Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien eläkeikä yleisesti tulevina vuosina 65

Vierailija
15.10.2021 |

On hyvin yksilöllistä, mutta monet eivät enää pysty tuossa ikässä opettamaan. On sen verran nopeatempoista se aika, kun opettaja on oppilaiden/opiskelijoiden kanssa. Lisäksi kun on vielä näitä erityisoppilaita/erityisopiskelijoita. Tiedän tapauksia, joissa opettaja on irtisanottu, kun on ollut tunneilla sekava yms. Mitä siis voi tehdä työkseen iäkkäämpi opettaja, jolla ei enää paukut riitä opetustilanteissa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei jaksa opettaa edes kolmikymppisenä, osa opettaisi helposti vielä 70-vuotiaanakin. Rutiinista kaikki on kiinni.

Vierailija
2/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy opettamaan, jos mä joudun siivoamaan kiristyvällä tahdilla vielä 68v 5kk. Jälki kyllä saattaa olla mitä on..

Mut mulla onki suunnitelma. Olen nyt 39v ja alan pikkuhiljaa tekemään ei ergonomisesti, jos pääsis sairaseläkkeelle 51v. 🤫

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin ammattikouln opettajan töistä eläkkeelle 65-vuotiaana 4 vuotta sitten. Ihan normaalia, jos on terve aikuinen.

Vierailija
4/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä, tosin jaksaminen myös paljolti koulusta ja opetusryhmistä kiinni.

Vierailija
5/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kuuntelin opehuoneessa, kun asiaa mietittiin? Joku oli vanha opettaja oli söhlännyt toden teolla ja syyksi laitettiin ikä. Epäiltiin, että on alzheimer ja jopa sitä, että kuulo oli huono.

Siivoaminen on psyykkisesti helpompaa kuitenkin vaikka fyysisesti raskaampaa, mutta opettajan työssä pitää muisti ja pää toimia nopeasti. Saa potkut, jos oppilaat/opiskelijat valittavat.  Opettaja ei itse huomannut itsessään mitään erikoista. Oli vuosikymmeniä toiminut opettajana. 

Vierailija
6/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy opettamaan, jos mä joudun siivoamaan kiristyvällä tahdilla vielä 68v 5kk. Jälki kyllä saattaa olla mitä on..

Mut mulla onki suunnitelma. Olen nyt 39v ja alan pikkuhiljaa tekemään ei ergonomisesti, jos pääsis sairaseläkkeelle 51v. 🤫

Ei taida ihan näinkään olla, kun opiskelijat ovat yskilöitä eli ei ole ihan rutiinia.

Vierailija
7/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kuuntelin opehuoneessa, kun asiaa mietittiin? Joku oli vanha opettaja oli söhlännyt toden teolla ja syyksi laitettiin ikä. Epäiltiin, että on alzheimer ja jopa sitä, että kuulo oli huono.

Siivoaminen on psyykkisesti helpompaa kuitenkin vaikka fyysisesti raskaampaa, mutta opettajan työssä pitää muisti ja pää toimia nopeasti. Saa potkut, jos oppilaat/opiskelijat valittavat.  Opettaja ei itse huomannut itsessään mitään erikoista. Oli vuosikymmeniä toiminut opettajana. 

Höpöhöpö. Virassa olevan opettajan erottaminen on todella vaikeaa.

Vierailija
8/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin erityisluokanopettaja pääsi eläkkelle 55-vuotiaana, mutta ei enää. No on varmasti aika raskas  työ ja miten sitten pää kestää?

Vierailija
9/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä erotettiin, mutta oli kyllä koeaika vielä.  Takanapäin puhuttiin, että on niin vanha  yms. Kukaan ei hänelle ilmeisesti suoraan sanonut tätä.  On kyllä omalla allani irtisanottu ihan vakituisesta työstäkin vanhempia opettajia, mutta syytä en ole kuullut?

Vierailija
10/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä erotettiin, mutta oli kyllä koeaika vielä.  Takanapäin puhuttiin, että on niin vanha  yms. Kukaan ei hänelle ilmeisesti suoraan sanonut tätä.  On kyllä omalla allani irtisanottu ihan vakituisesta työstäkin vanhempia opettajia, mutta syytä en ole kuullut?

Miksi hänet oli sitten ylipäätään valittu, jos on niin/liian vanha?  Koeaika on kuitenkin maksimissaan 6 kk, että ei siinä kamalasti ehdi vanheta.

Olen ollut kohta 40 vuotta töissä oppilaitoksessa, yhtään opettajaa ei ole aikanani irtisanottu enkä ole edes kuullut sellaisesta. Toki on ollut hankalia tapauksia (ei vanhuuden takia) mutta ei heitä pois saa, korkeintaan siirretään toisen koulun riesaksi. 

Meillä on muutama vielä yli 70-vuotias töissä, ovat siis toki pakosti jo eläkkeellä mutta heittävät keikkaa sijaisena. Mitä siinä, jos kunto on hyvä työt maistuu.

Vierailija
11/11 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänet oli sitten ylipäätään valittu, jos on niin/liian vanha?  Koeaika on kuitenkin maksimissaan 6 kk, että ei siinä kamalasti ehdi vanheta.

Olen ollut kohta 40 vuotta töissä oppilaitoksessa, yhtään opettajaa ei ole aikanani irtisanottu enkä ole edes kuullut sellaisesta. Toki on ollut hankalia tapauksia (ei vanhuuden takia) mutta ei heitä pois saa, korkeintaan siirretään toisen koulun riesaksi. 

Meillä on muutama vielä yli 70-vuotias töissä, ovat siis toki pakosti jo eläkkeellä mutta heittävät keikkaa sijaisena. Mitä siinä, jos kunto on hyvä työt maistuu.

Sanopas muuta, eikö sitä nähty sitten haastattelussa, vaikka toki se luultavasti pidettiin Zoomissa. No keikan heittäminen toki onnistuu monelta iäkkäämmältäkin, koska silloin voi välillä pitää taukoa ja ei ehkä yksi ryhmä ole kovin pitkää tällä.  Oikeasti puhutaan, että oli niin vanha, että kuulo oli mennyt yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi