Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opamox - uskaltaako ottaa?

Vierailija
12.12.2014 |

mulla on unettomuutta, jonka lääkäri sanoo johtuvan ahdistukssta ja n iin se johtuukin, vaikka en ensin ollut valmis sitä uskomaan. Lääkäri määräsi opamoxia unilääkkeeksi, että ota tätä, mutta älä kahta viikkoa pitempään yhteen menoon. Ihan hirveän monaa pilleriä purkisa ei olekaan.

en oo vielä uskaltanut otaa niitä. Ensin tuntuikin, että melatoniini riitti. Enää ei tunnu, homma vaan pahenee ja ahdistus jatkuu. Uskaltaak niitä opamokseja ottaa illalla?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap:n ongelma on se, ett vaikka nukahn helposti ilalla (olen tosi väsynyt, valmis nukkumaa jo tässä ysiltä), herään non kahden kolmen aikaan ja sit en enää saa unta uudestaan.

kuten yllä jo todettu, mä en voi päästä eroon ahdistusta aiheuttavista tekijöistä. 

Vierailija
22/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sulla on Ataraxia, ota sitä + Opamoxia niin on tolkku veks takuulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:31"]

Ja jos sulla on Ataraxia, ota sitä + Opamoxia niin on tolkku veks takuulla!

[/quote]

Todella vastuuton neuvo! Ataraxista menee tolkku totaalisesti ja Opamoxkin väsyttää. Niitä ei pidä milloinkaan ottaa yhtäaikaa. 

Vierailija
24/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, pahasti ahdistuneelle tätä komboa neuvotaan koko ajan ja kaikkialla terveydenhuollossa.

Vierailija
25/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua Opamox ainakin väsyttää koko seuraavan päivänkin, samoin kuin rivatril (myös bentso). Voit kokeilla, ei jää heti koukkuun. Mut pidemmäksi ajanjaksoksi huono. Itse söin noin vuoden ja kun lopetin, niin piristyin. Ahdistuksen saa kyllä pois, mutta huonontaa unenlaatua vähän samalla tavalla kuin alkoholi. Krapulaa ei tule, mutta mua se ainakin väsytti myös päivällä. Lisäksi huomasin, että bentsot vaikutti mun muistiin - unohtelin esim englanninkielen sanoja yms.

Nykyisin Ketipinor 50 mg. Muuten hyvä mutta noin 45 minsaa lääkkeen oton jälkeen tekee mieli syödä kaikkea, erityisesti nopeita hiilareita esim pullaa, leipää, makeisia. Alkuvaiheessa tuli todella pahoja ahmimishäiriöitä, mutta nyt jo vähän maltillisempaa syömisen kanssa. Siltikin olen lihonnut, vaikka edelleenkin olen normaalipainoinen.

Mirtatsapiini väsyttää myös kivasti, mutta sen kanssa olin koko ajan nälkäinen. Eli kummatkin aiheuttavat ruokahalun lisääntymistä, siis Ketipinor ja Mirtatsapiini, mutta Ketipinorin kanssa ehkä vähän helpommin hallittavissa toi syöminen. Pitää ajoittaa lääkkeen otto oikein, muuten mässyttää koko illan.

Opamox ei vaikuta muuten ruokahaluun, paitsi jos ahdistus on kadottanut näläntunteen päivällä. Silloin saattaa huomata olevansa nälkäinen, kun olo rauhottuu. Melatoniinista sain todella pahoja painajaisia. Heräsin huutamiseen ja niin heräsi myös avomiehenikin. Ei sopinut mulle ollenkaan. 

Tsemppiä! Opamoxia voi toki kokeilla, ei siitä mitään pysyvää haittaa ole. Pidä annokset todella pieninä, niin ehkä säästyt päiväväsymykseltä. Mikään pysyvä ratkasu se ei kuitenkaan ole. 

Vierailija
26/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa unta millään. No lääkkeillä saan mutten pysy siinä. Öisin herään n. 7-10 kertaa...

Lääkkeinä on ketipinor 25 - 50 mg ja tarvittaessa opamox 15 - 30 mg.

Aiemmin meni ketipinor 300 mg/vrk. Mutta nyt ei ole varaa ostaa lääkettä. Ketipinor toimii alle 100 gm annoksilla unta antavana lääkkeenä.

