Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjä tappaa eläimiä.

Vierailija
12.12.2014 |

Miksi olet kasvissyöjä ja millä perustelet sen eettisyyden? Tiedätkö että voit toiminnallasi tappaa jopa enemmän eläimiä mitä lihansyöjä? Esimerkiksi kasvienviljelyssä koneet tappaa suunnattoman määrän eläimiä kun taas esimerkiksi metsästäjä ei välttämättä tapa kuin muutaman eläimen per vuosi ja hyödyntää ne.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:57"]Koska juuri sitä tarkoitan että millä kasvissyöjä sen perustelee että miksi juuri kasvissyöjä kun siinä kuolee suunnilleen samanverran eläimiä ja moni niistä jää vielä kitumaanki. Onko joku laskenut paljonko esimerkiksi kasvisten viljely tappaa eläimiä ja paljonko eläimille tarkoitettu nurmen tuotanto, uskoisin että nurmen tuotanto reilusti vähemmän ja se ero voi jopa tasata sen eron minkä lihansyöjä tappaa lisänä lihaksi. Miksi sitten metsästystäkin pitää olla vastaan kun siinä ainaki kuolee vähämmän eläimiä mitä kasvisten tuotannossa. Ite syön lihaa juuri siksi että tiedän ettei se juuri eläinten kuolemismäärään vaikuta ja en edes eläis kasviksilla ku en saa oikein alas mitään keitettyä tai paistettua kasvista. Salaatit menee mutta kylmällä ruoalla ei elä.
[/quote]

Ja mitähän ne eläimet, joita sinä syöt syö niitä kasviksia ja viljoja.......... huomattavasti enemmän kuin ihminen. Sinä käytät moninkertaisesti sitä viljelyspinta-alaa välillisesti. Liha ilmeisesti pehmittänyt aivot.

Vierailija
42/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:42"]

Kiva ap että ajattelet eläimiä, olet parempi lihansyöjä kuin broilerinsyöjät. Mutta ilmeisesti sinulla on jotain hampaankolossa vegaaneja vastaan kun aloitit tällaisen ketjun. Ei ole vegaanin syy jos suurin osa viljelijöistä ei edes yritä välttää eläinten päälle ajamista.

En kirjoituksestasi huolimattakaan pystyisi alkamaan lihansyöjäksi, mieluummin jätän vaikka ne viljat syömättä. 

Ei kukaan ole kasvissyöjä siksi että saisi sädekehän päänsä päälle. En ole ikinä ajatellut sädekehää. Tuo on joku lihaanin keksintö. Ruokavalion muuttaminen lihavaliosta kasvisruokavalioksi on iso juttu, eikä siihen motivaatioksi riitä sädekehä. Taustalla on oikeasti halu vähentää eläinten kärsimystä sekä vastenmielisyys ruumiinosien syömistä kohtaan.

[/quote]

Tällä ketjulla lähinnä on tarkoitus muistuttaa siitä että myös kasvissyönti vaatii eläinuhreja ja jopa yllättävän paljon, ei pelkkä viljan syönti vaan useimpien kasvisten. Vegaani ja eläinsuojelia lähes poikkeuksetta perustelee ruokavalioaan eettisyydellä ja mainostetaan ettei se vaadi eläinuhreja, lisäksi jokaisella kyseisen järjestön sivuilla painotetaan ettei esimerkiksi metsästys olisi millään tapaa eettisesti oikea ratkaisu. En vain ole koskaan saanut järkevää selitystä miksi ei olisi eettistä metsästää. Nämä järjestöt pyrkivät vain luomaan kuvan että jos syöt lasveja et tapa eläimiä mikä ei pidä millään lailla paikkaansa vaan johtaa täysin harhaan. Sama asia kun kaikki uskoisi valion maito mainokseen. En myöskään ymmärrä miksi eläinsuojeliat antaa väärän kuvan maataloudesta, siis täysin väärän, kuvat ja videot on niin hakemalla haettuja että jokainen joka on omin silmin nähny ei voi ku ihmetellä. Mun elämä ei ole kiinni maataloudesta, ei lihan eikä kasvisten syönnistä ja olen jopa jokseenkin puolueeton, mutta miksi ketjun aloitin on tarkoitus tuoda esiin todellisuus. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:41"]

Olen siksi kasvissyöjä, etten pidä lihasta missään muodossa. Ei ole eettinen eikä muutenkaan aatteellinen ratkaisu. Mitä siihen sanot?

Ja väität ettet ole koskaan ottanut suihinkaan? 

Ollut jo 25 vuotta

[/quote]

Vierailija
44/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä tapa.

Vierailija
45/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että (monikaan) kasvissyöjä kuvittelee elävänsä niin, ettei ketään ja mitään vahingoiteta? Eiköhän pointti ole kuitenkin siinä, että MINIMOIDAAN ne aiheutuvat haitat ja kuolemat. Tarkoitus ei ole kiillotella sädekehää ja nostaa itseään jalustalle, vaan toimia oman eettisen ja ekologisen käsityksen mukaisesti.

Olen itse kasvissyöjä, mutta ei minulla ole itse lihansyöntiä vastaan kauheasti mitään (paitsi jotain omia eettisiä dilemmoja). Se mitä vastustan, on eläinten tehotuotanto ja sen aiheuttamat eettiset, ekologiset ja terveydelliset haitat. Metsästys tai itse oman lehmän kasvattaminen esim. maitokäyttöön ja sitten vanhemmalla iällä teurastaminen painii ihan eri sarjassa tehotuotannon kanssa -niin eettisyyden, ekologisuuden kuin terveellisyydenkin kannalta.

Metsästys on mielestäni kaikista paras muoto syödä lihaa, mutta omalla kohdalla tulisi tosiaan vastaan se eettinen ongelma, että en koe minulla olevan mitään perusteltua oikeutta riistää toiselta elävältä, tuntevalta olennolta henkeä vain siksi, että minä haluan ja minun tekee mieli. Eri asia olisi, jos oma tai perheeni terveys/hengissä pysyminen olisi siitä kiinni -ihan varmasti silloin metsästäisin ja söisin lihaa, jopa sitä tehotuotettua jos se olisi ainoa vaihtoehto. Mutta niin kauan, kun kyse ei ole oikeasta tarpeesta vaan minun mielihalustani, en koe toisen tappamista eettisesti oikeaksi valinnaksi. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, ja ymmärrän täysin, että jollain toisella on erilaiset eettiset ja moraaliset käsitykset ja rajat.

Vierailija
46/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 jatkaa vielä:

Perheeseemme kuuluu myös koira, ja valitettavasti se syö tällä hetkellä tehotuotettua lihaa (riistan lisäksi). Koen tämän eettisekologisena ristiriitana ja pyrin panostamaan koiran ruokavaliossa riistan käyttöön mahdollisimman paljon. Tämä ei kuitenkaan nyt ole täysivaltaisest mahdollista. Koiran olen kuitenkin ottanut jo vuosia ennen kuin kiinnostuin näistä eettisistä ja ekologisista asioista -nyt en luultavasti koiraa ottaisi vaikka niitä rakastakin, jos en pystyisi itse metsästämään sille.

Mieheni on myös kasvissyöjä, mutta hän on ihan vakavasti harkinnut, että opettelee metsästämään koiramme vuoksi. Koemme molemmat, että itse metsästetty liha olisi kaikinpuolin parempi vaihtoehto myös koiran ruokinnassa ja olemme myös miettineet, että jos koiran takia joutuisimme metsästämään, saattaisimme samalla käyttää tätä metsästettyä eläintä itsekin -jollei lihan muodossa (lihat, sisäelimet ja luut menisi kuitenkin koiralle), niin vähintään nahat/turkit.

Lisäksi koemme, että on myös eettisesti eri asia syödä toisen metsästämää (/metsästäjältä ostettua) kuin itse metsästettyä lihaa. On mielestäni tärkeää, että on oikeasti valmis kohtaamaan sen oman tekonsa seuraukset rehellisesti silmästä silmään, siis ihan kirjaimellisesti. Että ei vaan maksa jollekin siitä, että hän tekee sen "likaisen työn" ja tappaa toisen elävän olennon, vaan jos haluaa käyttää lihaa ruokavaliossaan, silloin on myös itse pystyttävä kohtaamaan se eläin, katsomaan sitä silmiin ja tappamaan se itse. Silloin sitä lihaa ja toisen eläimen hengen menettämistä ei pidä niin itsestäänselvyytenä.

Mielipiteitteni kanssa koen olevani itse asiassa aika vähemmistöä kasvissyöjien keskuudessa; suurin osa tuntemistani kasvissyöjistä on kuitenkin tosi tiukkoja ja ehdottomia mielipiteessään. Minä yritän nähdä kokonaiskuvan ja muodostaa mielipiteeni mahdollisimman rationaaliselle ajattelulle -vaikka tietenkään tunneajattelua ei ole mahdollista koskaan sulkea pois kun tässä kuitenkin tuntevia olentoja ollaan. Mutta esim. monelle kasvissyöjälle tuntuu tulevan ihan järkytyksenä nuo ajatukseni metsästämisestä ja esim. siitä, että mieluummin metsästäisin itse kuin palkkaisin jonkun muun metsästämään. Mukavuudenhaluinen minäni toki palkkaisi mieluummi jonkun siihen, mutta se oikeudenmukainen minä sanoo, että itse se on tehtävä, jos haluaa nauttia lopputuotoksesta.

Vierailija
47/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:07"]

58 jatkaa vielä:

Perheeseemme kuuluu myös koira, ja valitettavasti se syö tällä hetkellä tehotuotettua lihaa (riistan lisäksi). Koen tämän eettisekologisena ristiriitana ja pyrin panostamaan koiran ruokavaliossa riistan käyttöön mahdollisimman paljon. Tämä ei kuitenkaan nyt ole täysivaltaisest mahdollista. Koiran olen kuitenkin ottanut jo vuosia ennen kuin kiinnostuin näistä eettisistä ja ekologisista asioista -nyt en luultavasti koiraa ottaisi vaikka niitä rakastakin, jos en pystyisi itse metsästämään sille.

Mieheni on myös kasvissyöjä, mutta hän on ihan vakavasti harkinnut, että opettelee metsästämään koiramme vuoksi. Koemme molemmat, että itse metsästetty liha olisi kaikinpuolin parempi vaihtoehto myös koiran ruokinnassa ja olemme myös miettineet, että jos koiran takia joutuisimme metsästämään, saattaisimme samalla käyttää tätä metsästettyä eläintä itsekin -jollei lihan muodossa (lihat, sisäelimet ja luut menisi kuitenkin koiralle), niin vähintään nahat/turkit.

Lisäksi koemme, että on myös eettisesti eri asia syödä toisen metsästämää (/metsästäjältä ostettua) kuin itse metsästettyä lihaa. On mielestäni tärkeää, että on oikeasti valmis kohtaamaan sen oman tekonsa seuraukset rehellisesti silmästä silmään, siis ihan kirjaimellisesti. Että ei vaan maksa jollekin siitä, että hän tekee sen "likaisen työn" ja tappaa toisen elävän olennon, vaan jos haluaa käyttää lihaa ruokavaliossaan, silloin on myös itse pystyttävä kohtaamaan se eläin, katsomaan sitä silmiin ja tappamaan se itse. Silloin sitä lihaa ja toisen eläimen hengen menettämistä ei pidä niin itsestäänselvyytenä.

Mielipiteitteni kanssa koen olevani itse asiassa aika vähemmistöä kasvissyöjien keskuudessa; suurin osa tuntemistani kasvissyöjistä on kuitenkin tosi tiukkoja ja ehdottomia mielipiteessään. Minä yritän nähdä kokonaiskuvan ja muodostaa mielipiteeni mahdollisimman rationaaliselle ajattelulle -vaikka tietenkään tunneajattelua ei ole mahdollista koskaan sulkea pois kun tässä kuitenkin tuntevia olentoja ollaan. Mutta esim. monelle kasvissyöjälle tuntuu tulevan ihan järkytyksenä nuo ajatukseni metsästämisestä ja esim. siitä, että mieluummin metsästäisin itse kuin palkkaisin jonkun muun metsästämään. Mukavuudenhaluinen minäni toki palkkaisi mieluummi jonkun siihen, mutta se oikeudenmukainen minä sanoo, että itse se on tehtävä, jos haluaa nauttia lopputuotoksesta.

[/quote]

En pidä ratkaisuasi huonona, kunhan muistat että se voi jonkun mielestä olla myös juuri toisinkipäin ja se on myös ihan ok. Mäkin voisin alkaa kasvissyöjäksi mutta siinä on se ongelma etten tykkää mistään lämpimästä kasvis ruoasta. Salaatteja syön jahyvää on paitsi sipuli ei mee alas, kaali, sipuli, porkkana, herne jne. Tulee yrjönä ulos vaikka olen yrittänyt opetella kaikkea syömään. Lihaa syön koska se on hyvää, en väitä että tehomaatalous olisi hyvä asia mutta se ei usein oo tuottajan valinta vaan monen eri asian pakottama seuraus. Onhan sitä lihaa täysin luomuaki joka on maataloudessa tuotettua.

En mä lähe mitään eläintä metsästämään koskaan tappamismielessä tai että mun pitää saada syötävää,  miedän perhe ei elä riistalla. En tapa joka eläintä joka eteeni sattuu, metsästän järkevästi ja tapan vain kun olen varma että eläin kuolee enkä muuta edes hyväksy ja kaikki syön mitä tapan. Metsästyksestäkin annetaan sellainen kuva että eläimiä tapetaan tarpeettomasti ja ettei niitä edes hyödynnetä mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Kirjotellaan päättömiä tarinoita ja pahimmillaan jostaki afrikasta kuvattu video missä jotaki pikkulintuja ammutaan ja nakataan roskiin, yhdistetään se metsästykseen ja annetaan sillä aivan väärä kuva siitä mitä metsästys oikeasti on. 

Ja ei ole kasvissyöjää joka ei ruokansa eteen eläinten henkiä vaatisi, en tiedä montako ihmistä esimerkiksi hehtaari peltoa elättää mutta jos laittais vaikka 100 eri kasvia kasvamaan hehtaarin alalle ei yhtä lajia kovin paljo kasvais ja ihminen syö aika montaa eri kasvista. Ap

Vierailija
48/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:17"]

Niin kauan kun 99 % maailmassa syödystä lihasta on ihmisen tuottamaa eikä metsästämää, tässä aloituksessa ei ole järjen hiventä.

[/quote]

99% maailman syödystä lihasta on eläinten syömää toisten eläinten lihaa... koko ekosysteemi merestä maalle ja pienistä planktoneista suurimpiin eläimiin.  

Vierailija
49/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:17"]

Niin kauan kun 99 % maailmassa syödystä lihasta on ihmisen tuottamaa eikä metsästämää, tässä aloituksessa ei ole järjen hiventä.

[/quote]

99% maailman syödystä lihasta on eläinten syömää toisten eläinten lihaa... koko ekosysteemi merestä maalle ja pienistä planktoneista suurimpiin eläimiin.  

[/quote]

Ainakaan tässä maassa tuo ei pidä paikkaansa.  Ihminen syö aika vähän  lihansyöjä eläimiä.

Vierailija
50/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani tappaa eläimiä todella paljon, on vain helppoa pyyhkiä pöytä koska tyhmä ei osaa ajatella miten se ruoka korjataan ja millä kustannuksella, ei tyhmä ajattele että kaalikin on vaatinut eläinten kuolemia jos sitä ei tyhmälle kerrota. Tämä on kuitenkin tosiasia.

Vierailija
51/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:'D

Vierailija
52/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syö siis vain lihaa lihalla ja on täten parempi ihminen kuin, kaikki maailman vegaanit yhteensä? Ok.

Vierailija
53/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap se sama tyyppi, joka laittoi opiskelukaverille tekstarin ja alkoi fantasioida vihaviestien lähettämisestä, kun ei vastausta kuulunut?

Vierailija
56/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:16"]

Ap syö siis vain lihaa lihalla ja on täten parempi ihminen kuin, kaikki maailman vegaanit yhteensä? Ok.

[/quote]

Et osaa lukea vai et ymmärrä lukemaasi? Kelaappa vaikka tämän ketjun kakkossivun viestit uudestaan läpi. Ihan ajatuksella, jos pystyt.

Vierailija
57/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:20"]

Niin ja tuoreimpien tutkimusten mukaan eläinrasva ei ole epäterveellistä. Mitäs näitä kasvissyöjiltä kuultuja perusteluja oikein olikaan. Hmm.. 1. eettisyys: vegejen ruoka vaatii eläinuhreja siinä missä sekasyöjienkin -> perustelu ei päde. 2. terveellisyys: liha ja eläinrasva ei ole epäterveellistä -> perustelu ei päde. 3. ekologisuus: soijan- ja palmuöljyn tuotanto ei taida kestää tarkastelua -> perustelu ei päde. Käteen jää siis kasa tyhjää länkytystä ja sontaa.

[/quote]

Voi saatana...

Annas kun kokeilen argumentoida samalla lailla kun sinä. Hmm... 1. eettisyys: sekasyöjien ruoka vaatii eläinuhreja siinä missä kasvissyöjienkin -> perustelu ei päde. 2. terveellisyys: liha ja eläinrasva on epäterveellistä  -> perustelu ei päde. 3. ekologisuus: lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden tuotanto ei taida kestää tarkastelua -> perustelu ei päde. Käteen jää siis kasa paskaa.

tai no...

mitä jos vaan koitettais perustella ne väitteet. Kerrotko esimerkiksi, millä perusteella kasvissyöjien ruoka vaatii läheskään siinä määrin eläinuhreja kuin sekasyöjien, tai miten helvetissä liha ja eläinrasva ei ole epäterveellistä?

Vierailija
58/64 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:20"]

Niin ja tuoreimpien tutkimusten mukaan eläinrasva ei ole epäterveellistä. Mitäs näitä kasvissyöjiltä kuultuja perusteluja oikein olikaan. Hmm.. 1. eettisyys: vegejen ruoka vaatii eläinuhreja siinä missä sekasyöjienkin -> perustelu ei päde. 2. terveellisyys: liha ja eläinrasva ei ole epäterveellistä -> perustelu ei päde. 3. ekologisuus: soijan- ja palmuöljyn tuotanto ei taida kestää tarkastelua -> perustelu ei päde. Käteen jää siis kasa tyhjää länkytystä ja sontaa.

[/quote]

Voi saatana...

Annas kun kokeilen argumentoida samalla lailla kun sinä. Hmm... 1. eettisyys: sekasyöjien ruoka vaatii eläinuhreja siinä missä kasvissyöjienkin -> perustelu ei päde. 2. terveellisyys: liha ja eläinrasva on epäterveellistä  -> perustelu ei päde. 3. ekologisuus: lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden tuotanto ei taida kestää tarkastelua -> perustelu ei päde. Käteen jää siis kasa paskaa.

tai no...

mitä jos vaan koitettais perustella ne väitteet. Kerrotko esimerkiksi, millä perusteella kasvissyöjien ruoka vaatii läheskään siinä määrin eläinuhreja kuin sekasyöjien, tai miten helvetissä liha ja eläinrasva ei ole epäterveellistä?

[/quote]

No se eläinuhrien määrä on kerrottu ihan tässä ketjussa. Jos nyt millään viitsisit... Lihaa ja eläinrasvaa ei ole missään osoitettu epäterveelliseksi. Jos sinä väität, että ne ovat epäterveellisiä, todistustaakka on sinulla. Good luck.

Vierailija
60/64 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:04"]

Mitään oikeaa eläinuhrien määrää ei ole kerrottu, vaan ainoastaan kerran mainittu jänikset, joiden jäämisestä leikkuupuimureiden alle ei nyt oikein ole näyttöä.

Mitä tuohon lihan epäterveellisyyteen puolestaan tulee niin:

http://www.theguardian.com/science/2014/mar/04/animal-protein-diets-smoking-meat-eggs-dairy

http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyEating/Saturated-Fats_UCM_301110_Article.jsp#

https://www.bowelcanceraustralia.org/bca/index.php?option=com_content&view=article&id=561&Itemid=694

http://www.hsph.harvard.edu/news/features/red-meat-consumption-and-breast-cancer-risk/

http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/fats/why-saturated-fatty-acids-are-harmful.html

http://healthland.time.com/2012/03/13/just-how-unhealthy-is-that-steak-the-deadly-dangers-of-eating-red-meat/

Haista jo oikeesti paska.

[/quote]

Soosoo mitä kielenkäyttöä. Ahdistaako oman uskonnon kyseenalaistaminen noin kovin? Ketjussa puhuttiin myös linnuista ja niiden pesistä. Mutta luetunymmärtämisesi ei näköjään ole kovin vahvalla pohjalla.

Silti yritin katsoa linkkisi. Ensimmäinen oli pelkkä artikkeli, joka pohjautui ilmeisesti vegaani Valter Longon tutkimusvedätykseen, jolla hän yritti täysin mielikuvituksellisesti mustamaalata lihaa. Tutkimus perustui täysin epäluotettavaan NHANES-aineistoon, josta useat arvovaltaiset tutkijat ovat todenneet, ettei se kelpaa aineistoksi minkäänlaiseen tieteelliseen tutkimukseen. Kyseessä oli kyselylomaketutkimus, jossa vastaajat raportoivat vuosittain yhden päivän syömisensä. Raportoidut määrät olivat niin pieniä, että mikäli vastaajat jatkuvasti söisivät niin, he kuolisivat nälkään.

Myös Hesari on uutisoinut aiheesta: http://www.hs.fi/ruoka/a1381372116938 

Siihen loppui mielenkiintoni. Mielivaltaisesti valitut nettiartikkelit eivät todista yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan