Miksi kirpputoreilla haisee monesti niin pahalta?
Itselläni menee ostohalut heti kun astuu sisälle liikkeeseen jossa vastaan tulvahtaa ummehtunut kellarin haju. Kantaako ihmiset tavaransa suoraan kellareistaan sinne?
Kommentit (8)
Kellarin, vanhan tavaran, tupakan, kehonhajujen (kaikki ei pese tavaroitaan/vaatteitaan ennen sinne vientiä) ja tuhannen eri pyykkihuuhtelunesuaineen kakofonia. Seassa myös lemmikki- ja homekotien tavaraa. Ei ihme että haisee.
Itse en osta kirpparilta kuin vaatteita (suoraan pesuun kotona) ja kovapintaisia tavaroita jotka on helppo puhdistaa. Juuri tuosta haju- ja hygieniäsyystä. Joku huokoinen vaahtomuovirahi, patja, tai rahi olisivat kyllä vihoviimeisiä mitä kirppikseltä voi ostaa.
Satojen ihmisten ominaishajut yhdessä koossa.
Homeiset rakennukset pilaa ne kaikki kirppistuotteet jotka on siellä myynnissä.
Se on se pesuaineen haju. Jotkut käyttävät pahanhajuista pesuainetta. Toki voi myös olla, että ihmiset kärräävät sinne vaatteita suoraan jostain ladosta.
Vierailija kirjoitti:
Homeiset rakennukset pilaa ne kaikki kirppistuotteet jotka on siellä myynnissä.
Huolestuttavaa tietenkin on jos hometalosta kannetaan tavara myyntiin.
Sitten on vielä piereskelevät asiakkaat... tänäänkin joutui jonkun päästämässä pierunkatkussa katselemaan yhtä kirppispöytää... epäilen että joku siinä lähistöllä olevasta pikkujätkästä pieraisi tahallaan...
Melko usein itse kirpputori sijaitsee rakennuksessa, joka on käyttöikänsä päässä.
Kirpparit ovat melko paljon tilaa tarvitsevia toimintoja, joten neliövuokran on oltava edullinen. Tämä yleensä karsii pois parhailla paikoilla olevat hyväkuntoiset liikerakennukset, ja vaihtoehdoksi jää useimmiten vanhassa ja huonokuntoisessa rakennuksessa, usein myös melko huonolla paikalla sijaitseva tila.
Monta kertaa olen kävellyt sisään kirppikseen, jossa haisee ihan selvä home/kosteusvaurio. Se ei johdu myytävästä tavarasta, vaan purkukuntoisesta rakennuksesta, jossa kirppis sijaitsee.