Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen saamassa ADHD-diagnoosin. Onko minun mahdollista päästä tuettuun terapiaan

Vierailija
15.10.2021 |

Olen masennuksen takia saanut kelan korvaaman psykoterapian, joten sitä en kaiketi voi enää saada. Mutta parantaako ADHD-diagnoosi jotenkin mahdollisuuksiani päästä terapian piiriin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin mitä muita palveluita pystyn käyttämään diagnoosin jälkeen?

Vierailija
2/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa tekee, mutta jos  lääkäri toteaa että on syitä,niin miksipä ei kirjottais lähetettä.

Mutta pelkällä diagnoosilla et vielä pitkälle mee nuissa jutuissa, varmaan tarkempia tietoja pitää olla, miksi terpaia,mihin se vois auttaa, psykologin lausunto( ja kunnon testit )ensin asiasta lääkärille yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan terapian voi saada uudelleen vasta kun 5v edellisestä (jos olet käyttänyt siis jo kaikki 3 vuotta).

Voit hakeutua sopeutumisvalmennukseen- kysy lääkäriltä näistä vaihtoehdoista. Osa adhd ihmisistä saa myös pätkiä toimintaterapiaa, jos se nähdään tarpeelliseksi. Mutta kunhan saat lääkkeet voi olla ettet tunne edes tarvitsevasi terapiaa kun ongelmat käytännössä katoaa suurimmalta osin lääkityksen avulla.

Vierailija
4/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd ei ole mikään vika, vaan kertoo vaan, että kuulut siihen noin 8% maailman väestöstä, jolla on erilainen aivokemia, kuin ns. valtaväestöllä. Eli sama, jos vasenkätinen hakeutuisi vasenkätisyyden takia terapiaan. Jos sinulla on jotain psyykenongelmia, voit päästä terapiaan, kuten kaikki muutkin, mutta adhd ei ole sinänsä mikään vika tai psyykenongelma, vaikka tämä yhtenäisyyskulttuuri äkisti sellaisia erilaiselle järjestääkin.

Vierailija
5/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan terapian voi saada uudelleen vasta kun 5v edellisestä (jos olet käyttänyt siis jo kaikki 3 vuotta).

Voit hakeutua sopeutumisvalmennukseen- kysy lääkäriltä näistä vaihtoehdoista. Osa adhd ihmisistä saa myös pätkiä toimintaterapiaa, jos se nähdään tarpeelliseksi. Mutta kunhan saat lääkkeet voi olla ettet tunne edes tarvitsevasi terapiaa kun ongelmat käytännössä katoaa suurimmalta osin lääkityksen avulla.

.. jatkan

Siis ongelmat katoaa sen verran kuin niihin voi vaikuttaa lääkityksen avulla.

Voit sinä mennä toimintaterapiaan ja saada vinkkejä, tärkeää itsetuntemus jotta itse hahmotat adhdn tuomat haasteet. Mutta se terapiakin ilman lääkitystä on vähän niin ja näin kun adhd johtuu aivoista ja aivojen toiminnan häiriö niin pitkään saat toimintaterapeutin kans jumpata esim.toiminnanohjausasioissa, jos ei ole lääkitystä.

Vierailija
6/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkäri ei heti kirjoittanut diagnoosia, jos sen kerta olet saamassa? Ihmeellistä vetkuttelua yhden paperinpalan takia. Vai oletko vielä tutkimuksissa ja varmuutta ei ole tuletko saamaan diagnoosin?

Itse olet tähän asti elämääsi joutunut elämään ja sopeutumaan. Vai etkö ole sopeutunut yhteiskuntaan? Miten se diagnoosi auttaisi? Saat ehkä jonkkin lääkistyksen ja pääset ehkä johonkin terapiaan.

Vierailija
7/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD ei ole sairaus, joten siihen ei saa terapiaa

Vierailija
8/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkäri ei heti kirjoittanut diagnoosia, jos sen kerta olet saamassa? Ihmeellistä vetkuttelua yhden paperinpalan takia. Vai oletko vielä tutkimuksissa ja varmuutta ei ole tuletko saamaan diagnoosin?

Itse olet tähän asti elämääsi joutunut elämään ja sopeutumaan. Vai etkö ole sopeutunut yhteiskuntaan? Miten se diagnoosi auttaisi? Saat ehkä jonkkin lääkistyksen ja pääset ehkä johonkin terapiaan.

Sun pitäisi saada diagnoosi negatiivisuudesta

Vierailija
9/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd ei ole mikään vika, vaan kertoo vaan, että kuulut siihen noin 8% maailman väestöstä, jolla on erilainen aivokemia, kuin ns. valtaväestöllä. Eli sama, jos vasenkätinen hakeutuisi vasenkätisyyden takia terapiaan. Jos sinulla on jotain psyykenongelmia, voit päästä terapiaan, kuten kaikki muutkin, mutta adhd ei ole sinänsä mikään vika tai psyykenongelma, vaikka tämä yhtenäisyyskulttuuri äkisti sellaisia erilaiselle järjestääkin.

Juurikin näin!

Toimintaterapia voi auttaa arjen hallinnassa yms.

Mutta koska adhd on aivojen rakenteellinen juttu niin lääkkeet jos auttaa niin kannattaa lähteä lääkkeet edellä sitä hoitamaan . Osa pärjää ilman lääkkeitä mutta esim.itse en ja lääkehoito parantaa tehokkaasti adhd ihmisten elämänlaatua. Kiitos lääkkeen pystyn käymään töissä, autoilemaan, säilyttämään parisuhteen, maksamaan laskuni ajoissa, peseytymään riittävän säännöllisesti ja joskus jopa siivoamaan ja kokkaamaan.

Vierailija
10/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on vamma. Outoa, jos siihen ei saa mitään tukitoimia

Vierailija
11/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä diagnooseja heti jaella.

Mm.lääkekokeilu oli ainakin itselläni ennen diagnoosin vahvistamista, tollo.

Ja todellakin ok diagnoosista hyötyä. Jotta saa hoitoa kuten lääkkeet.

Vierailija
12/12 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on vamma. Outoa, jos siihen ei saa mitään tukitoimia

Saa sopeutumisvalmennusta tai toimintaterapiaa esimerkiksi.

Töissä voit pyytää tukitoimia tai opiskeluissa, esim pidempi opiskeluaika