan, kauheaa lukea kun elämä pyörii vaan tukien ympärillä!
Vaihda heti kavereita, ei voi olla kovin kunnolista porukka, jos toisen kassista varastetaan rahat. Heti ei varmaan ei töitä saa, mutta kannattaa tehdä vaikka mitä työtä. Päivään tulee rytmi ja on ainakin jonkin verran omaa rahaa, eikä tarvitse pyydellä apuja. Mutta sinulla onkin tähtäimesssä työ eli hyvä. Kyllä se siitä lähtee ja soita kirkolle huomenna.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:28"]
Pyydä jokaiselta vaikka euro, luulis pystyvän lainaamaan
[/quote]
Jos saa päivässä euron, pari, niin sillähän saa jo vaikka Lidlistä hernekeiton ja vähän kyrsää päälle. Voi myös ostaa puuropaketin, niin viikon jokainen aamu lähtee mukavasti käyntiin. Jos osaat laulaa tai soittaa, niin kaipa ilman lupaakin saa esittää vaikka joululauluja sopivassa paikassa?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:49"]
Myyt persettä, kyllä sillä pari päivää syöt.
[/quote]
Niinkö sinä olet tullut toimeen? Kerro enemmän.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:45"]
Ei helvetti, ei kauppojen maistijaisesittelyt ole mitään ruoka-aputoimintaa!!!! Ja koska sunnuntaisin on tuplapalkka, niin en ole ikinä kuullut että yksikään firma pitäisi sunnuntaisin esittelypäiviä tai kahvitarjoiluja.
Pikkasen kannattaisi myös kiinnittää huomiota oman elämänsä hallintaan, kauheaa lukea kun elämä pyörii vaan tukien ympärillä!
[/quote]
No olisit lukenut ap:n viestit kaikki, niin olisi selvinnyt, mistä on kyse. Vihassa ja ylemmyydentunteessa ei näe kuin sen, mitä haluaa nähdä. Joulun aluspyhinä kaupoissa on erilainen meininki kuin peruspyhinä; ei siellä esittelijöitä ole, mutta voi olla joulupukki jakamassa karkkeja tai kahvitarjoilu, jonka laittaminen ei suuri homma ole. Olen pienkauppiaan tytär ja aina ne kahvitarjoilut ilman ulkopuolista henkilökuntaa laitettiin. Siihen aikaan ei kyllä saanut olla sunnuntaisin ollenkaan auki.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:19"]
Tupakoitko?
[/quote]
Entä itse?
Kela ei ole sulle mitään velkaa. Häpeä! Mene töihin tai ruokajonoon.
Jos se ap meni sinne naapuriin tai kauppoihin etsimään ilmaiskahveja.