Vierailija
27/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa vielä: oletko kokeillut Propralia? Mun serkku syö sitä joskus öisin, koska herää aamuyöllä, eikä saa nukuttua. Hänellä kroppa käy ylikierroksella ruuhkavuosien takia (siis vaativa työ ja pienet lapset). Propral on beetasalpaaja ja se tasaa esim sydämen sykettä.

Aamuyöllä herääminen voi myös olla merkki masennuksesta, eikä ahdistuksesta. Masennuslääkkeenä mulla on Optiparia, joka sopii muuten hyvin, mutta alkoholia sen kanssa ei kannata juoda. Masennuslääkityksen pitäisi olla myös jatkuva, ei voi ottaa vain silloin tällöin kuten bentsoja. Ei ole hyvä jos serotiinipitoisuudet aivoissa vaihtevat. 

Vierailija
28/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lääkäri on määrännyt sinulle Opamoxin ahdistukseen, mutta silti epäröit. On totta, että Opamox kuuluu bentsoihin, ja niihin voi koukuttua. Mietipä kuitenkin omaa tilannettasi. Todennäköisesti sinulla ei ole huume- tai alkoholiriippuvuutta, koska lääkäri on määrännyt sinulle juuri tämän lääkkeen. Lääkäri myös seuraa vointiasi. Et myöskään ole saanut isoa lääkemäärää haltuusi, joten tuskin pääset repsahtamaan. 

Olen käyttänyt Opamoxia ahdistukseen. Ihan puolikas tabletti riitti minulle kerralla. Koska ne väsyttävät minua, otan yleensä illalla ennen nukkumaanmenoa. Aamulla herään hyvin nukutun yön jälkeen ja ahdistus on pienentynyt. Käytin muutaman viikon Opamoxia miltei päivittäin ja kuntouduin niin paljon, että jaksoin käydä terapiassa, mikä sekin auttoi ahdistukseeni. Myöhemmin tein radikaaleja muutoksia elämääni ja karsin suurimman osan ahdistavista asioista (ersoin, vaihdoin työpaikkaa). Nyt voin paremmin ja olen voinut jättää Opamoxit kokonaan. 

Jos en olisi saanut nukuttua ahdistukseni vuoksi, ahdistukseni olisi kasvanut entistä suuremmaksi. Olisin joutunut noidankehään. Ahsistukseni olisi kasvanut ylenmääräisiin mittoihin ja olisin valvonut entistä enemmän. 

Myös minä pelkäsin koukkuuntumista. Pidin varani ja otin lääkettä ainoastaan ahdistukseen. Mitä paremmaksi vointini kävi, sitä harvemmin minun tarvitsi ottaa lääkettä. Psykiatrini oli järkyttävän avokätinen Opamox-reseptien suhteen ja uusi sen joka kerta, kun pyysin uusimaan masennuslääkkeeni, aina sadan tabletin purkin kerrallaan. Kertaakaan en kuitenkaan hakenut Opamoxeja, ellei entiset olleet loppuneet. Minulla on vieläkin jäljellä kuusi vuotta sitten hakemani lääkepurkki miltei täytenä. (Pitäisi varmaan viedä apteekkiin vanhentuneena.) En siis koukkuuntunut. Minulla ei ole muutenkaan taipumusta addiktoitua mihinkään. En tunne tarvetta pistää päätäni sekaisin. Halusin vain päästä ahdistuksestani eroon, siinä kaikki. Kun se onnistui, saatoin jättää lääkkeetkin. 

P.S. Pidä hyvää huolta itsestäsi, ap. Kerrot, ettet pysty poistamaan ahdistusta aiheuttavia asioita elämästäsi. Pidä kuitenkin huoli siitä, että pääset terapiaan purkamaan taakkaasi. 

Vierailija
29/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:40"]

24, pahasti ahdistuneelle tätä komboa neuvotaan koko ajan ja kaikkialla terveydenhuollossa.

[/quote]

Millä poppatohtorilla oikein käyt? 

Vierailija
30/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, ihan suomalaisessa kunnallisessa terveydenhuollossa.

Sama neuvo niin suljetulla osastolla, päivystyksessä kuin psykiatrisella hoitajallakin.

Vierailija
31/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta ei todellakaan itse saa alkaa säätämään lääkkeiden kanssa!

Vierailija
32/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox on verrattain melko mieto lääke. Ei poista ongelman syytä, mutta auttaa juuri tuohon aamuyön nukahtamiseen. Usein jo pelkkä mahdollisuus ottaa lääkettä auttaa :) itse olen vastaavassa unettomuustilanteessa ottanut puolikkaan lääkkeen ja jatkanut tyytyväisenä unia. Riippuvuus ei synny ihan tuosta vaan

Vierailija
33/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan yhden opamoxin ja yhden ketipinorin illalla. Jos herään yöllä, niin otan vielä yhden opamoxin.

Vierailija
34/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:25"]

Kyllä voit ottaa. 15 mg on ihan hyvä määrä, älä kuitenkaan ota montaa päivää putkeen. Unettomuus on vaarallista joten luottaisin sinuna lääkärin. Edes yhden yön kun saa nukkua silloin tällöin kunnolla niin sekin auttaa jo! T:Sh

[/quote]Erittäin vastuuntunnoton sh. 1/4 - ½ tablettia riittää aivan hyvin tottumattomalle käyttäjälle.

tk-lääkäri

Vierailija
35/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:59"]

Opamox on verrattain melko mieto lääke. Ei poista ongelman syytä, mutta auttaa juuri tuohon aamuyön nukahtamiseen. Usein jo pelkkä mahdollisuus ottaa lääkettä auttaa :) itse olen vastaavassa unettomuustilanteessa ottanut puolikkaan lääkkeen ja jatkanut tyytyväisenä unia. Riippuvuus ei synny ihan tuosta vaan

[/quote]

siis olet ottanut sen silloin yöllä? Voiko niin tehdä?. Tuntuuko seur päivänä?

Vierailija
36/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, kiitos huolenpidosta. Olen käynyt vanhempien tukiryhmissä, mutta ne tuntuvat lisäävän ahdistusta auttamisen sijasta.

ap

Vierailija
37/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä AP syyllistä itseäsi, jos kokeilet Opamoxia. On parempi yrittää hoitaa unettomuuttaan ja omaa hyvinvointiaan, kuin jättää hoitamatta. Jos bentsoista tulee liikaa päiväväsymystä, kokeile jotain muuta. Mun mielestä rauhottavat eivät ole niin vaarallisia kuin niistä aina jauhetaan. Tuskin sun on tarkoitus niitä syödä ns hupimielessä. Itse söin rauhottavia viimeksi kun äiti oli saattohoidossa. Lääkkeet lopetin kun hautajaiset oli hoidettu. En jäänyt koukkuun, enkä kaipaa niitä enää. Väliaikaiseksi ratkaisuksi ovat kuin taivaanlahja. Jos ahdistava tilanne ei korjaannut ajan myötä, niin kannattaa miettiä muita lääkevaihtoehtoja. Mutta kyllä niitä Opamoxeja uskaltaa kokeilla. 

Vierailija
39/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamox on ok mieto rauhoittava, sivuvaikutukset satunnaisessa käytössä hyvin vähäiset, toisin kuin ketiapiinilla ja mirtatsapiinilla, joista tulee ikävä olo ja pää on jumissa seuraavan päivän. Mirtatsapiinilla tulee lisäksi vitutusta, hirveä päiväväsymys ja se saa syömään liikaa.

Koukkuun jäämistä ei tarvitse pelätä jos ei käytä joka päivä. Vaikutus noissa alkaa n. 2 tunnin päästä vaikka joku tarjosi 30-45 minuuttia.

Vierailija
40/44 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:05"]

29, kiitos huolenpidosta. Olen käynyt vanhempien tukiryhmissä, mutta ne tuntuvat lisäävän ahdistusta auttamisen sijasta.

ap

[/quote]

Ole hyvä, ap. :) Käyt vanhempien tukiryhmässä, joka auttamisen sijaan lähinnä ahdistaa sinua tällä hetkellä. Käsitän tämän niin, että sinua kuormittaa jokin lapseesi liittyvä asia.

Ahdistuksesi voisi olla hyvä perustelu sille, että hakeutuisit puhumaan jonkun ammattiauttajan kanssa ahdistuksen tunteistasi ja muista asioista, joita et voi käsitellä tukiryhmässä. Terveyskeskuksessa on psyk. sairaanhoitajia, joiden puheille pääsee melko lyhyelläkin varoitusajalla ilman lääkärin lähetettä ja ihan ilmaiseksi. Tarvittaessa on myös mahdollista hakeutua mt-toimiston kautta hieman intensiivisempäänkin terapiaan, mutta siihen tarvitaan lääkärin lähete. 

- 29 - 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän