alhainen veren kaliumarvo...
Piti ihan mielenkiinnosta alkaa kyselemään, onko muilla teillä kokemusta kalium arvosta kun se on matala 2.6. Mitä oireita teille on tullut, kuinka sitä on hoidettu? itsellä menee kalium 2+2 pvssä, viikon olen syönyt mutta arvo ei ole noussut ollenkaan eli oli edellyeen 2.Nyt mietin näitä outoja oireita, eli puutumista, erityistä uupumusta, pistelyä koko kehossa, nykimisiä, välillä rintaan vihlasee. Tänäänviimeksi puhunut lääkärin kanssa mutta hän tuumasi että voidaan vielä seurata lähteekö tableteillä nousemaan. Kertokaahan kokemuksia:)
Kommentit (37)
Minulla kerran leikkaukseen mennessä verikokeessa paljastui kaliumarvoksi 2,6. Sain jotain litkua juotavaksi, joka onneksi nosti arvoa sen verran, että pystyttiin leikkaamaan. Jokainen hoitaja vuorollaan kävi tenttaamassa, olenko ottanut nesteenpoistolääkettä. Sen kummemmin kaliumarvoon ei puututtu.
Jouduin pari vuotta myöhemmin sairaalaan muussta syystä ja kalium oli alle 3. Tämän jälkeen sain kehotuksen syödä kaliumtabletteja, nyt sitä menee 4 g päivässä. Arvo on nippa nappa alarajalla, mutta muuten voin hyvin. Lapsesta asti vaivanneet suonenvedot ovat nykyään harvinaisia vaikka ennen niistä sai kärsiä monta kertaa päivässä.
Viime lääkärireissulla lääkäri vihdoin ihmetteli, mikä voisi olla syynä, että kalium laskee, joten jospa sitä nyt lähdettäisiin tutkimaan. Pelkästään kaliumiin menee 20 euroa kuukaudessa, se on paljon, koska sitä ei lasketa mukaan Kelan lääkekattoon.
Syön kalium 2 aamulla 2 illalla. Varasin ajan Sydänsairaalaan Tays Erikoislääkärille. Nyt tehty sepelvaltimoiden varjoainekuvaus, holtertutkimus, virtaustilavuusspirometria, lisämunuaisten ct kuvaus, sydämen magneettitutkimus. Muutama sydänfilmi, vuorokausivirtsa, monet verikokeet. Torstaina menen sisätautien pkl erikoislääkärille kuulemaan tulokset. Ensimäinen käynti yksityispotilaana sen jälk. siirryt yleiselle puolelle eli halvalla silti erikoislääkärit. En myöskään saanut omalääkäriltä lähetettä ei kannata vartoilla sitä siinä leikissä voi tulla halvaus tai noutaja.
Siis joutuuko oikeasti normaalisti tuon takia jäämään hoitoon? Vaikea (tuntemattomasta syystä johtuva) hypokalemia oli, päivystyksessä tipassa pari tuntia ja sitten lähettivät sekavana ja rintakipuisena kotiin. Hoitovirhe?
Kyllä on jo virhe jättää noin huonolle, mutta sellasta nykyisin vain tapahtuu jopa sairaalatasolla. Itsellä just kaliumit ovat matalahkot, en arvoa tiedä, ja natrium kuulemma myös ja lääkäriin menin äkillisen virtsaumpi-tilan vuoksi. Siellä yksi yö ja otettiin vain perusverenkuva, ja lääkärisetä sanoi, että urologisen hoitajalle omakatetrointia harjoittelemaan ja saman tien kun sieltä tulin olikin pöydällä valmiina epigriisi, jossa sanottiin, että tutkitaan syksymmällä. Mene sitä katetroimaan ittees kotiin. Siis aivan outoa. Ei käy järkeen, että noin vain hutasten on virtsaumpi tavallinenkin juttu. Keuhkoastma on ja siihen astmalääkkeet ei muita. Siis en tajua, mutta ei minun tarvikaan.
Siis on tosi tärkeä lähteä päivystykseen ja alhainen kaliumtaso ja natriumkin ovat koko kehon toimintojen kannalta todella tärkeitä. Siis ei mikään pikkujuttu. Sydämen toimintaan erityisesti tuo kalium vaikuttaa. Siis toivottavasti olet ottanut asian todesta. Joskus on joku lääkäri, joka huonosti katsoo kokeet jos on ruuhkaakin. Ei pitäisi, mutta niin kait on kuitenkin. Ei sen takia pidä kärvistellä. Onhan se selvitettävä, miksi näin on.
Alhainen kaliumin arvo
Jos tuo on noin mite te kerrotte niin en kuuntelisi lääkäreitä ,minulla heittelee kaalium arvot ja siksi otankin asian puheeksi älkää aina kuunelko lääkäreitä eivät he aina tiedä mikä on hyväksi muille en sanoisi että tuollainen juttu mitä te olette kirjoittaneet niin uskoisin että te itse pystytte arvioimaan sen kaliumin tarpeen jo sillä että syötte yhden hedelmän jossa on kaliumia tai sitten koitatte otttaa yhden kalium pillerin tai jos ei teille ole sellaista niin voittehan te ostaa lounonkaupasta niitä ne ovat kylläkin samoja vaikka ei heti vaikuttaisi niin pitempään nauttii niitä niin se voi vaikuttaa jo tai jis on kalium lääkkeitä ihan niin niitä ottaa 1 pillerin minkälainen on vointi niin se pitäisi näyttää sen että onko teillä kaliumin tarve,minä olen itse koillut näitä konsteja ja näyttää että minä pystyn siihen niin mikset sinäkin.
Vanha ketju. Mielenkiintoinen.
LAKUT ja salmiakit tekevät haittaa kaliumeille!
Itse ihmettelen tätä:
Voiko antisalt'ia alkaa syödä, jos on verenpainelääkityksellä? En kyllä aloita sitä, ennen kuin selvitän lääkäriltä.
Magnesiumia kyllä otan vp-lääkkeen kanssa.
Verenpainelääke,nesteenpoistolääke, onko ylipainoa ? miten olet hoitanut? ruokavalio on jo varmasti kunnossa tuossa iässä koska tietoa on kaikkialla.
Olen joutunut liikuntakyvyttömänä teho-osastolle tiputukseen kun kalium arvo oli lähellä kakkosta...
Banaani kohottaa kalium-arvoja. Minuilla ongelma on taas liian korkeat kalium-arvot. En saa syödä banaania. Eilen maistoin salaa!
Ketjun aloituksesta on jo pitkä aika, mutta itselläni terveyskeskuksen päivystyksestä soitettiin, kun laboratoriokokeissa Kalium-arvo oli vain 2,6. Piti heti lähteä apteekkiin ostamaan Kaliumia. Lääkäri jysyi myös, onko rytmihäiriöitä. Sitä en ollut huomannut, mutta kerroin olleeni todella väsynyt jo pidempään. Omalääkäri sitten teetätytti lisäkokeita, jonka jälkeen lähti lähete endokrinologian poliklinikalle. Poliklinikalta tuli ohje lisälabroihin ja seuraavaksi pitäisi mennä erikoislääkärin puheille. Hieman hirvittää, mutta haluan selvyyden tähän väsymykseen, koska Kalium ei pysy aisoissa lisäkaliumista huolimatta.
Alhainen kaliumtaso on yksi yleisimpiä oireita keliakiasta (hoitamattomasta).
En tiedä, otetaanko suomessa tätä huomioon, mutta voisitte ainakin mainita lääkärille siitä?
Muualla se on yksi ensimmäisiä tutkittavia asioita alhaisen kaliumtason selvitessä.
Ai niin, ja tosiaan tuo jo mainittu salmiakki ja lakut on ehdoton ei, ne aiheuttaa automaattisen hypokalemian. Suomalaisilla tuo voi olla iso ongelma.
Jopa esim. lakritsitee aiheuttaa sen jo viikoissa joka päivä juotuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rintatuntemuksia mene HETi päivystykseen. Voi johtua hypokalemiasta tai sen aiheuttamista rytmihäiriöistä tai olla sydäninfarktin oire. Toimi heti.
T. Kardiologinen sh
Jos joka rintatuntemuksen vuoksi päivystykseen menisi, niin kolme kertaa viikossa pitäisi käydä. Syitä on vähintään kymmeniä.
Toki tuossa tapauksessa kalium alhainen.
Kaliumsitraatti- http://hespac.com/kaliumsitraatti.htm Kalium-ravinnelisät tuntuvat olevan suomessa vaikeasti saatavia. En ole varma miksi. Tämä tuntuu toimivan ihan hyvin.
Jos on oireita, mene samantien päivystykseen. Alle 3 pitäisi oikeastaan tiputtaa suoneen kaliumia noin aluksi. Jos oireita, mene päivystykseen niin tarkistavat ensin arvon.
Selvisikö syy? Mitä hoitoa sait?